Školní družina  

Provozní doba:  11:45 - 17:00
Vedoucí školní družiny:  Monika Přibylová
Vychovatelky:  Jana Mithoferová a Libuše Pecharová
 
 
Program:
 
  1. Oběd
  2. Odpočinková část je vyplněna čtením knih na pokračování, poslechem pohádek, písniček...
  3. Zájmové činnosti začínají po 13:00. Děti pracují ve skupinách se svými vychovatelkami. Sportují, věnují se výtvarným činnostem...

Rodiče se mohou podrobněji informovat přímo u vychovatelek nebo na telefonním čísle 605 982 157.

Školní družina na začátku školního roku

Školní rok pro družinu začal klasickým způsobem - zápisem dětí. Letos s malými úpravami. První úpravou bylo zvýšení platby ze 100 Kč na 200 Kč. K druhé úpravě muselo dojít z kapacitních důvodů. Zájem o družinu byl tak velký, že jsme museli nejprve přijmout děti obou zaměstnaných rodičů a teprve poté vyhovět ostatním zájemcům. Máme zapsaných 75 dětí.
Práce v prvních týdnech nového školního roku je pro všechny trochu náročnější. Většina věcí je úplně nová, a tak jsme se museli všichni společně (paní učitelky, vychovatelky, rodiče i děti) snažit, aby se vše zaběhlo co nejrychleji a mohlo fungovat bez problémů. Apelujeme na rodiče, aby posílali zprávy o všech změnách, které se bezprostředně týkají docházky jejich dětí do družiny a zájmových kroužků. Stává se, že paní vychovatelky nejsou informovány a pak marně děti shánějí.
Měsíc září jsme tematicky zařadili do okruhu "Příroda". Snažili jsme se co nejvíce využívat krásného babího léta k pobytu venku. Zabývali jsme se buď řízenými činnostmi, jako jsou různé kolektivní hry a závody, nebo odpočinkovými činnostmi, kdy si děti samy volí s čím a kým využijí svůj čas venku. K dispozici mají míče na různé druhy sportů, švihadla, badminton, stolní tenis a nyní nové umělohmotné chůdy. V budoucnu bychom chtěli rozšířit vybavení o další pomůcky.
Z jiných činností, kterými se děti v družině zabývají, připomínám činnost výtvarně-pracovní, dětmi velmi oblíbenou. Příroda na podzim nám dává velké množství námětů. Používáme rozmanitých materiálů, jak tradičních, tak i těch méně tradičních. Za zmínku stojí třeba takové obyčejné červené knoflíky. A už tu máme jablíčka, která připevníme opravdovou jehlou a nití třeba na papírový strom. Myslím, že se šití dětem líbilo. Hotových výrobků využíváme k výzdobě prostor družiny i budovy školy.
V tomto měsíci jsme také uskutečnili několik her a soutěží na rozvoj kolektivních vztahů, tvořivého myšlení, smyslů a paměti. K upevňování a opakování učiva z matematiky a českého jazyka jsme začali využívat počítačové učebny.
Děti mají v družině dostatek volného odpočinkového času, který se učí vhodně a smysluplně využívat. Mohou si vypůjčit různé druhy stavebnic, skládanek, stolních a karetních her. Občas do tohoto odpočinkového času zařazujeme sledování pohádek nebo filmů pro děti na videu.
Vaši školáci jsou po dopoledním vyučování unaveni, proto jsou všechny činnosti prováděny hravou, nenásilnou formou.

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci říjnu

     Měsíc říjen jsme tematicky zařadili pod název " Podzim". Nejvíce se toto téma odrazilo při výtvarných a pracovních činnostech.
     Malovali jsme holé stromy, na kterých jsme poté rozfoukávali barevné temperové skvrny brčkem. Vznikaly tak rázem stromy plné barevného listí. K výzdobě oken jsme využili techniku zapouštění barev do mokrého klovatinového podkladu. Vytvořili jsme pestré listí z javoru, které bylo potřeba ještě pečlivě vystřihnout. Mnohým dělal jejich členitý tvar při stříhání veliký problém. Učili jsme se ze základních barev namíchat barvy podzimních tónů a pokoušeli jsme se jich použít při vybarvování listí podle reálné předlohy. Také jsme si vyrobili housenkový kalendář, abychom věděli kolik dní nám zbývá do mikulášské nadílky, do Vánoc, nebo třeba do konce školního roku.
     Z jiných činností bychom mohli vyjmenovat několik her na rozvoj postřehu. Na pracovních listech jsme řešili různé rébusy a hádanky. V rámci přípravy na vyučování jsme několikrát využili počítačové učebny, kde jsme si procvičovali učivo z matematiky a českého jazyka.
     Vzhledem k stále celkem pěknému počasí jsme podnikli několik společných vycházek, vždy s nějakým konkrétním zaměřením. Jedna z vycházek se jmenovala Šípková. Jak už název napovídá sbírali jsme šípky a seznámili se s jeho užitkem. Následně jsme ho v družině usušili a uschovali, abychom si z něj v zimě uvařili čaj. Další vycházka mířila k rozestavěné lávce. Přímo u ní jsme hledali rozdíly mezi starou a novou, ještě nedostavěnou. Jablíčková se jmenovala vycházka kolem zahrádek. Jmenovali jsme si druhy jablek, užitek, uchování a zpracování. Přitom jsme luštili hádanky, nebo si říkali básně či písně, kde se motiv jablka objevuje. Na jiných vycházkách jsme třeba sbírali ořechy, na kterých jsme si pak pochutnali, nebo si prohlíželi, která kvetoucí flóra se na podzim v zahradách vyskytuje. Zajímavá vycházka byla k řece, kam jsme si přinesli několik dalekohledů a mohli tak z blízka pozorovat přírodu na druhé straně řeky.
     Nejraději však máme pohyb na hřišti. Toho jsme využívali k společným hrám např. Na mrazíka, Polívka se vaří, Škatulata, hejbejte se mohli bychom jmenovat mnoho dalších.
     Také jsme rozvíjeli kladný vztah k literatuře četbou, ať už četla paní vychovatelka, nebo samy děti. Učili jsme se orientovat v dětských encyklopediích, kde jsme vyhledávali pojmy na podzimní téma- k nim patří déšť, vítr, jinovatka, proč listí na podzim opadává...
     Každý měsíc bychom chtěli udělat malou výchovnou besedu. Tento měsíc byla na téma: Co bys dělal, kdyby...? Vzájemně jsme si radili, jak by se kdo zachoval v nepříjemných a nebezpečných situacích.
     Měsíc říjen se nám vydařil a myslím, že byl plný radostné nálady a dobrých kamarádských vztahů.

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci listopadu

     Měsíc listopad byl na téma Pohádky a také v duchu mnoha společných akcí všech oddělení družiny.
     Na začátku měsíce jsme vyhlásili výtvarnou soutěž Moje nejoblíbenější pohádková postava. Úkolem bylo nakreslit tuší obrys postavy na velký formát papíru a vybarvit vodovými barvami. Objevovaly se figury z klasických pohádek, ale i z těch novodobých. Hodnotili jsme všichni, ve dvou kategoriích, a první tři z každé kategorie jsme odměnili cenami. A protože se výtvory povedly a byla vidět velká snaha všech autorů, dostal malou odměnu každý.
     Za ochotné pomoci místní keramičky Karolíny Gemperlové jsme měli možnost, někdo z nás poprvé, zkusit si něco vyrobit z keramické hlíny. Že to není jednoduché jsme se přesvědčili záhy, ale nakonec se každému něco povedlo a do Vánoc jsme si naše výtvory, již vypálené a naglazované, odnesli domů.
     Další společnou akcí byla Pohádková soutěž, na kterou jsme využili aulu školy. Disciplíny byly plněny v družstvech a rozvíjely všechny smysly. Především byl dán důraz na rozvoj kolektivního cítění. Vítězné družstvo jsme ocenili symbolickou cenou.
     Z činností jednotlivých oddělení můžeme jmenovat další soutěž Pexesový král. Název sám napovídá,o čem je řeč. Vyřazovací metodou jsme při hře Pexeso dospěli k vítězi, kterým se stala, k překvapení všech, téměř nejmladší žačka.
     K oblíbeným činnostem dětí patří řešení různých labyrintů, většinou v ploše - tedy na nějakém pracovním listu. Ale my jsme si vyzkoušeli tu druhou stranu a tou je jejich vytvoření. Využili jsme k tomu různé druhy stavebnic a vzájemně si vymyšlené labyrinty řešili. Zjistili jsme, že k jejich tvorbě je potřeba velké představivosti a zapojení logického myšlení.
     K poslední společné akci jsme využili nejen téma měsíce, ale také nastávajícího adventního času. Každé oddělení upeklo bábovku, přesně takovou jakou nesla Karkulka babičce k svátku. Protože nás čekala první adventní neděle, tak jsme si udělali v družině malou oslavu tohoto krásného období a při ní jsme ochutnali naše sladké výtvory. Přišel na řadu také již minule zmíněný šípkový čaj. Pro některé děti to byl prvně ochutnaný čaj uvařený přímo ze šípkových plodů a to ještě vlastnoručně natrhaných!
     Tímto příjemným posezením jsme ukončili měsíc listopad.

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci prosinci

     Prosinec byl pro školní družinu velmi krátký a organizačně ne úplně jednoduchý měsíc. Činnosti byly naplánovány, vzhledem ke stavebním úpravám v prostorách družiny a k velké nemocnosti nejen dětí, v omezených podmínkách. Přesto si myslím, že jsme si předvánoční atmosféru v družině dokázali vytvořit i vychutnat.
     Při výtvarných činnostech jsme kouzlili s voskovkami a černou tuší. A tak už na začátku prosince jsme měli chodbu vyzdobenou vánočními stromy. Před mikulášskou nadílkou jsme ze sušeného ovoce vyrobili postavičky čerta. K samozřejmosti patřila i výroba vánočního přáníčka či ozdob.
     Ve výchovné besedě jsme si připomněli mezilidské vztahy, které by měly být nejen v době adventu a Vánoc o něco vřelejší. V předvánoční čas jsme chtěli přilepšit lesní zvěři, a tak jsme z domova přinesli tvrdé pečivo, jablka a mrkev a odnesli je při jedné z vycházek na kraj lesa.
     K programu v prosinci patřily také různé společné hry - např. Město, jméno, Co se změnilo, Slovní kopaná - dále četba z knih, nebo třeba poslech či zpěv koled a vánočních písní.
     Na přání dětí jsme shlédli několik filmů na videu.

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci lednu

     Leden jsme si užívali především v duchu zimních radovánek. Počasí a sněhové podmínky nám umožnily užívat si velkou část z měsíce na kopečku v areálu místní sokolovny. Jiná odpoledne jsme vyrazili na vycházky. Vyhledávali jsme v přírodě hlavní znaky zimy, přezimujícím ptákům jsme přinesli potravu a jindy jsme si na volném prostranství zahráli oblíbené pohybové hry.
     Výtvarně - pracovní činnosti se tematicky také převážně řadily k zimnímu období. Opět jsme se snažili pracovat s neobvyklými technikami,jako je kresba zmizíkem na inkoustový podklad nebo krupicové obrázky. Vytvářeli jsme papírové koláže, při kterých jsme kladli důraz na čistotu svého pracovního místa, ale i vlastního výtvoru. U jedné z koláží jsme využili svého smyslu pro humor a opravdu se pobavili. Všechna naše výtvarná díla zdobí chodby školy, okna a prostory družiny.
     Z jiných činností můžeme zmínit četbu příběhů se zimními tématy, řešení trojrozměrných hlavolamů, které se všem náramně líbilo a musím podotknout, že zapojení dětí do této činnosti bylo téměř stoprocentní. I v tomto měsíci jsme částečně užívali počítačovou učebnu, kde si v rámci přípravy na vyučování děti mohou opakovat učivo matematiky a českého jazyka. V neposlední řadě je třeba uvést využití chodby školy k společným pohybovým aktivitám jako jsou míčové hry nebo zdokonalování přeskoků přes švihadlo.
     Poslední den tohoto měsíce, ale i pololetí jsme si všichni společně udělali oslavu našich školních výsledků v 1.pololetí. Zmrzlinový pohár a radostná atmosféra byla malou odměnou!

Lednové fotografie z družiny najdete zde.
  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci únoru

     Únor jsme zaměřili na téma Masopust. Nejvíce se toto téma odráželo při našich výtvarných a pracovních činnostech, kdy jsme vyráběli masky a karnevalové figury na mnoho způsobů. Stříhání jsme zdokonalovali při řadových papírových vystřihovánkách ve složitějších tvarech. Fantazii jsme využili při výrobě papírových obličejových masek. Při této činnosti měly děti k dispozici libovolné materiály a bylo pouze na nich, jaké kombinace použijí. Z rychle tvrdnoucí hmoty jsme zkoušeli vyrobit "špendlíkové ksichtíky", kde bylo naším úkolem zachytit různé výrazy při rozdílných náladách. Tento úkol se nám nepodařilo zcela splnit. První důvod pro neúspěch byl fakt, že děti nebyly schopné přinést si bez písemného upozornění spínací špendlík (spolupracovaly pouze dvě děti). Druhý důvod byl, že děti vytvářely výrazy jen ve smějící se podobě - berme to jako jejich optimistický postoj k životu a tedy jako jejich malé plus! Ke svátku sv. Valentýna jsme vyrobili drobné dárečky pro ty, které máme rádi.
     Pro rozvoj všeobecných znalostí jsme si zahráli obdobu televizní hry Nejslabší, máte padáka. Měla jsem pocit, že jsme se všichni dobře bavili. Vítěz byl odměněn symbolickou cenou. Logické myšlení, které většinou dělá problémy, jsme zapojili ve hře Piškvorky. Při některé naší další návštěvě počítačové učebny se pokusíme poměřit síly v této hře s počítačem.
     Akcí tohoto měsíce byl určitě Masopustní karneval. Děti byly informovány dostatečně včas a o to více nás mrzelo, že se některé děti aktivně neúčastnily. V programu bylo zařazeno předvádění masek, kvůli pozdějšímu hodnocení a odměnění nejlepších. Zahráli jsme si několik společných her. Na řadu přišel volný tanec a na závěr jsme se společně naučili taneček Mazurka. Každý, kdo se zapojil, odnesl si malou odměnu. Abychom zjistili, co se dětem líbilo či nikoli, mohly se děti k této akci písemně vyjádřit.
     Jako samozřejmost k našim činnostem patřila také pohybová aktivita, v tomto měsíci většinou jen v budově školy.

Únorové fotografie z družiny najdete zde.
  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci březnu

     Březen jsme rozdělili do dvou aktuálních témat. Téma první: Březen - měsíc knihy. Navštívili jsme školní knihovnu a vybrali si několik knih, ve kterých jsme si poté mohli přečíst cizokrajné pohádky. Tím jsme se zapojili do celoškolního projektu Cizokrajné pohádky. Některé jsme také ilustrovali. Do tohoto tématu patřila i výroba obalu na knihy neobvyklou mačkanou technikou. Na řadu přišel školní maratón ve čtení, který jsme měli na starost celé odpoledne.
     Další činnosti, především výtvarné, se věnovaly jaru. Různými technikami jsme vytvářeli sněženky, kočičky na jívě, fialky, z textilního materiálu jsme vyráběli přáníčka k MDŽ. Jako loni, tak i letos jsme se loučili s Paní Zimou, kterou jsme všichni společně nejprve vyrobili a pak pustili po řece. Byla zhotovena pouze z přírodních materiálů, a tak jsme nijak neohrozili životní prostředí.
     Akcí měsíce byl určitě společný výlet do Prahy na Výstaviště do Mořského světa. Přihlásila se většina dětí, proto byl uskutečněn ve dvou termínech. Myslím, že se výlet vydařil, pouze s malou výhradou; naším přáním pro příští akce tohoto typu by byla lepší spolupráce nejen s dětmi, nýbrž i s rodiči. Mořský svět jsme si nakreslili u nás na školním hřišti křídami.
     Z jiných činností bych jmenovala také ty tělovýchovné, které jsme zaměřili na přípravu na školních Olympijských her. Šlo o nácvik na gymnastickou sestavu, skoky přes švihadlo a šplh. Na přání dětí jsme venku hráli různé míčové hry.
     Z didaktických her bych jmenovala počítačové hry na rozvoj logiky nebo rébusovou slovní hru, které se zúčastnily všechny přítomné děti, a která měla svého absolutního vítěze. Děti mají veliký zájem o pečení a tak s paní vychovatelkou strávily jedno odpoledne přípravou vynikajícího jablkového závinu. Chutnal náramně!!!

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci dubnu

     Duben jsme rozdělili do několika aktuálních témat.
     Velikonoce - téma na začátku měsíce se nejvíce odrazilo v pracovně-výtvarných činnostech, kdy jsme zdobili vajíčka, nebo vyráběli velikonoční blahopřání, na která jsme zvolili techniku koláže z barevného papíru a tiskání s bramborovými tiskátky. Z vajíček jsme vytvářeli zvířecí figurky.
     Další téma: Duben - měsíc bezpečnosti. Ve všech odděleních jsme si při zájmových činnostech opakovali dopravní značení, hráli jsme didaktické hry a připomínali si pravidla silničního provozu. K tomuto tématu naše menší část navštívila nádraží, kde jsme se učili orientovat v jízdním řádu a alespoň teoreticky se pokusili jet samostatně vlakem do Prahy.
     K blížícímu se Dni matek jsme vyráběli dárky v podobě obrázku pro maminky. Měli jsme kresbou tuší zachytit portrét svojí maminky, později vybarvit vodovými barvami. Jako správný obraz byl i patřičně orámován. Ve III. oddělení zdobili ubrouskovou technikou květináče, které nakonec osázeli pokojovými květinami. Ke každému blahopřání patří přáníčka. Některá byla vyšívaná, některá zdobená papírovou koláží podle vlastní fantazie.
     Z jiných činností můžeme jmenovat hry s křížovkami, kdy jsme je nejen řešili, ale také sami vymýšleli a vzájemně si je vyměňovali k vyluštění. Počítačové procvičování učiva či didaktické hry na rozvíjení logického myšlení a paměti také patří do pravidelného programu.
     Nejvíce jsme však užívali pěkného počasí venku, většinou na školním hřišti. Měli jsme možnost vyřádit se při kolektivních hrách s danými pravidly, ale také si užít spontánního pohybu s využitím náčiní, které máme k dispozici.
     V poslední den měsíce - Pálení čarodějnic - jsme si udělali táborák u Karlického potoka. Dřevo jsme si sami obstarali v nedalekém lesíku. Naučili jsme správně připravit ohniště, oheň bezpečně rozdělat a také ho řádně uhasit. Měli jsme na upálení připravenou papírovou čarodějnici, ale vzhledem k většímu větru jsme se jí netroufali do ohně přidat. K táboráku patří opékání špekáčků, na kterých jsme si samozřejmě moc pochutnali. Bylo to příjemně strávené odpoledne, stejně jako celý měsíc!

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci květnu

     Květen jsme zařadili do tématického okruhu Zvířata.
     Ve výtvarně - pracovních činnostech jsme se zaměřili především na práci s nůžkami. Vystřihovali jsme nejrůznější zvířata z dětských časopisů a lepením je skládali do plastické podoby. Z barevných papírů jsme sestavovali také prostorové figury, a to za pomoci skládaných "harmonik či housenek". Z modelíny jsme se pokoušeli vytvarovat zvíře se všemi typickými znaky a vzájemně pak hádali, jaké zvíře kdo vytvořil. Pro děti byla také zábavná kresba vylosovaného zvířete se zavázanýma očima křídou na tabuli. Protože květen byl také měsícem škol v přírodě, děti nám kreslily, jak se měly a co se jim líbilo.
     Téma měsíce se odrazilo také v literárních činnostech. Poznávali jsme podle krátkých textových ukázek název knihy, autora či ilustrátora. Povídali jsme si o dalších známých knihách se zvířecími hrdiny, které kdo četl. Jedno odpoledne jsme se věnovali hádankám, samozřejmě i zde hrála hlavní roli zvířata.
     Protože jsme sledovali delší dobu stravovací návyky dětí, které mnohdy nejsou v pořádku, uspořádali jsme výchovnou besedu "Zdravý styl života", kde děti mohly vyjádřit svůj názor na toto téma. Závěrem jsme z časopisů vybírali obrázky "zdravého nebo nezdravého stylu života" a udělali tak všeobecný přehled na nástěnku.
     Velkou část odpolední jsme opět trávili venku, na školní zahradě při pohybu. Začali jsme se více věnovat vybíjené, která svými pravidly mnohým z nás zamotává hlavu. Využili jsme ke společné hře nové létající talíře a stále častěji využíváme ping-pongový stůl.
     Při špatném počasí jsme shlédli dva video filmy, kde hlavními hrdiny byla opět zvířata.
     Pondělky už tradičně patří počítačovému procvičování. V tomto měsíci jsme využili hry s tématikou "Třídění odpadu", ale také hry, které nás všeobecně rozvíjejí.
     Příští měsíc k našemu zvířecímu tématu připravujeme výlet do pražské ZOO, který bude zároveň naším rozloučením s tímto školním rokem.

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka


Školní družina v měsíci červnu

     Měsíc červen jsme zahájili oslavou Mezinárodního dne dětí.
     Zahráli jsme si detektivní stopovanou hru. Na několika stanovištích, vystopovaných podle šipek, jsme řešili různé detektivní příběhy. Kvůli náhlému dešti jsme hru přesunuli do areálu školy, ale i tak jsme si ji užili.
     K červnu již tradičně patří výlety. My jsme uspořádali výlet do Zoologické zahrady v Praze-Tróji. Myslím, že se vydařil a děti byly spokojené. Naše zážitky jsme umocnili při výtvarně-pracovních činnostech, kdy jsme exotická zvířata nejen malovali, ale také vytvářeli v trojrozměrné podobě z papírových krabiček.
     Jinak jsme se v tomto měsíci věnovali tématu Cestování. Zahráli jsme si vědomostní soutěž, ve které jsme si ověřili i rozšířili zeměpisné znalosti. Listovali jsme v knihách a vyhledávali vlajky zemí, které bychom rádi navštívili. Některé, pro nás zajímavé, jsme si v co nejpřesnější podobě zkoušeli vytvořit. Klubovny vyzdobené těmito státními symboly tak dotvářely předprázdninovou atmosféru.
     Jako obvykle jsme těchto celkem teplých dnů užívali k pobytu venku na zahradě. Měsíčním úkolem byla aktivní průprava přeskoků přes švihadlo v tzv. Školkách.
     Pěknou tečkou za končícím školním rokem byla malá oslava s občerstvením, při které jsme vyhodnotili celoroční práci dětí. Nejaktivnější z každého oddělení byli odměněni pěkným dárkem.

  Monika Přibylová
  vedoucí vychovatelka