Vážení rodiče,

                        každý rok touto dobou se v rodinách žáků současných pátých tříd řeší, zda své děti přihlásit na víceletá gymnázia nebo přejít plynule na 2.stupeň. Na jedné straně nás těší, že velké procento našich dětí se na tato gymnázia dostane, ale na druhé straně je to škoda, protože v současné době 2.stupeň naší školy nabízí kvalitu srovnatelnou se středními školami a co se týče metod práce, můžeme bez nadsázky říci, že většinu z nich převyšuje. V dalších řádcích se vás o tom pokusím přesvědčit a přiblížit vám současnou práci a nabídku 2. stupně včetně toho, co plánujeme v blízké budoucnosti.

           Na základě nového školského zákona č.561/2004 Sb., každá škola musí vytvořit do r. 2007 svůj školní vzdělávací program. Důvody proč změnit mnohaleté stojací vody v našem školství jsou zřejmé, pokusím se vyjmenovat ty nejdůležitější:

-         podstatná změna charakteru pracovního trhu

-         potřeba takové pracovní síly, která je adaptabilní a flexibilní

-         nutnost pracovat se stále novými informacemi a vyrovnávat se s jejich množstvím

-         připravovat žáky na mnoho nových životních situací.

 

Na začátku třetího tisíciletí žijeme v tzv.informační společnosti, kde pracovní trh vyžaduje především samostatnost, velkou přizpůsobivost, flexibilitu a schopnost se neustále učit. Dnes snad kromě lékaře mění dnešní populace své zaměstnání během svého aktivního života několikrát a mnohdy dost podstatně. Z tohoto důvodu naše škola zásadně mění svou vzdělávací filosofii. Není to vůbec jednoduché, ale ve vztahu k naší škole jsem optimista, protože celý pedagogický sbor se k tomuto problému postavil zodpovědně a všichni učitelé se v tomto směru také svědomitě vzdělávají, nutnost změny přijali za svou. Všichni pracují na tvorbě našeho nového vzdělávacího programu, který není u nás v žádném případě o změně na papíře, ale o změně nás všech a o změně učení. Nový vzdělávací program bude orientován především na vytváření a získávání klíčových dovedností a nikoliv na osvojování si encyklopedických znalostí. V tomto ohledu mohu říci, že jsme s tímto přístupem mezi základními školami zatím spíše výjimkou a už nemluvím o většině středních škol, které se dosud tváří, jako by se jich to netýkalo a učí „postaru“. Proč by také něco měnily, když mají přísun dětí zajištěn a tedy nemají zatím existenční problémy.

       Není cílem tohoto článku popisovat, co všechno děláme pro to, abychom učili tak, jak si vyžadují společenské změny (toto bude námětem jiného článku), ale chceme vás seznámit se změnami, které u nás probíhají a které v této době plánujeme.

      Od příštího školního roku budeme od třetího ročníku otvírat třídy s rozšířenou výukou jazyků. Tuto zásadní změnu zařazujeme do programu školy z toho důvodu, že od září budeme vyučovat na naší škole cizí jazyk se 100% aprobovaností (nastoupí dva kvalifikovaní učitelé jazyků). Pro zajímavost: aprobovanost jazyků na základních školách v České republice je nyní v průměru 30 procent.

                 Třetí třída bude tzv. přípravná, kde se budou všechny děti vzdělávat podle vzdělávacího programu pro třídy s rozšířenou výukou angličtiny. Na konci tohoto ročníku budou moci vybraní žáci (na základě celoročního pozorování, žádosti rodičů a případně testů) pokračovat v tomto jazykovém studiu. Od 4. ročníku budou pak mít 4 hodiny angličtiny a od 6. třídy začnou studovat povinně ještě jeden další světový jazyk (3 hodiny týdně). Jaký to bude, si zvolí sami rodiče s dětmi z nabídky (němčina, francouzština, ruština, případně španělština a italština). Je ovšem jasné, že není možné vyučovat všem těmto jazykům najednou, ale pouze jednomu nebo dvěma, které budou rodiči nejvíce preferovány. Toto platí pro současné druhé třídy.

 Pro 3. a 4. současný ročník platí to, že na konci školního roku rodiče zažádají o zařazení (v případě velkého zájmu se uskuteční zkoušky) do skupin s rozšířenou výukou angličtiny. Žáci současného 5. ročníku budou taktéž na základě žádosti rodičů zařazeni do jazykové třídy (opět v případě velkého zájmu se uskuteční zkoušky), kde bude vyučováno dvěma jazykům vždy po třech hodinách týdně.

       Dalšími aktivitami dětí v oblasti jazyků na druhém stupni jsou především:

-         mezinárodní výměnné pobyty (Německo,USA)

-         účast na mezinárodních projektech (Sokrates,ICT)

-         účast na mezinárodních konferencích (v současné době se pravidelně účastníme konferencí v italském městě Carpi - „Carpi City of Europe 2006“)

-         pravidelná mezinárodní setkání škol v Alpách (letos Německo,Itálie a my)

-         možnost přípravy na mezinárodní zkoušky KET,PET.

Důležitým faktorem kvality vzdělávání je bezesporu způsob hodnocení. Chceme jej od základu změnit (což se již začíná dít). Chceme tím zabránit vytrácení pozitivní motivace dětí k učení zejména pak dětí na 2. stupni. Klasické známkování je stereotypní a motivaci k učení nepodporuje, spíše naopak potlačuje přirozenou zvídavost, chuť se něčemu učit, nedokáže zhodnotit cestu k poznání, ale jen výsledky. Začali jsme tím, že na začátku roku si děti s učitelem tvoří společně kritéria hodnocení daného předmětu, a tak se pak nemůže stát, že děti neví, jak a proč jsou hodnoceni. Mnohokrát je hodnocení společným výsledkem představy učitele i žáků samých (sebehodnocení a vzájemné hodnocení žáků). Tak vytváříme pozitivní klima školy a podporujeme tvořivé myšlení.

Vzdělávání pomocí různých projektů a novými metodami (např.kooperativní učení,výuka s prvky kritického myšlení RWCT, Tvořivá škola, atd.) se pomalu a jistě zabydluje i na 2.stupni. Projektovou metodu považujeme za jednu z  nejefektivnějších, jejímž prostřednictvím se učí jinak pracovat nejen žáci, ale i učitelé. Takto koncipovaná výuka se stává zajímavější a hlavně bližší každodenní realitě. Velmi rádi bychom rodičovskou veřejnost s těmito metodami seznámili,  a proto je zveme na den otevřených dveří ve čtvrtek 2. března 2006, zejména pak uvítáme na 2. stupni rodiče žáků současných pátých tříd, aby se mohli správně rozhodnout, kam nasměrují kroky svého dítěte.

Dále plánujeme od dalšího školního roku otevření povinného předmětu „Informatika“. Počítače s internetem jsou nedílnou součástí každodenního života většiny obyvatel vyspělého světa, což můžeme říci i o naší škole. Máme dvě počítačové učebny, dále jednu jazykovou učebnu vybavenou počítači a taktéž v učebně fyziky lze zpracovávat data a různé modelové situace na počítačích, které jsou vybaveny soupravami měřícího a experimentálního systému ISES. V současné době se snažíme, aby v každé učebně byl alespoň jeden počítač. Všechny počítače na škole jsou zapojeny v síti a napojeny na internet.

  Změny jsou samozřejmě nejen v technickém vybavení, ale i v samotné práci učitelů. Role učitele zařazujícího informační technologii do běžných vyučovacích hodin se posouvá z role poskytovatele faktů a informací na roli toho, kdo řídí poznávací a učební aktivity žáků. Naši učitelé pak vytvářejí žákům zajímavé aktivizující problémové situace. Již si nevystačí s jednou učebnicí, ale dovedou kombinovat množství zdrojů, které si sami aktivně vyhledávají. A právě díky internetu existuje nepřeberné množství informačních zdrojů a vzdělávacích webů, které lze přímo nebo nepřímo využívat ve výuce.

       Nechci polemizovat, jestli je lepší studovat na víceletém gymnáziu nebo zůstávát na základní škole. Každá z těchto možností má určitě svoje pro i proti. Z mého pohledu, i když odmyslím náročnost dojíždění, je více výhod na straně zůstat. Ostatně naši žáci 9. ročníků se pravidelně dostávají na školy, které si vyberou. Asi největší slabinou na základních školách je výuka cizích jazyků. Jak už jsem výše popsal, tento problém je u nás vyřešen.

Takže rozhodnutí kam po 5. třídě je na Vás rodičích. Ať se rozhodnete pro jakoukoliv alternativu, přeji Vám, aby jste měli ze svých dětí radost a aby z nich vyrostli mladí vzdělaní a úspěšní lidé

B.Stejskal