Cílem činností tohoto měsíce bylo přibližovat dětem staročeské tradice, pokoušet se
o jednoduché dramatizace pohádkových příběhů a rozvíjet zručnost při výrobě masek.
V posledním únorovém týdnu jsme společně uspořádali v aule školy masopustní karnevalovou veselici, při které jsme si zahráli tradiční židličkovou pohybovku. Náramně jsme si zatančili, naučili se např. Ptačí tanec nebo Letkis. Hru, tanec a masky jsme hodnotili a nejlepší odměnili drobnými cenami a diplomem.
V měsíci únoru jsme se v 1. a 2. oddělení snažili dětem přiblížit staročeské zvyky, tradice a pranostiky jako jsou např. sv. Hromnice, Sv. Valentýn či Masopust. Do tělovýchovných činností jsme tematicky zařadili kolektivní pohybovou hru na Maso a Pust, na které jsme si vyzkoušeli rychlou reakci a postřeh. V esteticko-výchovných činnostech jsme se tuší a vodovkou snažili zachytit lidskou figuru přestrojenou do karnevalové masky. V pracovkách jsme rozvíjeli zručnost při výrobě škrabošek z papíru. Dokončenými pracemi jsme vyzdobili naši šatnu v sokolovně. Před jarními prázdninami jsme společně se 6. oddělením navštívili interaktivní výstavu Play Mánes v Praze, kterou jsme si všichni náramně užili. Pokoušeli jsme se zahrát maňáskové etudy v našem novém divadýlku, kdy jsme dramatizovali jednoduché pohádkové příběhy, předváděli jsme své komunikační dovednosti a fantazii. A na závěr, abychom dětské hlavičky zaměstnali, jsme luštili tajemnou šifrovačku, která nám prozradila název našeho měsíčního projektu.
Stejně tak my, ve 3. oddělení jsme se zaměřili na staročeské tradice. Povídali jsme si o Masopustu a četli si z knihy České tradice. V pracovních činnostech jsme vytvářeli papírové masky podle své fantazie, pekli jsme preclíky z papíru a sypali je mákem. Při společensko- vědních činnostech jsme procvičovali smyslové vnímání, trénovali jemnou motoriku didaktickými hrami např. hrou Blechy. Pokud nám počasí nepřálo, využili jsme velikost chodby školy k mnoha pohybovým hrám.
V únoru nastal čas masopustů a karnevalů také ve 4. a 5. oddělení. K tomuto tématu jsme navázali na českou tradici. Společně jsme napekli koláče. Nejprve jsme si je zkusili nanečisto, z papíru a pak došlo na ty opravdové. Každý si udělal svůj koláč s jen opravdu malou pomocí paní vychovatelek. Všem se moc povedly. Druhý den jsme si udělali posezení, kde jsme si vše napečené snědli. Přidali jsme známé lidové písničky a česká tradice tak byla umocněna.
Během celého února jsme si připomínali různá přísloví a pořekadla. Doplnili jsme tím dětské vědomosti, rozvíjeli jsme mluvený projev a vyjádření vlastních myšlenek a názorů. Na toto téma jsme zkusili přísloví i ilustrovat. Výsledek byl úžasný. Naše oddělení navštívila výstavu obrazů v Modrém domečku v Řevnicích, kde jsme objevovali různé styly malování. Jako sladkou tečku výletu jsme si dali zmrzlinku v místní cukrárně. Blížil se masopustní karneval. Už jsme se nemohli dočkat a začali jsme vyrábět masky na blížící se rej.
Únor v 6. oddělení nám začal přestěhováním do nové třídy. Opustili jsme neútulné prostory auly a zabydleli se v uvolněné třídě. Jednoho odpoledne jsme vyrazili na výstavu Play v galerii Mánes v Praze. Hry se nám velice líbily. Bylo jich tam tolik, že jsme ani všechny nemohli vyzkoušet. Při cestě z galerie nás zaujali na Vltavě parníky, labutě, racci, kachny a lysky. Nejvíce práce nám dala příprava na masopustní maškarní zábavu. Nejprve jsme tvořili papírové koláče, potom opravdové. A moc nám chutnaly. Následovala výroba masek. Nakonec, stejně jako ve všech odděleních, únor vyvrcholil karnevalem. Protože maškarní karneval bezesporu patří k Masopustu, k obyčeji, který se dodnes zachoval.
M. Přibylová - ved. vychovatelka
Toto jsou pouze náhledy, celý obrázek uvidíte až po kliknutí na náhled.
Okno se zvětšeným obrázkem zavřete tím, že na obrázek kliknete.