zpět na život školy

Listopadová družina


     V měsíčním projektu jsme se věnovali materiálům. Zajímali jsme se o dřevo, papír, sklo, kov a textil.

    Ve vědomostních besedách jsme se dozvěděli, jak se který materiál vyrábí, zpracovává a využívá v běžném životě. Používali jsme naučné knihy a především praktické činnosti.

     Panáček Pinocchio nás motivoval při práci se dřevem. Navlékali jsme figurky s korkových zátek, z nejrůznějšího dřevěného odpadu jsme vyrobili postavu téměř v životní velikosti. V soutěžní hře jsme si zahráli na truhláře, kdy úkolem bylo např. zatloukání hřebíků na čas, nebo poznávání dřevěných věcí pouze hmatem.

     Jak se vyrábí papír, jsme si zkusili vlastnoručně. Našli jsme tak spojitost se dřevem a lehce navázali na téma „ dřevěného týdne“. Vlastnosti tohoto materiálu jsme si zkusili prakticky při skládání, trhání, lepení či střihání a výrobě různých předmětů a obrázků. Podařilo se nám sestavit celé „Papírové království“.

      Sklo, byl další materiál, o kterém jsme se hodně dočetli v naučné knize Už vím proč. V tomto týdnu jsme se naučili skleněnou láhev nebo sklenici odrátkovat. Do činnosti se zapojili jen někteří z nás. Jiní si pro radost mohli navlékat náramky ze skleněných korálků.

      Film „ Roboti“ nás pozval do tajů kovu. Pokračovali jsme v našem drátkování, což nám zabralo velkou část odpolední. Zábavná byla hra „Trefování na plechovky“.

      Příběh „ Krtek a kalhotky“ nám trochu pomohl zjistit jak vznikne textil. Z tohoto týdne jsme si zapamatovali několik pojmů. Například tkalcovský stav, švadlena, krejčí, tkadlena, módní návrhář. Na modní návrháře jsme si zahráli. Otiskávali jsme barvy ze skleněné destičky a pokusili se tak vytvořit návrh látky na oblečení. Jako švadleny a krejčí jsme pak „ z látky ušili“ kalhoty, košile nebo šaty.

       Celý projekt jsme zakončili hrou „ Záhadné předměty“, kdy jsme se pokoušeli odhadnout užití neobvyklých předmětů ze zmiňovaných materiálů. Kromě těchto činností nám zbyl čas i na společné hry- Co se ve třídě změnilo (vždy to byla nějaká věc z daných materiálů), pamětní, písmenkové, hádankové a relaxační hry např. pohybový řetěz… Četli jsme si několik příběhů a pohádek.  

 

M. Přibylová - ved. vychovatelka