zpět

Rychlovlaky TGV

Rychlovlaky TGV jsou speciální vlaky s elektrickym pohonem, které vyrábí společnost Alstom, a jezdí rychlostí 320 km/h. Jejich předchůdce, turbovlaky, jezdily po speciálních kolejích od roku 1967.

První zkušební jízda turbovlaku se uskutečnila 4. dubna 1972 na lince v Alsasku a první moderní rychlovlaky ve dnešní podobě byly uvedeny do normálního provozu na lince Paříž – Lyon dne 27.9.1981. Dvojpatrové vlaky Duplex jezdí po kolejích od roku 1988. Rychlovlaky stavějí na 150 nádražích po celé Francii, z nichž 8 se nachází v Paříži (Montparnasse, Gare de l´Est, Gare de Lyon atd) a jejím širším okolí (Ile de France) a na 30 nádražích v okolních zemích.

Rychlovlaky jezdí po speciálních kolejích, kde mohou dosahovat své nejvyšší přepravní rychlosti, která přesahuje 300 km/hod. Soupravy je možné nasadit i na normální koleje, kde ovšem nesmějí překročit maximální rychlost 220 km/hod, stejně jako ostatní vlaky. První rychlostí rekord byl překonán v roce 1981 rychlostí 380 km/hod, kdy jeho cílem bylo zejména ujistit budoucí pasažéry o bezpečnosti jízdy a o tom, že plánovaná tehdy senzační dopravní rychlost 260 km/hod je pro vlaky pohodlně dosažitelná. Po dalších rychlostních zkouškách a postupném zvyšování rychlostních rekordů byl poslední rekord dosažen 3.4.2007 rychlostí 574,8 km/hod.

Rychlovlaky nabízejí od začátku nejen technicky výjimečný způsob dopravy, ale způsobily také revoluci v nákupu jízdenek, protože do vlaků TGV je povinná rezervace předem, což zajišťuje od začátku provozu vysoké koeficienty obsazenosti vlaků a umožňuje efektivně vyhodnocovat úspěšnost linek i nejvytíženější období. Přestože se od začátku provozu na těchto tratích přihodilo několik nehod včetně vykolejení, žádná z nich však nezpůsobila smrt nikoho z pasažérů vlaku.

Vlaky měří 200 m (mimo typu TGV A), mají dvě lokomotivy (vzadu a vpředu, z nichž jedna tlačí a druhá táhne) a většinou 8 vagonů (většinou 3 vagony 1. třídy, 4 druhé třídy a 1 restaurační vagon) s celkovou kapacitou 1300 a 2500 pasažérů. Kapacita vagonů první třídy se pohybuje mezi 104 a 182 osobami, vagony druhé třídy pojmou 240-354 osob a v soupravách typu 62 TGV a 19 TGV mají prostor pro přepravu jízdních kol.

Po celém světě jezdí okolo 570 souprav TGV, z nichž přes 470 ve Francii (společnost SNCF) a v partnerských zemích. Celková hodnota jedné klasické soupravy TGV se neoficiálně udává cca 14,4 milionů euro, Duplexu 25 milionů, Eurostar až 32 milionů euro.

Nejpoužívanější typy vlaků TGV:
104 TGV Sud –Est (TGV SE- jihovýchod): Vlaky mají dvě lokomotivy a 8 vagonů s celkovou kapacitou cca 1300 os. a délkou 200 m, mohou být spojeny jen s další soupravou nebo lokomotivou TGV SE. Jedná se o první model rychlovlaku, který je v provozu od roku 1981 a soužil jako předloha pro další mutace. Soupravy prošly renovací.
TGV postal – jedná se o žlutě natřené rychlovlaky TGV SE, které slouží výhradně jako poštovní a přepraví každou noc přes 88 tun poštovních zásilek.
105 TGV Atlantique (TGV A) – vlaky o 10 vagonech vyrobené mezi 1988 a 1992, s kapacitou přes 2500 osob, měří 237 m. Jedná se o první typ, který jezdil rychlostí 300 km/hod. a od uvedení do provozu v roce 1985 jezdí na linkách směrem k/od Atlantiku. Od roku 2005 procházejí soupravy rekonstrukcí v designu od Christiana Lacroix. Tento typ vlaku je opět možné spojit jen s jiným TGVA zejména z důvodu odlišné délky.
62 TGV Réseau – 200 m dlouhé soupravy s 8 vagony a kapacitou 1300 osob určené pro severní část Francie, některé jezdí rychlostí 300 km/hod (sever, Belgie, Itálie), ve východní části Francie 320 km/hod. V provozu od roku 1996, po renovaci v roce 2006 vagony v designu Lacroix.
145 TGV Duplex – dvojpatrová verze vlaku s 8 vagony a kapacitou 182 a 328 osob ve vagonu podle třídy, vlak měří 200 m. Jedná se o jediný dvojpatrový vlak, který může jezdit rychlostí 320 km/hod. V provozu od roku 1996.
19 TGV POS – 8 vagonů s kapacitou 1300 osob, délka soupravy 200 m. Soupravy do Německa, Švýcarska a na východě Francie jezdí 320 km/hod, v provozu od 2007, všechny soupravy mají design Lacroix. Tato souprava v roce 2007 překonala rychlostní rekrod s rychlostí 574,8 km/hod.

Zdroj informací: http://cz.franceguide.com/Rychlovlaky-TGV-Train-a-Grande-Vitesse.html?NodeID=1&EditoID=230258

zpět