FIE – Program instrumentálního
obohacování Reuvena Feuersteina
Metoda FIE vznikla
již v roce
V Praze vzniklo centrum FIE v roce 2001.
Metoda
instrumentálního obohacování se dělí do 4 úrovní – já nabízím druhou úrověň
(FIE I., pro děti od 8 let). Chci tento kroužek nabídnout přednostně rodičům
dětí 3.a 4. tříd. Lze ho pak doplnit případně osmiletými dětmi z 2. třídy a
staršími dětmi z 5. třídy.
Při práci s dětmi se
používají tištěné sady úkolů – tzv. instrumenty. Pracuje se stylem
„tužka-papír“. Při práci s instrumenty si dítě osvojuje mnoho dovedností, které
potřebuje nejen pro úspěšnou školní práci, ale pro celý svůj další život.
Při naší společné
práci nebude vůbec důležité, kolik toho stihneme (naopak, tempo v koružku bude
velmi pomalé). Důležité bude, co se nad jednotlivými úkoly naučíme, co si
odnesou děti pro školní práci i pro život.
Metoda rozvíjí různé
oblasti: přesnost vnímání, pravo-levou orientaci, orientaci v prostoru, zlepšuje
soustředění, zlepšuje pozornost, má pozitivní vliv na roztěkanost a
impulzivitu.
Při práci s touto
metodou se především dbá na to, poskytnout dítěti prostor k vyjádření a navodit
atmosféru důvěry a vzájemné tolerance – nebát se kdykoli na cokoli věcně
zeptat.
Metoda významně
pracuje s fenoménen chyby. Chyba tu není pojímána jako problém nebo ostuda.
Naopak, chybu můžeme udělat všichni a je to způsob, jak věci lépe porozumět, je
to prostor zjistit, proč se chyba stala a jak je možné ji napravit.
Nad jednotlivými úkoly se děti učí různým úhlům pohledů na
věc (podívat se na problém očima druhého, vzít v potaz i jiné způsoby řešení
téhož úkolu), učí se pracovat pomalu ale promyšleně, umět pracovat se slovní
instrukcí (správně jí porozumět), umět se věcně slovy vyjádřit aj.
Práce s instrumenty
i povídání během práce je vedeno tak, aby děti zažívaly úspěch z činnosti, což
zvyšuje jejich sebevědomí a motivuje je to k další práci. Při plnění úkolů je
potřeba nespěchat a dát dětem dostatek času na promyšlení a vyjádření názoru.
FIE je vhodné pro
všechny děti, výrazně však napomáhá dětem, které mají potíže se soustředěním, s
orientací (směrovou, prostorovou), s pozorností, jsou „hned se vším hotové“,
stále si musí při vyučování s něčím „hrát“, často zapomínají apod.
Kroužek FIE si
neklade za cíl napravovat obtíže dětí se čtením, psaním, počítáním. Nejedná se
o doučování nebo nápravu specifických poruch učení. Naše společná práce
však může po delším čase velmi účině zapůsobit na výše popsané projevy
obtíží, které mívají negativní vliv na práci dětí ve škole i na jejich domácí
práci/ přípravu.
Úspěchy se dostavují pozvolna, po systematické práci jak ze
strany vedoucího kroužku, tak ze strany dětí.
Navštěvování kroužku, kromě vyjímečných snadných domácích
úkolů, nevyžaduje žádnou domácí přípravu.
Každé dítě bude potřebovat pro začátek pouze jednu sadu
instrumentů (Uspořádávání bodů). Cena instrumentu je zahrnuta v ceně kroužku a
dítě jej obdrží v prvních hodinách kroužku.
Kapacita kroužku: 5-7 dětí.