FIE – Program instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina

 

    Metoda FIE vznikla již v roce 1975 a s úspěchem se používá v 70ti zemích světa.

V Praze vzniklo centrum FIE v roce 2001.

    Metoda instrumentálního obohacování se dělí do 4 úrovní – já nabízím druhou úrověň (FIE I., pro děti od 8 let). Chci tento kroužek nabídnout přednostně rodičům dětí 3.a 4. tříd. Lze ho pak doplnit případně osmiletými dětmi z 2. třídy a staršími dětmi z 5. třídy.

   Při práci s dětmi se používají tištěné sady úkolů – tzv. instrumenty. Pracuje se stylem „tužka-papír“. Při práci s instrumenty si dítě osvojuje mnoho dovedností, které potřebuje nejen pro úspěšnou školní práci, ale pro celý svůj další život.

   Při naší společné práci nebude vůbec důležité, kolik toho stihneme (naopak, tempo v koružku bude velmi pomalé). Důležité bude, co se nad jednotlivými úkoly naučíme, co si odnesou děti pro školní práci i pro život.

   Metoda rozvíjí různé oblasti: přesnost vnímání, pravo-levou orientaci, orientaci v prostoru, zlepšuje soustředění, zlepšuje pozornost, má pozitivní vliv na roztěkanost a impulzivitu.

   Při práci s touto metodou se především dbá na to, poskytnout dítěti prostor k vyjádření a navodit atmosféru důvěry a vzájemné tolerance – nebát se kdykoli na cokoli věcně zeptat.    

   Metoda významně pracuje s fenoménen chyby. Chyba tu není pojímána jako problém nebo ostuda. Naopak, chybu můžeme udělat všichni a je to způsob, jak věci lépe porozumět, je to prostor zjistit, proč se chyba stala a jak je možné ji napravit.

Nad jednotlivými úkoly se děti učí různým úhlům pohledů na věc (podívat se na problém očima druhého, vzít v potaz i jiné způsoby řešení téhož úkolu), učí se pracovat pomalu ale promyšleně, umět pracovat se slovní instrukcí (správně jí porozumět), umět se věcně slovy vyjádřit aj.

   Práce s instrumenty i povídání během práce je vedeno tak, aby děti zažívaly úspěch z činnosti, což zvyšuje jejich sebevědomí a motivuje je to k další práci. Při plnění úkolů je potřeba nespěchat a dát dětem dostatek času na promyšlení a vyjádření názoru.

   FIE je vhodné pro všechny děti, výrazně však napomáhá dětem, které mají potíže se soustředěním, s orientací (směrovou, prostorovou), s pozorností, jsou „hned se vším hotové“, stále si musí při vyučování s něčím „hrát“, často zapomínají apod.

 

   Kroužek FIE si neklade za cíl napravovat obtíže dětí se čtením, psaním, počítáním. Nejedná se o doučování nebo nápravu specifických poruch učení. Naše společná práce však může po delším čase velmi účině zapůsobit na výše popsané projevy obtíží, které mívají negativní vliv na práci dětí ve škole i na jejich domácí práci/ přípravu.

Úspěchy se dostavují pozvolna, po systematické práci jak ze strany vedoucího kroužku, tak ze strany dětí.

Navštěvování kroužku, kromě vyjímečných snadných domácích úkolů, nevyžaduje žádnou domácí přípravu.

Každé dítě bude potřebovat pro začátek pouze jednu sadu instrumentů (Uspořádávání bodů). Cena instrumentu je zahrnuta v ceně kroužku a dítě jej obdrží v prvních hodinách kroužku.

Kapacita kroužku: 5-7 dětí.