Golden Gate Bridge (Zlatá brána)


Toto jsou pouze náhledy, celý obrázek uvidíte až po kliknutí na náhled.
Okno se zvětšeným obrázkem zavřete tím, že na obrázek kliknete.

Most Golden Gate (Zlatá brána) je jedním z nejdelších a nejznámějších visutých mostů na světě. Překonává stejnojmennou úžinu u ústí Sanfranciské zátoky do Tichého oceánu a spojuje tak San Francisco na jižním poloostrově s okresem Marin na severním. Není jen dopravní komunikací, ale i symbolem města San Francisca a turistickou atrakcí. O jeho stavbě bylo rozhodnuto v roce 1930 a byla zahájena 5. ledna 1933. Do provozu byl slavnostně uveden 27. května 1937 pro pěší a o den později pro automobily. Tehdy byl nejdelší na světě.

Při stavbě bylo nutno vzít v úvahu častá zemětřesení v oblasti, ale i bouřlivé přílivy a odlivy. Nejobtížnější byla stavba základů pro jižní mostní pilíř. Pracovalo se z vlečných člunů za přílivu i odlivu. Po dostavení pilířů bylo nutno namontovat 2 drátěná lana. Tato montáž se prováděla z visutých lávek. Stavba si vyžádala 11 obětí na životech (z toho 10 při kolapsu lešení 17. února 1937). Stavbu mostu vedl inženýr Joseph Baermann Strauss, jeho poradce byl architekt Irving Morrow. Projekt byl financován dluhopisy ve výši 35 miliónů dolarů; v cenách r. 2003 by jeho výstavba stála zhruba 1,2 miliardy.

Most má rozpětí pilířů 1280 m, celková délka je 2737 m. Má dvě nosná lana, každé má průměr 92 cm a skládá se ze 27 572 pramenů. Každý pilíř nese zátěž 95 000 tun, kotevní kvádry jsou vystaveny zatížení 28 500 tun v tahu. Ocelové pylony se skládají z několika tisíc snýtovaných malých ocelových krabic. Věže dosahují výšky 227,4 m nad mořem. Celé dílo váží 887 000 tun a obě věže drží pohromadě 600 000 nýtů. Poslední nýt je z ryzího zlata.

Most je natřen oranžovou barvou, která zlepšuje jeho viditelnost pro lodě při častých mlhách v oblasti. Při mlhavém počasí se však oranžová barva rozkládá a znečišťuje životní prostředí, proto musely být části mostu přetřeny našedo.

Denně přejede přes most přes 120 000 aut; má šestiproudovou vozovku, přičemž počet pruhů pro provoz jednotlivými směry se mění podle denní doby. Za přejezd osobním autem se ve směru do San Francisca platí 5 dolarů; v opačném směru se neplatí.

V 80. letech 20. století byla do mostu namontována čidla, která hlásí pohyb konstrukce vyvolaný zemětřesením.

Z bezpečnostních důvodů byly na obou březích v období 2. sv. války postaveny bunkry na ochranu jak mostu a města, tak i celého zálivu, ze kterého denně vyjíždějí obrovské zaoceánské lodě s nákladem do celého světa a naopak. Dnes je z těchto obranných tvrzí jen atrakce pro davy japonských turistů, kteří se na nich donekonečna fotí se siluetou mostu a downtown v pozadí. Ovšem je pravda, že pokud se vypravíte po Bunker road až na vrcholek Fort Barry, otevře se vám nádherné panorama celého zálivu jak na dlani a je to asi nejlepší místo na focení Golden Gate Bridge.

Zdroj cs.wikipedia.org a www.paladix.cz