Já a můj svět nejen ve školní družině
je květnové téma projektu, ve kterém jsme
se zaměřili na mezilidské vztahy.
„Můj kamarád“, tak jsme nazvali úvodní besedu v prvním
týdnu. Mohli jsme se vyjádřit k tomu, jaké vlastnosti by měl a neměl správný
kamarád mít. Zjistili jsme, že k utváření přátelských vztahů jsou důležité
kolektivní hry a sporty. Vzhledem k pěknému počasí jsme si měli možnost
několik společných her venku zahrát. Kdo měl chuť, mohl zvěčnit svého kamaráda
v životní velikosti. Někteří se pokusili zachytit jeho typické rysy
obličeje , a to buď rudkou, uhlem nebo temperami.
„ Moje maminka“, to bylo vhodné téma pro druhý květnový týden,
kdy maminky slaví svátek. Snažili jsme se svoji maminku dokonale popsat a něco
o ní povědět. Porovnávali jsme, kdo a jak mamince doma pomáhá, nebo čím jí
dokáže udělat největší radost. K nedělnímu svátku jsme vyrobili malý
dárek.
„ A co já?“ Téma ideální k zamyšlení o sobě
samém. V tomto týdnu jsme měli
prostor, abychom se jako kamarádi neznali jen podle jména. Seznámili jsme se
s tím, jaké jídlo komu chutná, co kdo dělá ve volném čase, jaká barva se
komu líbí… A k čemu jsme použili zrcadlo? Tuší a potravinářskými barvami
jsme se totiž pokusili o
autoportrét.
„ Moje škola“. Každý se mohl rozpovídat o tom, co pro něj škola
znamená, co se mu ve škole líbí i nelíbí, co by změnil. Porovnávali jsme své
zkušenosti z jiných základních škol. Z odpadového materiálu jsme
vytvořili téměř dokonalou maketu naší celé budovy. Jedno odpoledne jsme si
vyzkoušeli roli průvodců, kteří nás provázeli všemi prostorami školy. Bylo to
zajímavé, protože jsme se dostali i tam, kam většinou přístup nemáme. Hodně
jsme se pobavili a nasmáli. Z papírových krabic jsme si vytvořili kameny.
Z nich jsme postavili „naši školu- náš hrad“. Právě tady jsme využili již
zmiňované autoportréty, kterými jsme tuto stavbu polepili.
Květen byl měsíc, ve kterém jsme dávali
velký důraz na komunikaci mezi námi všemi, na schopnost upřímně a bez urážek se
vyslovit. Také dokázat vyslechnout názor druhého, což je veliký problém.
Rozvíjeli jsme zároveň souvislé vyjadřování, bohaté na slovní zásobu. Všechny
naše výtvory zdobí prostory školy.
M. Přibylová - ved.
vychovatelka