zpět na život školy  
Školní družina v březnu 2011 - Člověk a jeho zdraví

     Jako cíle jsme si vytyčili tři základní body:

- rozšiřovat znalosti o stavbě lidského těla
- seznamovat se základy 1. pomoci
- přibližovat význam slov prevence a handicap

     V 1. a 2. oddělení jsme uvedli předmět našeho celoměsíčního zkoumání filmem Stvoření světa. Celý měsíc jsme nahlíželi a četli v mnoha naučných knihách a nejraději jsme se nechávali poučit knížkou Co ještě nevíme. Pomalu jsme den po dni nahlíželi do složitosti našeho těla. Ve skupinách jsme se pokoušeli kresbou složit kostru ze základních kostí. Dozvěděli jsme se, která kost je největší a která naopak nejmenší. Do našich útrob jsme nakukovali prostřednictvím modelíny, kdy jsme tvarovali vnitřní orgány a ukládali je do siluety těla na správné místo a lehce přiblížili jejich funkci. Velkou část našich činností jsme věnovali prevenci a 1. pomoci v případě potřeby. Jako samozřejmost bylo připomenutí čísel tísňových linek. Společně jsme uzavřeli důležitost osobní hygieny, zdravého stravování, sportování, ochraně před úrazem a nemocemi. Upřesnili jsme si slovo handicap, obohacené o další slova jako je Braillovo písmo, které jsme nacházeli na některých předmětech denní potřeby, znaková řeč, invalidní vozík, slepecká hůl… Zajímavé pro nás bylo, vyzkoušet si poslepu projít neznámou trasu, právě za pomoci slepecké hole. Veškeré naše bádání probíhalo za pomoci praktických činností, pracovních listů, výtvarného ztvárňování a her.
     Tento měsíc jsme dané téma ve 3. oddělení rozčlenili po týdnech. První týden jsme popisovali tělo, kreslili kostru podle předlohy, modelovali jsme ji na modelovací destičky a na závěr týdne jsme si pustili DVD Stvoření světa. Druhý týden jsme se zaměřili na trávicí ústrojí a na stravování. Povídali jsme si, co je zdravé a co nezdravé, vyprávěli jsme si, co vaří maminky doma a potom jsme nakreslili své oblíbené jídlo. Třetí týden jsme vystřihovali obličej, vyjmenovali jsme naše smysly, hráli mrkanou a zazpívali si Otec Abrahám. Čtvrtý týden jsme si rozdali letáčky o zubní prevenci od paní zubařky, kreslili jsme zuby, řekli jsme si o hygieně, jak často chodit na prohlídky, a závěrem jsme vyluštili křížovku. Pro ilustraci jsme si pustili DVD Zub a kaz. Celý měsíc jsme využívali školní zahradu ke sportovním aktivitám.
     Téma Člověk a jeho zdraví jsme i u nás ve 4. a 5. oddělení zahájili zhlédnutím filmu Stvoření světa. Počátky života a dětství bylo naše první téma. Vyprávěli jsme si své zážitky a zkušenosti. Přinesli jsme si vlastní fotky když jsme byli miminka a podle fotek jsme se pokusili své malé "já" nakreslit. Pokračovali jsme pohybovou soustavou. Ve skupinách jsme po částech namalovali a poté slepili kostru člověka. Na této maketě jsme si jmenovali základní kosti. Celý měsíc jsme diskutovali o tom, co je zdravé a naopak. Sestavili jsme podle svých představ zdravý jídelníček, který jsme vystavili na obdiv rodičům. Dále jsme se zabývali svými smysly. Všechny smysly jsme výtvarně zachytili. Na řadu přišel oběhový systém. Dozvěděli jsme se, co jsou to červené a bílé krvinky a krevní destičky. Toto téma je pro nás ještě složité a tak jsme si pustili pohádku Byl jednou jeden život. Návštěvu u lékaře nebo u zubaře jsme zahráli jako divadlo, které se všem moc povedlo a líbilo. Tento měsíc jsme si zpestřili pobyt v družině výlety a exkurzí. Navštívili jsme Království železnic v Praze na Smíchově. Exkurze v ČOV v Dobřichovicích nám sice nevoněla, ale dozvěděli jsme se, co se stane s domácím odpadem a jak se čistí voda. Měsíc jsme zakončili výletem do Berouna na výstavu Od peřinky k tabuli, kde jsme si mohli vyzkoušet a prohlédnout školní potřeby, lavice a hračky z dávných let. Zjistili jsme, jak se žilo v někdejších dobách.
     Na začátku března bylo venku moc hezky. To nás lákalo vytvořit si koláž sluníčka i do družiny. Poté už jsme se pustili i my v 6. oddělení do námětu Člověk a jeho zdraví. První týden jsme věnovali osobní hygieně. Na toto téma vznikaly obrázky foukanou technikou, z modelíny modely rukou a celého člověka a kresby, co všechno je potřeba k ústní hygieně. Druhý týden jsme věnovali různým handicapům - přečetli si životopis pana Brailla a zkoumali jsme, kde se všude Braillovo písmo dá najít. Vyzkoušeli jsme si, jak je těžké se dorozumět, když je člověk hluchoněmý- vyjadřovali jsme se pantomimou a prstovým písmem. V dalším týdnu jsme si vytvořili model panáčka z trubiček od toal. papíru a udělali si z nich loutku. Zaujali nás návštěvy v Muzeu Českého krasu - výstava Od peřinky k tabuli, kde byl ukázán vývoj človíčka, který žil před 100 až 200 lety, jaké měl kočárky, hračky, jaké to bylo tehdy ve škole, čím se psalo… Druhá návštěva se týkala čističky odpadních vod v Dobřichovicích. Tam nám byly ukázány nádrže se znečistěnou vodou, která se biologicky čistí a velké stroje, kde se lisují a suší tuhé zbytky. Bylo to velice zajímavé, ale trochu nám to nevonělo. Protože ke zdraví patří výživa, tak jsme si povídali o zdravé stravě. V našem oddělení je převážná většina kluků a máme pořád hlad, tak nezůstalo jen u slov a upekli jsme si jablečné šátečky z lineckého těsta. Asi nejsou nejzdravější, ale moc nám chutnaly.
M. Přibylová - ved. vychovatelka      

Toto jsou pouze náhledy, celý obrázek uvidíte až po kliknutí na náhled.
Okno se zvětšeným obrázkem zavřete tím, že na obrázek kliknete.