Výroční zpráva o činnosti ZŠ Dobřichovice za školní rok 2009/2010
Obsah: |
str. |
|
|
|
|
1. |
Základní
údaje o škole |
2 |
2. |
Charakteristika
školy |
3 |
3. |
Charakteristika vzdělávání |
4 |
4. |
Vybavenost
školy |
4 |
5. |
Přehled
učebních plánů ve školním roce 2008/09 |
5 |
6. |
Údaje o
pracovnících školy |
6 |
7. |
Aprobovanost výuky |
8 |
8. |
Zápis k povinné školní docházce a přijímání
žáků do středních škol |
8 |
9. |
Další vzdělávání pedagogických
pracovníků |
9 |
10. |
Údaje o
výsledcích vzdělávání žáků |
11 |
11. |
Údaje o
výsledcích kontrol ČŠI a ost.orgánů |
13 |
12. |
Spolupráce s
rodiči |
13 |
13. |
Mimoškolní
aktivity |
14 |
14. |
Počty žáků
ve škole |
15 |
15. |
Mezinárodní
aktivity |
15 |
16. |
Projektové
vyučování |
16 |
17. |
Aktivity
školního roku |
18 |
18. |
Knihovna |
18 |
19. |
Využívání
učebny výpočetní techniky |
19 |
20. |
Výchovné
poradenství |
21 |
21. |
Prevence
sociálně patologických jevů |
22 |
22. |
Zapojení
školy do rozvoj. a mezinár. programů |
23 |
23. |
Projekty
financované z jiných zdrojů |
23 |
24. |
Školní
parlament |
23 |
25. |
Školní
družina |
23 |
26. |
Hospodaření
školy a investiční akce |
26 |
27. |
Závěr -
konkrétní hodnocení dosažených výsledků a koncepce dalšího rozvoje školy |
27 |
Projednáno
na pedagogické radě školy dne: 6.9.2010
1. Základní údaje o škole |
|
1.1 škola |
|
název školy |
Základní škola Dobřichovice |
adresa školy |
5. května 40 |
právní forma |
příspěvková organizace |
IČO |
47003057 |
IZO |
000241181 |
identifikátor školy |
600053083 |
vedení školy |
Ředitel: Mgr Bohuslav
Stejskal zástupce ředitele pro zástupce ředitele pro |
kontakt |
tel: 257711149 fax: 257712551 e-mail: zsdob@dobnet.cz www.zsdobrichovice.cz |
1.2 zřizovatel |
|
název zřizovatele |
Město Dobřichovice |
adresa zřizovatele |
Vítova 61 |
kontakt |
tel: 257712182 fax: 257712241 e-mail:
info@dobrichovice.cz |
1.3 součásti školy |
kapacita |
Základní škola |
540 |
Školní družina |
140 |
Školní jídelna |
450 jídel
denně |
1.4 Obor vzdělávání |
Kapacita |
Základní škola 79-01-C/01 |
540 |
Pomocná škola 79-01-B001 dobíhající obor |
6 |
Základní škola
speciální 79-01-B/01 |
6 |
1.5 Školská rada |
|
předseda |
členové |
Václav
Pěkný |
Jana Babicová, Jindra Solničková,
Irena Syblíková, Renáta Bartoníčková, Martina
Janoušová, Barbora Tesařová, Adéla Kándlová, Irena Nolová. |
Třídy a žáci podle ročníků - běžné třídy
|
Počet tříd |
Počet žáků |
z toho postižení žáci 5) |
z celku žáci opakující |
||||
celkem |
dívky |
celkem |
dívky |
celkem |
dívky |
|||
Celkem |
20 |
418 |
195 |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
z toho 1.stupeň |
13 |
275 |
128 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
v tom |
1. ročník |
3 |
58 |
23 |
0 |
0 |
0 |
0 |
2. ročník |
3 |
59 |
30 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
3. ročník |
3 |
55 |
25 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
4. ročník |
2 |
53 |
21 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
5. ročník |
2 |
50 |
29 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
6. ročník |
2 |
36 |
16 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
7. ročník |
2 |
38 |
19 |
0 |
0 |
1 |
1 |
|
8. ročník |
2 |
41 |
19 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
9. ročník |
1 |
28 |
13 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Třídy a žáci podle ročníků - speciální třídy
|
Počet tříd |
Počet žáků |
z celku žáci opakující |
||
celkem |
dívky |
celkem |
dívky |
||
Celkem |
3 |
27 |
9 |
0 |
0 |
z toho 1.stupeň |
1 |
10 |
2 |
0 |
0 |
Základní škola
Dobřichovice je součástí výchovně vzdělávací soustavy a je zařazena do sítě
škol. Škola má právní subjektivitu, zřizovatelem je město Dobřichovice. Součástí
školy je školní jídelna, školní družina a základní škola speciální. Škola je
příspěvkovou organizací, v právních vztazích vystupuje jako samostatný právní
subjekt a má odpovědnost vyplývající ze svého právního postavení.
ZŠ
Dobřichovice je škola s 1.-9. ročníkem. Na prvním stupni pracovalo 13
tříd a na druhém 7 tříd. Dále jsou ve škole tři třídy speciální. Škola má dva
zástupce ředitele.
V tomto
školním roce pracovalo 8 odborných předmětových
komisí . Jejich předsedové tvoří spolu se zástupci ředitele, výchovným
poradcem a koordinátory (IT a EVVO) poradní sbor ředitele školy. Odpovídají za
řešení odborných problémů v příslušné oblasti, za koordinaci v rámci komise a
spolupráci jednotlivých vyučujících a za materiální zabezpečení výuky. Plánují,
navrhují a zabezpečují rozvoj svěřené oblasti.
Škola
disponuje 26 učebnami ve třech budovách, z toho je 11 odborných (fyzika-chemie,
dvě počítačové pracovny, jedna s knihovnou, přírodopis, kreslírna, učebna Hv,
učebna Aj, školní kuchyňka, dílny, keramická dílna a školní pozemek).
Hygienická
kapacita učeben není překročena (plánovaná kapacita je 540 žáků).
§
Počet tříd 23
§
Počet oddělení
školní družiny 4
§
Počet žáků
celkem: 445
§
Průměrný počet
žáků na třídu (bez spec.tříd) 20,9
§
Počet pracovníků
celkem (fyz.osoby/přepočtený počet) 62/48,4
§
Počet
pedagogických pracovníků (fyz.osoby/přepočtený počet) 43/35,2
Počet tříd školy se
oproti předcházejícímu zvýšil o jednu, byly opět otevřeny tři první třídy.
Školu opustila jedna devátá třída.
Školní budovy:
1. Raisova ulice 794 |
1. - 4.ročník, 2 spec. třídy |
2. 5.května 40 |
6. - 9.ročník, 1 spec. třída |
3. Ruská 10 |
pracovní činnosti (dílny) |
3. Charakteristika vzdělávání
Vzdělávání
na ZŠ Dobřichovice vychází z cílů základního vzdělávání a z koncepce, která
vznikla několikaletou snahou o inovaci pedagogického procesu a života naší
školy, analýzou vlastních možností a schopností pedagogického sboru, požadavků
rodičů a navázáním na tradice školy. V letošním roce se již třetím rokem
učilo v 1. -
Zaměřujeme
se zejména na tyto oblasti:
4. Vybavenost školy
Škola je dobře vybavena učebními pomůckami a
učebnicemi, při výuce různých předmětů je využíván výukový software. Pro další
studium a práci žáků i pedagogů je
k dispozici dobře vybavená školní knihovna. Učebnice, literatura, učební
pomůcky a výukový software jsou průběžně doplňovány o nové. Na odborné učebny navazují kabinety a bohaté
sbírky učebních pomůcek. Díky tomu, že disponujeme pěti kopírkami, mohou žáci
využívat ve výuce namnožené materiály. Připravuje se stavba nové budovy
navazující na budovu 2. stupně.
Jednou z priorit školy ve výuce i v běžném
chodu školy je využití informačních a komunikačních technologií.
Z toho pak vychází i vybavenost školy touto technikou. Pro výuku
nejen informatiky, ale i dalších předmětů jsou určeny dvě učebny výpočetní
techniky (v každé 20 stanic). Pro práci žáků jsou další počítače (po jednom) v každé třídě. Učitelé mají
k dispozici počítače ve sborovnách a kabinetech. Všechny počítače na
škole jsou napojeny na internet. Ve všech třídách je televize a video či CD
přehrávač. V osmi učebnách jsou instalovány interaktivní tabule. Dále
škola disponuje poměrně kvalitně vybavenými odbornými učebnami. Do všech učeben
je postupně dodáván moderní školní nábytek. Nedostatkem školy je, že nevlastní
svoji tělocvičnu. Na tělesnou výchovu si škola pronajímá prostory Sokola
Dobřichovice.
Zajišťujeme maximální bezpečnost a ochranu zdraví žáků
a učitelů, a dále zajišťujeme režim školy s ohledem na psychické a fyzické
zdraví. Pro dodržování pitného režimu dětí a pracovníků školy slouží 2 nápojové
automaty a barely s pitnou vodou ve třídách 1. stupně. Pro aktivní
odpočinek je k dispozici školní družina
a rekreační velké přestávky na přilehlých školních hřištích.
Samozřejmostí je kvalitní sociální zázemí školy (WC, sprchy). Veškeré
hygienické normy jsou dodržovány ve školní kuchyni a jídelně, včetně skladby
jídelníčku.
1. ročník – ŠVP – Škola pro Evropu
2. ročník – ŠVP – Škola pro Evropu
3. ročník – ŠVP – Škola pro Evropu
4. ročník – Základní škola
5. ročník - Základní škola
6. ročník - ŠVP – Škola pro Evropu
7. ročník - ŠVP – Škola pro Evropu
8. ročník - ŠVP – Škola pro Evropu
9. ročník - Základní škola
SI (speciální třída) – ŠVP ZV pro žáky s lehkým mentálním
postižením
SII
(speciální třída) - ŠVP ZV pro
žáky s lehkým mentálním postižením
SIII (speciální třída) – Pomocná
škola
Vzdělávací programy :
Základní
škola – č.j. 16847/96-2
ŠVP
– Škola pro Evropu - č.j. 279/06
ŠVP
ZV pro žáky s LMP - příloha ŠVP – Škola pro Evropu
Zvláštní
škola – č.j.
22980/97-22
Pomocná
škola – č.j.
24035/97-22
V tomto školním roce se vyučovalo
v 1. – 3. ročníku a v 6. – 8. ročníku podle vzdělávacího programu
„Škola pro Evropu“, který si škola zpracovala podle svých podmínek. Ve zbylých
běžných třídách se vyučovalo podle vzdělávacího programu Základní škola. Ve
dvou třídách je vyučováno podle vzdělávacího programu ŠVP ZV pro žáky s LMP (příloha ŠVP – Škola pro Evropu) a
v jedné podle vzdělávacího programu Pomocná škola.
Maximální využití
volitelných předmětů v 7. - 9. ročníku při utváření vlastní vzdělávací cesty.
Dětem bylo nabídnuto 12 volitelných předmětů, z kterých si vybraly tyto:
Seznam
volitelných předmětů:
1.
Konverzace
v anglickém jazyce (2 hod.) – Hejná
2.
Informatika – Syblík
3.
Informatika - (9.r.)
- Syblík
4.
Dějepisný seminář
– Syblíková
5.
Sportovní hry -
Stejskal
Škola má vlastní
výchovně vzdělávací koncepci. Od šestého ročníku jsou děti děleny do výuky buď
s rozšířeným vyučováním jazyků nebo informatiky. Do výuky jsou postupně zařazovány prvky
vlastního ŠVP, na kterém pedagogové pracovali po dobu dvou roků, který vešel v platnost od školního roku
2007/08.
Konkrétní podoba
učebních plánů je uvedena v přílohách č. 1 až č. 3. Podoba učebního plánu je
výsledkem jednání odborných komisí a spolupráce učitelů v ročníku.
Přehled
pracovníků školy |
|
Základní
údaje o pracovnících školy |
|
Počet pracovníků celkem |
58 |
Počet
učitelů ZŠ |
37 |
Počet vychovatelek ŠD |
6 |
Počet správních zaměstnanců
ZŠ |
9 |
Počet správních zaměstnanců
ŠJ |
6 |
ped. pracovníci |
funkce |
stupeň vzdělání |
aprobace |
Bohuslav Stejskal |
ředitel |
VŠ |
M-F |
Jana
Babicová |
zastupce ředitele 2.st |
VŠ |
Spec. |
Pavlína
Seidlerová |
Zastupce ředitele 1.st |
VŠ |
1.st. |
Radka
Habešová |
učitelka |
VŠ |
Čj-Ov |
Jan Syblík |
učitel |
VŠ |
M-Inf |
Zbyněk Pačes |
učitel |
VŠ |
Fj-Aj |
Irena Syblíková |
učitelka |
VŠ |
D-Rj |
Hana Kráslová |
učitelka |
VŠ |
Aj |
Iveta
Černá |
učitelka |
SŠ(stud.VŠ) |
1.St. |
Lenka
Košťálová |
učitelka |
VŠ |
Př-Tv |
Ludmila
Lišková |
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Miroslava
Spilková |
učitelka |
VŠ |
Pv |
Marcela Oujířová |
učitelka |
VŠ |
M-Ch |
Dita Laudová
|
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Marie Nováková |
učitelka |
VŠ |
Čj-Vv |
Jana Klimtová
|
učitelka + VP |
VŠ |
Čj-Ov |
Jarmila Pešková
|
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Eva
Škvorová |
učitelka |
VŠ |
Fj-Vv |
Šárka
Jindřichová |
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Jindra
Solničková |
učitelka |
SŠ |
Spec. |
Daniela
Paletová |
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Václav
Mlejnek |
učitel |
VŠ |
Hv |
Lucie
Kocmanová |
učitelka |
VŠ |
Spec. |
Jana
Macelová |
učitelka |
SŠ |
Bez aprobace |
Linda
Egemová |
učitelka |
VŠ |
Aj |
Kateřina
Kubásková |
učitelka |
SŠ(stud.VŠ |
Aj, spec. |
Lenka
Kustošová |
učitelka |
VŠ |
Spec. |
Vendula
Tomanová |
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Petra
Illichová |
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Vítězslav
Špalek |
učitel |
VŠ |
Bez aprobace |
Markéta
Hamplová |
učitelka |
VŠ |
|
Eva
Kopcová |
učitelka |
VŠ |
1.st. |
Hana
Tomšíková |
učitelka |
VŠ |
Z-Rj |
Jana
Vejvodová |
učitelka |
VŠ |
|
Anna
Skotáková |
učitelka |
VŠ |
M-F |
Kateřina
Hejná |
učitelka |
VŠ |
Aj, Spec |
Soňa
Nečesaná |
učitelka |
SŠ |
Bez aprobace |
Monika
Přibylová |
ved. vychovatelka |
SŠ |
ŠD |
Libuše
Pecharová |
vychovatelka |
SŠ |
ŠD |
Jitka
Vosková |
vychovatelka |
SŠ |
ŠD |
Jana
Janoušová |
vychovatelka |
SŠ |
ŠD |
Eliška
Šulcová |
vychovatelka |
SŠ |
ŠD |
Jana
Ryšavá |
vychovatelka |
SŠ |
ŠD |
Odborná
kvalifikace |
% |
učitelé 1. stupně |
88 |
učitelé 2. stupně |
92 |
vychovatelky ŠD |
100 |
ostatní
pracovníci |
funkce |
Baslová Iveta |
uklízečka |
Bendová Jana |
uklízečka+vrátná |
Klimešová Zuzana Ing. |
hospodářka |
Kráslová Hana Ing. |
školnice |
Křivánková Božena |
uklízečka |
Plesná Jana |
uklízečka |
Plesná Markéta |
uklízečka |
Plesný Robert |
uklízečka |
Polcarová Jana |
uklízečka |
Šomková |
uklízečka |
Watierová Markéta |
uklízečka |
Dufková Irena |
účetní |
Baslová Iveta |
uklízečka |
Prosická Antonie |
ved. škol. jídelny |
Křivánková Božena |
kuchařka |
Vondráková Marie |
kuchařka |
Melíšková Soňa |
kuchařka |
Sochacká Jana |
kuchařka |
Nováková Miloslava |
kuchařka |
Předmět s nejvyšší aprobovaností - Čj, M, Př, D, Pč, F,Vv, Ch, Fj , Hv -100%
Předmět s nejnižší aprobovaností -
Z - 0%
Z
hlediska kvalifikovanosti lze říct, že s postupem doby se aprobovanost
stále zvyšuje. Neaprobovaně vyučované hodiny jsou však především všechny
hodiny, které mají ve svých úvazcích výše uvedení pracovníci bez náležitého
vzdělání. Kromě těchto hodin jsou však v počtu zahrnuty i hodiny těch učitelů, kteří sice mají
potřebnou učitelskou kvalifikaci, ale v daném školním roce vyučují částečně
jinému oboru, než který vystudovali. Důvody neaprobovanosti výuky jsou
následující:
·
původní aprobace
učitele je velmi málo využitelná v současných podmínkách
·
pro daný předmět
je velmi obtížné získat aprobovaného učitele (angličtina, zeměpis, apod.)
·
celkovou skladbu
aprobací učitelů nelze zcela přizpůsobit konkrétní potřebě učebního plánu školy
·
pedagog vyučuje
předmět na velmi vysoké úrovni, přestože nemá příslušnou aprobaci
8.
Zápis k povinné školní docházce a přijímání žáků do
středních škol
7.1. Zápis k povinné školní
docházce |
|
||||||
počet prvních
tříd |
počet dětí
přijatých do prvních tříd |
z toho počet
dětí starších 6ti let (nástup po odkladu) |
počet odkladů
pro školní rok 2010/2011 |
|
|||
3 |
78 |
18 |
11 |
|
|||
|
7.2. Výsledky přijímacího řízení |
||||||
|
a) na víceletá gymnázia a konzervatoř přijato: |
||||||
|
|
z pátého
ročníku |
ze sedmého
ročníku |
||||
|
gymnázia |
6 |
7 |
||||
|
soukromá gymnázia |
0 |
0 |
||||
|
církevní gymnázia |
0 |
0 |
||||
|
konzervatoř |
0 |
0 |
||||
b) na SŠ zřiz. Krajem a církevní SŠ, které jsou
ukončeny maturitou, z 9. tříd přijato: |
||||||
gymnázia |
obchodní
akademie |
zdravotní
školy |
průmyslové
školy |
ostatní stř.
školy |
střední odb.
učiliště |
celkem |
3 |
0 |
1 |
7 |
8 |
8 |
27 |
c) na na soukromé školy přijato: |
||||||
gymnázia |
obchodní
akademie |
zdravotní
školy |
průmyslové
školy |
ostatní stř.
školy |
střední odb.
učiliště |
celkem |
1 |
0 |
0 |
0 |
3 |
1 |
5 |
d) do učebních oborů (krajských i soukromých škol)
ukončených závěr. Zkouškou přijato: |
|
z devátých
ročníků |
z nižších
ročníků |
9 |
1 |
e) počet žáků, kteří ukončili povinnou školní
docházku |
|
Počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku
a odešli ze školy |
|
v devátém
ročníku |
v nižším
ročníku |
31 |
1 |
9. Další vzdělávání pedagogických pracovníků
Další vzdělávání
pedagogů je jednou z priorit v práci školy a bude tomu tak i v budoucnu. Vedení
školy organizuje společné vzdělávací akce (letos 3x), případně vysílá
jednotlivé pedagogy podle oblastí a témat, která jsou potřebná pro realizaci
školního vzdělávacího programu. Tato témata jsou především z oblasti
modernizace pedagogického procesu, obecnějších pedagogicko-psychologických
dovedností, prožitkové (sebezkušenostní) pedagogiky, práce s třídou a s problematickými žáky aj. Ve
školním roce 2009/2010 se zapojili do DVPP téměř všichni učitelé.
Dostačující
nejsou bohužel finanční prostředky, které k těmto účelům může škola vyčlenit
(prostředky vynakládané školou na další vzdělávání jsou však podstatně vyšší,
než jaké dostává škola na tyto účely z rozpočtu). Škola investovala do DVPP
v tomto školním roce 59.000,- Kč. Dále mnoho kurzů, které absolvují naši
učitelé jsou zdarma (hrazené prostřednictvím EU). Nemalé finanční prostředky
věnuje škola taktéž nákupu odborné literatury, včetně odborných učitelských a
předmětových periodik.
Témata kurzů a seminářů:
Příjmení |
Školení/seminář |
Délka
(h) |
Pořadatel |
Termín |
Hamplová |
Základy pedagogiky nadaných |
6 |
HYL |
15.9.2009 |
Egemová |
Icebreakery a energizery |
4 |
Descartes |
22.10.2009 |
Kustošová |
Bílé Vánoce |
6 |
Descartes |
26.11.2009 |
Paletová |
Nebojme se učit jinak |
6 |
Akademie moderního vzdělávání, o.p.s. |
28.11.2009 |
Vejvodová |
Nebojme se učit jinak |
6 |
Akademie moderního vzdělávání, o.p.s. |
28.11.2009 |
Syblíková |
Národní kulturní památky ČR |
6 |
Descartes |
24.11.2009 |
Syblíková |
Studená válka |
6 |
Descartes |
26.10.2009 |
Lišková |
Kroky k efekt.komunikaci: Pozitivní zpětná vazby |
6 |
NIDV |
13.11.2009 |
Košťálová |
Prevence
kriminality a sociálního začlenění mládeže |
16 |
Centrum etické výchovy a prevence SPJ |
30.9 - 2.10.09 |
Klimtová |
Úprava písemností podle ČSN 01 6910 |
16 |
UP v Olomouci |
10. - 17.12.2009 |
Babicová |
Finanční gramotnost - projekt Rozumíme penězům |
40 |
aisis o.s. |
říj.2009-kvě.2010 |
Syblík |
Finanční gramotnost - projekt Rozumíme penězům |
40 |
aisis o.s. |
říj.2009-kvě.2010 |
Habešová |
Současní čeští spisovatelé v literární výchově na II.st. ZŠ |
6 |
Vzdělávací zařízení Středočeského kraje |
8.12.2009 |
Lišková |
Pozitivní zpětná vazba |
6 |
NIDV |
13.11.2009 |
Tomšíková |
Dva dny s didaktikou matematiky |
12 |
UK v Praze & SUMA JČMF |
18.,19.2.2010 |
Pecharová |
Madeirová vejce |
4 |
Dílna pro tvořivé |
5.3.2010 |
Přibylová |
Madeirová vejce |
4 |
Dílna pro tvořivé |
5.3.2010 |
Klimtová |
Právo ve škole |
6 |
p. Michaela Veselá |
10.2.2010 |
Kopcová |
Jak jednat s lidmi |
6 |
Descartes |
16.3.2010 |
Černá |
Jak vést reedukační skupiny na ZŠ pro integrované dítě se SPUCH |
5 |
DYS - centrum |
14.1.2010 |
Seidlerová |
Metoda CLIL - anglický jazyk |
20 |
NIDV |
14.,15.,29.5.2010 |
Kocmanová |
Aby se jim dobře psalo - jak připravit předškoláky na psaní? |
6 |
DYS - centrum |
25.5.2010 |
Kubásková |
Opravdu jsou horší? |
4 |
HYL |
27.3.2010 |
|
|
|
|
|
DVPP
2009/2010 - kolektivní školení |
||||
Příjmení |
Školení/seminář |
Délka
(h) |
Pořadatel |
Termín |
uč.I.st. a S tř. |
Genetická metoda (výuka čtení) |
5,5 |
Step By Step |
26.10.2009 |
uč.I.st. a S tř. |
Metodika vyvození představy čísel a operací +,- v oboru 0-100 |
6 |
PaedDr. Renata Wolfová |
11.2.2010 |
uč.II.st a S1 |
Zavádění finančního vzdělávání do základního vzdělávání |
7,5 |
aisis o.s. |
3.9.2010 |
10. Údaje o výsledcích
vzdělávání žáků a chování
1. stupeň
6.A 6.B 6.S2 6.S3 7.A
7.B 7.S1 8.A 8.B 8.S1 9. 9.S1 Třídy zahrnuté do
přehledu: Přehled prospěchu
školy Předmět Průměr
Počet 2. pololetí školního roku 2009/10 zpracováno dne:
12.8. 2010 Chv 1.064 Chování 157 Čj 2.613 Český jazyk a literatura 155 Aj 2.568 Anglický jazyk 155 D 2.006 Dějepis 155 Z 1.974 Zeměpis 155 M 2.432 Matematika 155 Fy 2.252 Fyzika 155 Ch 2.562 Chemie 73 Pp 2.103 Přírodopis 155 Tv 1.103 Tělesná výchova 155 Prč 1.000 Praktické činnosti 2 RYS 1.250 Rýsování 4 ORV 1.250 Občanská a rodinná výchova 28 Vv 1.129 Výtvarná výchova 155 Hv 1.372 Hudební výchova 156 Fj 1.727 Francouzský jazyk 22 Ov 1.286 Občanská výchova 14 Nj 2.091 Německý jazyk 22 SV 2.000 Smyslová výchova 1 RoV 3.000 Rozumová výchova 1 PVV 2.000 Pracovní a výtvarná
výchova 2 Čt 3.000 Čtení 2 Ps 2.000 Psaní 2 P 2.500 Počty 2 VU 2.000 Věcné učení 1 Inf 1.000 Informatika 119 HPV 3.000 Hudební a pohybová výchova 1 ReTV 2.000 Rehabilitační tělesná
výchova 1 VOZ 1.460 Výchova k občanství a ke
zdraví 113 Pč 1.529 Pracovní činnosti 153 VZ 1.000 Výchova ke zdraví 3 Inv 1.000 Informatika 25 Ajkv 1.800 Anglický jazyk konverzace 15 SHv 1.176 Sportovní hry 17 Dsv 1.267 Dějepisný seminář 15 Celkový průměrný prospěch 1.83006 Stupeň 46 110 2 prospěl s vyznamenáním prospěl neprospěl 0 nehodnocen omluvených neomluvených 10480 66.329 Zameškané hodiny Celkem Na žáka 284 1.797
klasif. žáků
hodnocení
prospěchu
2. stupeň
Celkový přehled o chování
|
počet žáků |
pochvala TU |
pochvala ŘŠ |
napomenutí TU |
důtka TU |
důtka ŘŠ |
2.stupeň
|
3.stupeň |
1.stupeň |
289 |
24 |
0 |
20 |
2 |
0 |
0 |
0 |
2.stupeň |
158 |
18 |
1 |
34 |
11 |
4 |
4 |
1 |
celkem |
447 |
42 |
1 |
54 |
13 |
4 |
4 |
1 |
Počet žáků v souvislosti s trvalým bydlištěm
Dobřichovice |
ostatní |
243 |
204 |
·
14. - 15.12.2009 proběhla inspekční činnost ČŠI, jejímž cílem kontroly
bylo:
1. veřejnoprávní kontrola
využívání finančních prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu
2. státní kontrola dodržování
vybraných ustanovení školského zákona v oblasti zajišťování BOZP
3. státní kontrola dodržování
právních předpisů v oblasti školního stravování
·
25.9.2008
– Kontrola dodržování hygienických zákonů, Krajská hygienická stanice
·
11.11.2008
– Kontrola PO, Hasičský záchranný sbor středočeského kraje
·
6.3.2009
– Kontrola BOZP, Českomoravský odborový svaz pracovníků školství BOZP
Všechny kontroly proběhly bez větších
problémů, nedostatky byly odstraněny
12. Spolupráce s rodiči
Spolupráce s rodiči se opírá o:
a) existenci rodičovské organizace (Klub přátel
školy),
b) Školská rada
c) snahu o maximální informovanost a otevřenost,
d) maximální zájem o názory rodičů na práci školy
e) včasné společné řešení jakýchkoli problému dětí.
Klub přátel školy je reprezentován volenými zástupci
jednotlivých tříd, kteří jsou v úzkém kontaktu s vedením školy i s třídními
učiteli. Rodičovská organizace pomáhá škole také finančně: poskytováním darů na
nákup učebních pomůcek, úhradou nákupu odměn do různých soutěží apod. KPŠ
poskytuje také příspěvky na výjezdy do škol v přírodě.
V uplynulém školním roce se konaly 2x třídní schůzky.
Na těchto schůzkách byly také s rodiči projednány všechny podstatné dokumenty -
zpráva o činnosti školy, zpráva o
hospodaření, rozpočet atd. Během školního roku byly průběžně rodiče informováni
o školním dění prostřednictvím
internetu na webových stránkách školy nebo prostřednictvím Informačních listů.
V naší škole je již
zaběhnutý systém rozsáhlé mimoškolní aktivity formou placených kurzů a
seminářů. V právě ukončeném školním roce bylo na škole otevřeno 27 kurzů a
seminářů (viz tabulka). Celkem kurzy navštěvovalo 238 dětí. Lektoři jsou z řad
učitelů ZŠ a externí spolupracovníci. Velký zájem přesahující kapacitu je
nadále o keramiku a počítače.
Velkou účast měl
taktéž Klub mladých diváků (pravidelné návštěvy dětí divadelních představení).
Učitelé navštívili s dětmi divadelní představení 5x za rok. Mnohdy i ve dnech
pracovního volna. Členů Klubu mladého diváka bylo celkem v letošním roce 52..
Veškerá tato
mimoškolní činnost organizovaná školou má za cíl co nejvíce eliminovat
negativní společenské jevy včetně drog. Problematika negativních společenských
jevů je dostatečně známa. Chyby ve výchově, nedostatečný čas věnovaný dětem,
snadná dostupnost alkoholu, cigaret a drog. Nuda a nedostatek zájmů dětí, mohou vést k
nežádoucím aktivitám a projevům.
Škola pokračovala ve
finanční pomoci na dálku adoptované Indce Muskan.
Adopce spočívá v tom, že sponzorují její vzdělávání a následně kontrolují,
zda peníze byly využity k tomuto účelu. Děti si tyto peníze vydělávají
svou vlastní prací.
Kurz |
Vyučující |
Keramika |
L.Janášová |
Keramika |
L.Janášová |
Keramika |
L.Janášová |
Keramika |
L.Janášová |
Keramika |
L.Janášová |
Keramika |
L.Janášová |
Keramika |
R.Vrabcová |
Keramika |
R.Vrabcová |
Keramika |
R.Vrabcová |
Keramika |
R.Vrabcová |
Keramika |
R.Vrabcová |
Keramika - dospělí |
R.Vrabcová |
Keramika - dospělí |
R.Vrabcová |
Keramika - dospělí |
R.Vrabcová |
Počítače
(2.- 3.ročník) |
J.Syblík |
Počítače
(4.- 6.ročník) |
J.Syblík |
Ruský jazyk od 4.tř. |
I.Syblíková |
Angličtina s rodilým mluvčím 1.-2.tř. |
Noel Garrett
USA |
Angličtina s rodilým mluvčím 3.-5.tř. |
Noel Garrett
USA |
Angličtina s rodilým mluvčím 6.-8.tř. |
Noel Garrett
USA |
Angličtina pro prvňáky |
K.Hejná |
Angličtina pro druháky |
K.Hejná |
Mladý tučňák (6. - 9. roč.) |
B.Ruml, Dobnet |
FIE - Program instrumentálního obohacování R. Feuersteina |
L.Kocmanová |
Všelijaké hrátky s dětmi do zahrádky 1.-2.tř. |
Kandlová, Rebcová |
Cvičení pro učení (jóga pro děti, relaxace,
dramatika) 1.-3. roč. |
J.Solničková |
Cvičení pro učení (jóga pro děti, relaxace,
dramatika) 4.-5. roč. |
J.Solničková |
1995/96
- 307
1996/97 - 344
1997/98 - 358
1998/99 - 378
1999/00 - 407
2000/01
– 406
2001/02
– 408
2002/03
– 425
2003/04
– 415
2004/05
– 409
2005/06
– 411
2006/07
– 421
2007/08
– 440
2008/09
– 446
2009/10
- 453
Škola je
již dlouhodobě zapojena do mezinárodních projektů Comenius
spolu se školami z Německa, Holandska a Itálie. Tyto projekty probíhají
vždy v tříletých cyklech. Dále naše škola, rozvíjí systematicky a dlouhodobě
kontakty se zahraničními školami a pravidelně se účastní mezinárodních akcí.
Jedná
se o:
· výměnné
pobyty s partnerskou školou v Eschwege v Německé
spolkové republice zaměřené na rozvíjení komunikace v anglickém a německém
jazyce
· výměnné
pobyty s partnerskou školou ve Francii
· zapojení se
do programů Evropské Unie pro základní a střední školy Socrates
a participace na projektu s tématem „Waser“
a “Soužití v Evropě" v rámci podprojektu Comenius
· Pravidelná
setkání mezinárodních škol v Alpách
· Setkání
mládeže Evropy v italském Carpi
· Kontakt
se Základní školou v městečku Manhatton, ve
státě Cancas, USA
V tomto školním roce byly uskutečněny studijní cesty do Německa a Anglie
. Někteří naši žáci se podíleli na
ubytování a péči o obyvatele naší partnerské obce Villieu
Loyes Mollon z Francie
během jejich návštěvy zde .
Tyto
mezinárodní aktivity nám přinášejí cenné zkušenosti, zážitky, nová přátelství.
Možnost poznat jinou kulturu, způsob života, srovnávat ji s naší a poučit
se z toho. Nenahraditelné jsou i zážitky z první opravdové cizojazyčné
komunikace a poznatek, že učit se cizím jazykům je nezbytné... Škola pracuje
v tříletých cyklech na mezinárodních projektech Sokrates zaštítěného
Evropskou unií. Program Comenius je součástí programu
Socrates a vychází z pilotních projektů členských
států EU, jejichž cílem je spolupráce žáků vybraných škol různých zemí Evropy
a dále zvýšit úroveň vzdělávání na těchto typech škol, jakož i úroveň
vzdělávání migračních dělníků
a Rómů a stimulovat vzájemné výměny učitelů.
Na škole též probíhá komunikace „face to face“, kdy se žáci pomocí web kamery
přímo kontaktují s přibližně stejně starými dětmi z Cancasu. Byl to pro ně neobvyklý zážitek, kde si mohli
vyzkoušet jak snadno se dá porozumět, když má člověk motivaci poznat živě
přátele, se kterými si již dříve vyměňovali školní výsledky, především
z oblasti výtvarné výchovy a pracovního vyučování.
16. Projektové
vyučování
Již několikátým rokem se naše škola
úspěšně věnuje zavádění projektového vyučování, které má praktické zaměření a
směřuje k upotřebení v životě. Projektové vyučování motivuje žáky a učí je
mimo jiné důležitým životním dovednostem: spolupracovat, diskutovat, formulovat
názory, řešit problémy, tvořit, hledat informace atd.
Projekty se většinou odehrávají ve
školách v přírodě, kde jsou k tomu nejlepší podmínky, ale v řadě případů je projektové vyučování realizováno i ve škole, někdy prostupuje určité téma výukou i delší období. Některé projekty jsou záležitostí jedné třídy, jiné lze označit jako celoškolní (i když se práce v nich samozřejmě neúčastní všichni žáci školy). .
Projekty 1. stupeň
Celoškolní
– Březen – měsíc knihy
Celo-prvo-stupňové: Práva a povinnosti dětí
Vánoční trhy
Vánoční
zpívání
Sběr víček od
PET lahví a papíru
Dobřichovické hudební jaro
Jednotlivé
třídy:
2.
AB – Podzimní klání – co jsme se naučili o podzimu
Svět pohádek v písních, popis
hlavních postav
Strom života
3.B
– Robinsoni, Les, Pečení velikonočních beránků
Některé
třídy si připomněly významné osobnosti –
př. 3.B Josef Lada, 2.AB – Karel Čapek
Projekty 2. stupeň
Soutěž
portálu Seznam.cz: Najdi, co neznáš! – vyhledávání informací
MS
v ledním hokeji 2010 - práce s Excelem
Statistické
šetření dopravy – 8.AB
Ilustrátoři – celá škola
Od 29.3.
do 31.3.2010 proběhla výstava ilustrací vytvořených žáky v rámci projektu "Březen
- měsíc knihy" v aule naší školy. Žáci si v rámci projektu
vyzkoušeli společnou (celotřídní, skupinovou) tvorbu
ilustrací s vernisáží.
Branné cvičení – celý druhý stupeň
Vánoční trhy – 8.ročník
Mikuláš v Stacionáři o.s. Náruč
– 9.AB
Absolventská slavnost – 9.AB
Klub mladých diváků – 7.-9.ročník
Sportovní den – 9.AB
Osobnostní a sociální výchova –
všechny ročníky
Aktivity zaměřené na
rozvíjení koordinace, kompetence a kooperace proběhly v prvním týdnu
v září ve třídních kolektivech.
Projekt finančního
vzdělávání – Rozumíme penězům
Žáci 8. ročníku
absolvovali lekce hospodaření domácnosti, dovolená, kupujeme auto a náklady na
bydlení.
17. Aktivity školy
Ve školním roce
2009/2010 byly organizovány pravidelné akce jako výuka plavání pro
Pravidelně
organizujeme Den dětí, který se vyznačuje zajímavými akcemi a soutěžemi. Dále škola zabezpečuje pro děti
velké množství výchovných koncertů, divadelních představení, návštěv výstav,
přednášek a exkurzí.
Dále
škola organizuje pravidelně Vánoční trhy, Velikonoční trhy a Den otevřených
dveří.
V
oblasti dopravní výchovy škola vyvíjí činnost v několika směrech.
Nejrozsáhlejší je v oblasti získávání zkušeností při jízdě na kole a s tím
spojené poznávání dopravních značek a křižovatek. Dále je součástí dopravní
výchovy cestování vlakem, autobusem, tramvají a metrem. Děti učíme základní
bezpečnostní pravidla při cestování veřejnými dopravními prostředky a chování v
nich. Děti se v rámci výuky učí přecházet přes silnici a křižovatky. Naše škola
se pravidelně zapojuje do okresní dopravní soutěže cyklistů pro žáky ZŠ a
taktéž pro žáky ZvŠ.
Díky
dětskému parlamentu, který pracuje ve škole, se podařilo uspořádat množství
tradičních i netradičních soutěží. Tyto soutěže si připravovaly samy děti pro
své spolužáky. Podařilo se získat děti pro osobní spoluúčast na organizaci
chodu školy, pochopily, že i oni mohou utvářet podobu školy.
Velmi
dobře byl připraven „Branný den“,který zorganizovali děti pod vedením učitelů.
Jako
již tradičně jsme organizovali společně s žáky devátých tříd
„Absolventskou slavnost“, která měla velký úspěch.
18.
Knihovna
V
tomto školním roce navštívilo knihovnu celkem 328 žáků převážně z prvního
stupně. Vypůjčili si celkem 446 knih.
Počítače využívali žáci druhého stupně, průměrně jich chodilo v otvírací dobu
kolem čtyř. Převážně používali výukové programy.
V knihovně také probíhaly přednášky.
26.1.2010 - 3.A seznámení s novými knihami, vědomostní soutěž z literatury
24.3.2010 - 1.B seznámení s řádem knihovny a uspořádáním, seznámení s
ilustrátory dětských knih
22.3 2010 -2.A,B SEZNÁMENÍ S ILUSTRÁTORY , vědomostní soutěž – ilustrátoři
Počty
vypůjčených knih v jednotlivých měsících:
ZÁŘÍ 36 ÚNOR
42
ŘÍJEN 32 BŘEZEN
52
LISTOPAD 36 DUBEN
51
PROSINEC 31 KVĚTEN
47
LEDEN 61 ČERVEN vracení půjčených knih, úklid knihovny
Celý školní rok si děti rády chodily pro knížky. Nejraději si četly knihy
dobrodružné a pohádky.
Nejčastější půjčované knihy 1.místo D.Mrázková Můj medvěd Flora
2.místo
Příhody neposlušného pejska řada - učím se číst
3.
místo D.Mrázková Halo, Jácíčku
Velkou pochvalu zaslouží také žáci PRVNÍCH TŘÍD, kteří byli častými návštěvníky
knihovny.
Děti, které vracely knihy pozdě, zaplatily na pokutách celkem 175 kč., za které bude zakoupena nová kniha do knihovny.
V tomto šk. roce proběhla také rekonstrukce knihovny,
přibyly nové regály a knihovna se tak stala přehlednější a útulnější.
19. Využívání učeben výpočetní techniky a
informatiky
Program zavádění informačního prostředí je zaměřen na
co nejefektivnější práci s informacemi a vytváření informačního prostředí.
Od první třídy jsou děti vedeny k
dobrému zvládnutí čtenářských dovedností, rozšiřují si komunikační dovednosti,
pracují s daty a učí se je zpracovávat. Všichni žáci mohou využívat učebny
výpočetní techniky a počítače ve třídách k procvičování získaných znalostí,
rozvoji schopností a dovedností v
práci s počítačem. Žáci mají k dispozici jak školní knihovnu, tak
výpočetní techniku - například pro zpracování oborových prací, referátů a
podobně. Chceme, aby žáky ve škole obklopovalo to, o čem se učí, co vyrobili a
prožili. Od první třídy se děti učí plánovat, rozhodovat, hodnotit a
sebehodnotit.
V průběhu školního roku 2009 – 2010 byly
informační a komunikační technologie harmonicky rozvíjeny v souladu s možnostmi
školy a požadavky učitelů i žáků.
Hardware
Pokračovali jsme v rozšiřování počítačové
sítě do kabinetů i učeben a podařilo se dosáhnout pokrytí všech kabinetů, kde
je dostupný všechen software nainstalovaný v rámci počítačové sítě a rovněž neomezený
vysokorychlostní přístup na Internet. Stejně tak mají všichni vyučující přístup
z kabinetů do centrální evidence žáků a jejich klasifikace (Bakaláři). Stanice
ve sborovně jsou zachovány v počtu 3 kusů. Byly identifikovány hlavní
výkonnostní problémy, se kterými se učitelé i žáci během školního roku
setkávali, a během prázdnin proběhla hardwarová i softwarová optimalizace chodu
sítě tak, aby každodenní využívání PC techniky probíhalo bez větších problémů.
Byly pořízeny nové moderní počítače (Pentium
Dual-Core CPU 2,5 GHz, 2 GB RAM) do
učebny na 1. stupni, a jejich počet byl rozšířen na 20 žákovských stanic.
Software
V průběhu celého roku lze sledovat nárůst
práce s multimediálními daty, a to ať už formou stahování zvuků či videa z
Internetu, tak i práce s multimediálními tituly. Jako zdroj dat lze využívat i
nově zakoupeného digitálního fotoaparátu a již déle vlastněné videokamery,
které slouží k pořizování obrazových a zvykových reportáží z jednotlivých školních
akcí. Co se týče softwarového vybavení,
zde škola dlouhodobě spolupracuje s firmou Terasoft
a Didakta. Instalovaný software pro podporu výuky
jednotlivých předmětů pokrývá většinu požadavků učitelů a je dle nich průběžně
aktualizován. Výukový a testovací software si vytvářejí učitelé i žáci vlastními
silami.
Dynamický rozvoj zaznamenala během roku
webová stránka naší školy. Web školy obsahuje kromě informací o aktuálním dění
ve škole a fotografií i velké množství výukových programů, opakovacích testů a
referátů, které pocházejí z tvorby našich žáků i učitelů. Proto je web
školy hojně navštěvován i jinými školami a jeho návštěvnost ve všední dny
překračuje 1000 návštěvníků. Na webu školy se stále častěji vyskytují práce
žáků.
Počítače jsou využívány i při zpracování a
podpoře jednotlivých školních akcí, jako jsou například sportovní den apod.
Škola rovněž nabízí počítačové kroužky se
zaměřením jak na základní ovládání počítače, tak i pokročilejší zvládnutí
výpočetní techniky včetně základů programování.
Dvě počítačové učebny jsou již
z mnoha pracoven, kde se počítače používají. To přináší dále nutnost
většího počtu počítačů, pokrytí školy rozvodem sítě Linux a Internetu. Počítače se tedy stávají součástí každodenní
práce ve škole, to však znamená, že je nutno trvale jejich využívání a kapacitu
optimalizovat tak, aby byly skutečnými pomocníky.
Škola má dvě počítačové učebny. Jedna učebna je
umístěna na prvním stupni, je tvořena počítačovou sítí s dvaceti
pracovními stanicemi (Pentium Dual-Core CPU 2,5 GHz,
2 GB RAM + LCD monitor),
tiskárnou a skenerem. Z každého počítače je přístup na internet. Druhá
učebna je umístěna na druhém stupni, je tvořena počítačovou sítí
s devatenácti pracovními stanicemi (Semtron 3,1 GHz + LCD monitor), tiskárnou, skenerem a dataprojektorem. Z každého počítače je přístup na
internet. Škola má neomezený přístup k internetu přes pevné připojení
rychlostí až 5 Mb/s, což umožňuje bezproblémové
využívání podstatné většiny webových služeb současnosti.
Učitelé mají k dispozici pět interaktivních
tabulí (tři na 2. stupni a dvě na prvním), které si žáci velmi rychle oblíbili.
Při práci s interaktivní tabulí učitelé používají vlastní programy nebo
programy např. z metodického portálu www.dum.rvp.cz.
Ve všech učebnách druhého stupně jsou k dispozici učitelům i žákům počítače
s připojením na internet.
Zájem žáků i učitelů o práci s počítačem je
velký, a proto jsou obě učebny značně vytíženy – při výuce informatiky i při
běžné výuce ostatních předmětů. Řada dětí koresponduje i s přáteli na celém
světě. Všichni žáci druhého stupně a dokonce většina žáků z 1. stupně
ovládá základy „surfování“ po Internetu. Pomocí vyhledávačů, ale i díky
vzájemné výměně internetových adres mezi žáky a vyučujícími, se mnozí
z nich orientují na získávání hlubších informací v oblasti, která
jejich koníčkem.V oblasti výuky výpočetní techniky trval zájem o volitelné
předměty výpočetní techniky.
Učebna na druhém stupni je vytížena i večer, kdy
Rodinné centrum Fabiánek pořádá kurzy počítačů pro
dříve narozené, které se setkaly s velkým zájmem.
Poradenství na naší
škole obsahuje široký záběr činností. Výchovnou poradkyní je p.Klimtová.
Spolupráce
s psycholožkou
Ve
škole nadále pracovala Mgr.Jana Doksanská – každé
úterý. Zaměřila se hlavně na pozorování
žáka přímo při práci ve třídě, případně sledování vztahů ve třídě. Dále prováděla vyšetření při podezření na specifické poruchy učení.
Pokud se potvrdilo, předala podklady pedagogicko-psychologické poradně, která
je oprávněna posuzovat např. nárok dítěte na integraci.
Rodiče
se stále častěji objednávají k paní Doksanské na
konzultace sami, využívají jejích služeb podle svých potřeb.
Žáci
s SPU, chování, poruchami pozornosti:
ve šk.roce
2009/10 evidováno
1.
stupeň 42
2.
stupeň 39
z toho:
integrovaní žáci:
26
1.st. 15
2.st. 9
Počet
integrovaných dětí na 1. stupni je vyšší, ale zřejmě se jim rodiče a učitelé
dobře věnují, protože u starších žáků se závažnost poruch snižuje.
Krajský
úřad zpřísnil pravidla integrace – ta je jen pro děti s těžkými poruchami
učení nebo chování. Proto jsme v letošním roce vytvořili individuální
plány pro žáky tak, jak nám doporučila poradna. Důraz je tedy kladen zejména na
spolupráci rodičů se školou a na individuální nápravy, které vede p. uč. Černá.
Volba
povolání
Žáci
využívají konzultace s vých. poradcem, půjčování
příruček, materiály na nástěnce, ve třídě mají volně k dispozici
propagační a informační materiály jednotlivých škol. Rodiče 9. třídy byli
informováni na třídních schůzkách.
Školní
psycholožka provedla jako každoročně
vyšetření zaměřené na volbu povolání. Probíhá ve škole, po vyhodnocení jsou
rodiče i žák pozváni na konzultaci s psychologem také do školy.
Další
možnost získat aktuální informace je beseda na úřadu práce pro žáky 9. tříd .
Zúčastnila jsem se také pracovní schůzky, kde jsme byli informováni o volných
místech v oblasti Praha-západ.
21. Prevence sociálně
patologických jevů
Preventivní
strategie školy v oblasti zneužívání návykových látek a dalších sociálně
patologických jevů byla zpracována v podobě tzv. "Minimálního
preventivního programu školy" (ten každá škola zpracovává podle pokynu
MŠMT) a zaměřena především do následujících okruhů:
1) využití volného
času žáků .
Procento žáků, kteří se zapojili do systému kurzů a
kroužků zůstává na přibližně stejné úrovni, tj. kolem 35 % všech žáků školy.
(Znamená to, že více žáků pracuje ve více než jednom kroužku.)
2) vytváření žádoucích
postojů žáků
Těžištěm práce bylo působení
pedagogů v předmětech, které jsou k tomu primárně určeny, tj. především
občanská a rodinná výchova a dále třídnické hodiny. Vzdělávací působení
směřovalo k širšímu kontextu zdravého životního stylu. Při hodinách ORV
přiměřeně věku vysvětlujeme problematiku drog a snažíme se vést děti ke zdravému
životnímu stylu. Neustále upozorňujeme na nebezpečí plynoucí z experimentování
mládeže s drogou nebo dokonce z
vytvoření závislosti na návykových látkách. Promítáme videokazety s drogovou problematikou, ukázky z
literatury, rozhlasu, atd.
3) vytváření pozitivní atmosféry ve škole, důvěry mezi
žáky, pedagogy a rodiči
4) vzdělávání pedagogických pracovníků (především
školního koordinátora v oblasti prevence a výchovného poradce).
Již dlouhodobě organizujeme pro 6. – 8.ročník program
„Sám sebou“. Vyučující se taktéž účastní seminářů na toto téma a pak informují
rodiče na třídních schůzkách.
V 8.ročníku se uskutečnila beseda
s Dr.Zdenou Kašparovou „Preventivní práce s dětmi a mládeží
ohroženými drogou“, kde byly řešeny otázky spojené s užíváním drog.
Pokud má škola podezření na užívání drog, snažíme se
toto okamžitě řešit. V tomto školním roce jsme nezaznamenali žádný případ
ohledně zneužívání návykových látek.
Z „Minimálního preventivního programu“ vychází
nejen úzká spolupráce s odborníky na organizaci seminářů pro žáky od
nejnižších tříd I. stupně školy, systematická spolupráce koordinátora,
výchovného poradce, psychologa, vedení školy zejména s třídními učiteli,
ale i široká nabídka programů pro volný čas. Na škole jsme od roku 1993 začali
budovat systém kroužků a seminářů. Kroužky navštěvují jak žáci naší školy, tak
„přespolní“. Některé kroužky jsou určeny i pro dospělé. V odpoledních hodinách
je pro žáky školy přístupná školní knihovna, učebna výpočetní techniky a školní
hříště.
Cílem prevence je zvýšit odolnost dětí a mládeže vůči
sociálně patologickým jevům, snížit rizika vlivů, které narušují zdravý
osobnostní a sociální vývoj mládeže.
Úspěšnost
školního minimálního preventivního programu se dá jen velmi těžko posuzovat,
protože například nejsou k dispozici např.srovnatelné údaje o jiných školách.
22. Zapojení školy do rozvojových a
mezinárodních programů
Škola
v současné době připravuje projekt z předem připravovaných
šablon tzv. EU peníze školám.
Prostřednictvím tohoto projektu je možno získat pro naši školu téměř dva mil.
Kč. Tyto prostředky budeme investovat zejména do zkvalitnění IT systému školy,
vzdělávání učitelů v oblasti interaktivní výuky a dále chceme
z těchto peněz hradit asistenty pedagogů a školního psychologa.
23. Projekty financované z jiných
zdrojů
V letošním
roce jsme začali realizovat ve výuce projekt „Rozumíme penězům, který byl do
výuky začleněn formou projektových dnů (zaštítěno EU prostřednictvím ISIS). Žáci 8. ročníku absolvovali v tomto školním roce
jako první žáci naší školy jedinečný projekt finančního vzdělávání, který jim
pomůže v rozhodování o finančních záležitostech, zprostředkuje základní finanční terminologii, nabídne
informace o momentálně
nabízených finančních produktech a službách, seznámí s rizikem manipulace
reklamou nebo lákavými obchodními nabídkami. Tento projekt měl takový úspěch,
že naši žáci prezentovali svoje nabyté vědomosti na různých úrovních, zejména
pak na celorepublikových konferencích. Dne
19.5.2010 se v naší škole natáčel s žáky letošních devátých tříd dokument o
tomto projektu, který můžete zhlédnout na našich webových stránkách (www.zsdobrichovice.cz).
24. Školní parlament
Žákovský parlament se skládá ze zástupců 6.-9. tříd, kteří
jsou voleni vždy na 1 školní rok. Parlament se scházel přibližně 1 krát měsíčně. Žáci se vyjadřovali k nejrůznějším problémům
školy, vedli diskuze, zorganizovali osm soutěží v odpoledních hodinách
25. Školní družina
V září bylo zapsáno 140 žáků. Děti byly rozděleny
do pěti oddělení, pro žáky 4. tříd byl otevřený školní klub.
Školní rok byl rozdělen do měsíčních
projektů. Činnosti byly jednoduché, přizpůsobené věku dětí, rozvíjely
vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky, tvořivost a fantazii. Zároveň byly
děti vedeny k samostatnému výběru a smysluplnému využití volnočasového prostoru
mezi školou a rodinou.
Měsíční
projekty:
Září- Hola, hola, škola volá
Cíl:
rozvíjet vztahy mezi vrstevníky a pedagogy
:
rozvíjet schopnost zachovávat pravidla, kázeň a základy společenského
chování
:
prohlubovat znalosti základních pravidel silničního provozu při chůzi na
ulici, při
přecházení, na křižovatkách
Říjen- V barvách podzimu
Cíl:
rozšiřovat a prohlubovat poznatky a vědomosti o změnách v podzimní
přírodě
: posilovat koordinaci rukou a očí při práci s přírodninami
: rozvíjet grafickou zručnost a estetické vnímání dětí
Mimořádné akce: 1. - 3. oddělení- výstava Inků v zámku
Listopad- Deštníkový měsíc
Cíl: dále rozšiřovat poznatky a vědomosti o podzimní přírodě se
zaměřením
na pozorování počasí
: upevňovat časové představy a prostorovou orientaci
Mimořádné akce:
Prosinec- Čas vánoční
Cíl: připravovat s dětmi oslavy adventní a vánoční
: prohlubovat znalosti vánočních tradic
: rozšiřovat aktivní slovní zásobu dětí vypravováním a popisem
: rozvíjet hudebnost dětí
Mimořádné akce: 1., 2.,
vánočního cukroví a perníčků
: 1.
dílna“,
:
všechna oddělení- společné vánoční posezení
Leden- Zimní království
Cíl:
rozšiřovat a prohlubovat poznatky a vědomosti dětí o změnách v zimní
přírodě
: podle sněhových podmínek aktivně sportovat na sněhu
: seznamovat děti s různými výtvarnými technikami
Mimořádné akce: všechna oddělení: celodružinová výtvarná soutěž „Miss
sněhulák“
Únor- Putování za pohádkou
Cíl:
četbou a poslechem prohlubovat vztah k literatuře
:
rozšiřovat slovník dětí při reprodukci prózy a poezie
: seznamovat děti s některými
autory dětské literatury
Mimořádné akce:
salátu
Březen- Jarní probuzení
Cíl: rozšiřovat a prohlubovat poznatky a vědomosti dětí o změnách v jarní
přírodě
: prohlubovat poznatky o rostlinách a jejich podmínkách k životu
: rozvíjet estetické vnímání, všímat si souladu barev v přírodě
: učit spojovat hudbu, zpěv a pohyb
Mimořádné akce: 1., 2., 4., a 5. oddělení- Družinové vaření- pečení
Velikonočního beránka, bochánků a lineckých vajíček
:
věnce“,
3.
oddělení- „Korálková drátěná vejce“,
„Velikonoční hrnečky“
: 1.,
Duben- Barevné Velikonoce- barevné jaro
Cíl: připravovat s dětmi oslavy velikonočních svátků
: prohlubovat velikonoční tradice
: rozvíjet pohybové dovednosti
s různým náčiním při pobytu venku i ve
třídách
Mimořádné akce: 4.,
:
všechna oddělení- táborák s opékáním buřtů-„Pálení
čarodějnic“
Květen- Kouzlo přírody
Cíl: rozšiřovat poznatky a vědomosti o některých zahradních a lučních
rostlinách
: zdokonalovat kresbu či malbu podle skutečné předlohy
: rozvíjet praktické dovednosti při práci s nůžkami, papírem a
jiným
technickým
materiálem
Mimořádné akce:
pomazánek
:
Červen- Prázdniny za dveřmi
Cíl: přibližovat dětem odlišnosti cizích kultur
: upozorňovat na světové
zajímavosti
: zdokonalovat schopnost výtvarně zachytit vzájemné vztahy postav
Rozbor hodpodaření ZŠ Dobřichovice
- rok 2009 |
||||
|
|
|
|
|
příjmy |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
dotace od ŠÚ |
|
|
17 368 949 |
|
dotace od obce |
|
|
5 216 000 |
|
příspěvky a dary |
|
|
107 950 |
|
příjmy školní jídelny |
|
|
2 841 506 |
|
prostředky z FKSP |
|
|
266 863,24 |
|
příjmy školní družiny |
|
|
383 800 |
|
|
|
|
|
|
prostředky z hospodářské činnosti celkem |
1 253 837 |
|||
|
|
|
|
|
celkem částka k hospodaření |
|
27 438 905 |
||
|
|
|
|
|
výdaje |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
neinvestiční výdaje |
|
|
|
|
náklady na platy pracovníků školy |
12 523 588 |
|||
zákonné odvody zdravotního pojištění |
1 196 634 |
|||
zákonné odvody sociálního pojištění |
3 030 866 |
|||
výdaje na učebnice a pomůcky |
|
236 898,80 |
||
odvody na tvorbu FKSP |
|
213 356,46 |
||
odvody na zákonné pojištění |
|
64 930 |
||
|
|
|
|
|
provozní náklady |
|
|
|
|
údržba a opravy |
|
|
1 540 529,89 |
|
spotřeba plynu |
|
|
474116 |
|
spotřeba elektrické energie |
|
809 223 |
||
všeobecný materiál |
|
|
1 602 028,24 |
|
nákup potravin |
|
|
2 119 139,80 |
|
služby a práce nevýrobní povahy |
|
1 802 189,89 |
||
telefonní poplatky |
|
|
183 840,50 |
|
pronájem tělocvičny |
|
|
257 023,00 |
|
práce školního psychologa |
|
90 575 |
||
cestovné |
|
|
|
65 785 |
vodné a stočné |
|
|
107 880 |
|
|
|
|
|
|
náklady spojené s hospodářskou činností |
887 537 |
|||
|
|
|
|
|
Celkové výdaje |
|
|
27 206 141 |
|
|
|
|
|
|
zůstatek hospodaření |
|
232 764 |
Hlavní úkoly
pro následující rok 2010/2011
Pedagogické
směřování školy
Základní směry dalšího
rozvoje školy jsou obsaženy v ŠVP
- všestranný rozvoj každého žáka (tj. co nejširší
spektrum vzdělávací nabídky)
- demokracie ve škole (tj. vést žáci k pochopení
demokratických principů, ale
i vytvářet
demokratické prostředí)
- orientace na úspěch každého žáka
- založení schopnosti celoživotního učení
- vyrovnávání šancí pro všechny objektivně
znevýhodněné
- prevence sociálně patologických jevů
- důraz na výchovu ke zdraví
- pomoc a podpora talentu.
K úspěchu v těchto
oblastech je nezbytné, aby se pedagogičtí pracovníci školy ve své každodenní
činnosti zaměřili na:
- kvalitu vyučovacích hodin ve smyslu jejich zajímavosti
a dosažení aktivní účasti co největšího počtu žáků
- hledání takových forem a metod práce, které
pozitivně motivují žáka a které
umožňují dosáhnout všem žákům pocitu úspěšnosti
- vytváření příležitostí, kdy mohou žáci své znalosti
a dovednosti prezentovat nebo získávají motivaci k dalšímu studiu
- aplikační pojetí výuky (tj. důraz na užitečné,
použitelné a opravdu důležité znalosti,dovednosti a postoje).
Učební plán,
výuka, vzdělávací nabídka
a) V časově tématických
plánech roku upřesnit a doplnit rozpracování kmenového učiva Základní školy a
ŠVP „Škola pro Evropu“.
b) V oblasti plánování
obsahu výuky se soustředit na vazby mezi jednotlivými vzdělávacími oblastmi a
na průřezová témata:
- výchova k zdravému životnímu stylu
- výchova k demokracii
- osobnostní a sociální výchova
- environmentální výchova (zdravé životní prostředí)
- mediální a informační výchova
- výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech
- interkulturní výchova
c) Oblast zdravého
životního stylu EVVO zapracovat do
obsahu výuky jednotlivých předmětů i do celkového výchovně vzdělávacího působení
a plánu činností tříd v souladu s osnovou této oblasti
d) Dále rozvíjet různé
formy projektového vyučování, podporovat tvorbu projektů.V této souvislosti
vyhlásit v každém pololetí celoškolní témata, ze kterých by si třídy mohly
vybírat. Zaměřit některé projekty na problematiku Dobřichovic.
e) Dále rozvíjet
smysluplné používání ICT ve výuce., doplnit výukový software a zlepšit dovednosti
učitelů i žáků pracovat s počítačem.
f) Získávat žáky pro
účast v olympiádách a dalších soutěžích, poskytovat jim co nejširší možnosti
prezentace svých prací, výrobků, individuálních dovedností a schopností.
Připravit školní soutěže
v různých předmětech.
g) Podporovat čtenářskou
činnost dětí, rozvíjet jejich kladný vztah k literatuře a čtenářské dovednosti
Mimovyučovací
aktivity
a) Rozšířit nabídku
zájmových kroužků a zkvalitnit jejich činnost.
b) Uskutečnit tradičně
nabízené a oblíbené akce: vánoční trhy, výstavu, divadelní
představení,
Dobřichovickou míli v nové podobě, čtenářský maratón, velikonoční
celoškolní besídku, sportovní dny, Měsíc knihy, mezinárodní aktivity a výměny.
c) Využít v maximální
možné míře nabídky příležitostí k přenesení vyučování do „terénu“ – chodit s
dětmi co nejvíce na výstavy, exkurze, návštěvy institucí a podniků, do přírody,
apod.
Prevence
sociálně patologických jevů
a) Realizovat minimální
preventivní program se zaměřením na:
- úspěšnost každého žáka v některé oblasti vzdělávání
- výchovu ke zdravému životnímu stylu
- spolupráci učitelů se speciálním pedagogem (výchovným poradcem)
- spolupráce se školním
psychologem
- vytváření pozitivní atmosféry ve škole a důvěry mezi žákem a učitelem
- vytváření co nejširší nabídky zájmové činnosti.
b) Věnovat mimořádnou
pozornost úsilí o dosažení společného a jednotného postupu pedagogického sboru
v problematice dodržování pravidel chování žáků.
c) Realizovat školní
program prevence šikanování, násilí a agresivity.
Spolupráce s
rodiči a žáky
a) Rozvíjet činnost
žákovského parlamentu, hledat možnosti spolurozhodování žáků o životě ve škole,
využívat poradní hlas tohoto samosprávného orgánu při rozhodování o věcech,
které se přímo týkají žáků.
b) Rozšířit přímou
komunikaci vedení školy s rodiči v jednotlivých třídách.
c) Dohodnout s rodiči
žáků 5.ročníku postup v přípravě na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia,
vysvětlit možnosti a přístup školy.
d) Připravit a
realizovat Den otevřených dveří, zaměřený především na rodiče dětí
v předškolním věku a
žáků 5. ročníku, aby neodcházely na víceletá gymnázia
Pracovníci
školy
a) Zaměřit se na
zlepšování spolupráce a efektivní komunikace mezi pracovníky školy.
b) Realizovat společný
výjezdní seminář pedagogického sboru.
c) Vytvořit co nejlepší
podmínky pedagogům pro sebevzdělávání a materiální podmínky pro výuku