zpět na život školy

Výroční zpráva o činnosti ZŠ Dobřichovice za školní rok 2009/2010

 

Obsah:

str.

 

 

 

1.

Základní údaje o škole

2

2.

Charakteristika školy

3

3.

Charakteristika  vzdělávání

4

4.

Vybavenost školy

4

5.

Přehled učebních plánů ve školním roce 2008/09

5

6.

Údaje o pracovnících školy

6

7.

Aprobovanost výuky

8

8.

Zápis k povinné školní docházce a přijímání žáků  do středních škol

 

8

9.

Další vzdělávání pedagogických pracovníků

9

10.

Údaje o výsledcích vzdělávání žáků

11

11.

Údaje o výsledcích kontrol ČŠI a ost.orgánů

13

12.

Spolupráce s rodiči

13

13.

Mimoškolní aktivity

14

14.

Počty žáků ve škole

15

15.

Mezinárodní aktivity

15

16.

Projektové vyučování

16

17.

Aktivity školního roku

18

18.

Knihovna

18

19.

Využívání učebny výpočetní techniky

19

20.

Výchovné poradenství

21

21.

Prevence sociálně patologických jevů

22

22.

Zapojení školy do rozvoj. a mezinár. programů

23

23.

Projekty financované z jiných zdrojů  

23

24.

Školní parlament

23

25.

Školní družina

23

26.

Hospodaření školy a investiční akce

26

27.

Závěr - konkrétní hodnocení dosažených výsledků a koncepce dalšího rozvoje školy

 

27

 

 

Projednáno na pedagogické radě školy dne:   6.9.2010                                                                      

 

 

 

Výroční zpráva o činnosti

ZŠ Dobřichovice za školní rok 2009/2010

 

 

 

1. Základní údaje o škole

1.1 škola

 

název školy

Základní škola Dobřichovice

adresa školy

5. května 40

právní forma

příspěvková organizace

IČO

47003057

IZO

000241181

identifikátor školy

600053083

vedení školy

Ředitel: Mgr Bohuslav Stejskal

zástupce ředitele pro 1. st.: Mgr. Pavlína Seidlerová

zástupce ředitele pro 2. st..: Mgr. Jana Babicová

kontakt

tel:  257711149

fax: 257712551

e-mail: zsdob@dobnet.cz

www.zsdobrichovice.cz

 

1.2 zřizovatel

 

název zřizovatele

Město Dobřichovice

adresa zřizovatele

Vítova 61

kontakt

tel:  257712182

fax: 257712241

e-mail: info@dobrichovice.cz

 

1.3 součásti školy

kapacita

Základní škola

540

Školní družina

140

Školní jídelna

 450 jídel denně

 

1.4 Obor vzdělávání

                          Kapacita

Základní škola  79-01-C/01

540

Pomocná škola  79-01-B001 dobíhající obor

6

Základní škola speciální  79-01-B/01

6

 

1.5  Školská rada

 

předseda

členové

Václav Pěkný

Jana Babicová, Jindra Solničková, Irena Syblíková, Renáta Bartoníčková,  Martina Janoušová, Barbora Tesařová, Adéla Kándlová, Irena Nolová.

 

 

 

 

Třídy a žáci podle ročníků - běžné třídy

 

Počet tříd

Počet žáků

z toho postižení žáci 5)

z celku žáci opakující

celkem

dívky

celkem

dívky

celkem

dívky

     Celkem

20

418

195

0

0

1

1

     z toho 1.stupeň

13

275

128

0

0

0

0

v tom

1. ročník

3

58

23

0

0

0

0

2. ročník

3

59

30

0

0

0

0

3. ročník

3

55

25

0

0

0

0

4. ročník

2

53

21

0

0

0

0

5. ročník

2

50

29

0

0

0

0

6. ročník

2

36

16

0

0

0

0

7. ročník

2

38

19

0

0

1

1

8. ročník

2

41

19

0

0

0

0

9. ročník

1

28

13

0

0

0

0

 

            Třídy a žáci podle ročníků - speciální třídy

 

Počet tříd

Počet žáků

z celku žáci opakující

celkem

dívky

celkem

dívky

     Celkem

3

27

9

0

0

     z toho 1.stupeň 

1

10

2

0

0

 

2.    Charakteristika školy

Základní škola Dobřichovice je součástí výchovně vzdělávací soustavy a je zařazena do sítě škol. Škola má právní subjektivitu, zřizovatelem je město Dobřichovice. Součástí školy je školní jídelna, školní družina a základní škola speciální. Škola je příspěvkovou organizací, v právních vztazích vystupuje jako samostatný právní subjekt a má odpovědnost vyplývající ze svého právního postavení.

ZŠ Dobřichovice je škola s 1.-9. ročníkem. Na prvním stupni pracovalo 13 tříd a na druhém 7 tříd. Dále jsou ve škole tři třídy speciální. Škola má dva zástupce ředitele.

V tomto školním roce pracovalo 8 odborných předmětových  komisí . Jejich předsedové tvoří spolu se zástupci ředitele, výchovným poradcem a koordinátory (IT a EVVO) poradní sbor ředitele školy. Odpovídají za řešení odborných problémů v příslušné oblasti, za koordinaci v rámci komise a spolupráci jednotlivých vyučujících a za materiální zabezpečení výuky. Plánují, navrhují a zabezpečují rozvoj svěřené oblasti. 

Škola disponuje 26 učebnami ve třech budovách, z toho je 11 odborných (fyzika-chemie, dvě počítačové pracovny, jedna s knihovnou, přírodopis, kreslírna, učebna Hv, učebna Aj, školní kuchyňka, dílny, keramická dílna a školní pozemek).

Hygienická kapacita učeben není překročena (plánovaná kapacita je 540 žáků).

§         Počet tříd  23

§         Počet oddělení školní družiny  4

§         Počet žáků celkem: 445

§         Průměrný počet žáků na třídu (bez spec.tříd)  20,9

§         Počet pracovníků celkem (fyz.osoby/přepočtený počet)  62/48,4

§         Počet pedagogických pracovníků (fyz.osoby/přepočtený počet) 43/35,2

Počet tříd školy se oproti předcházejícímu zvýšil o jednu, byly opět otevřeny tři první třídy. Školu opustila jedna devátá třída.            

Školní budovy:

1. Raisova ulice 794

   1. - 4.ročník, 2 spec. třídy

2. 5.května 40

   6. - 9.ročník, 1 spec. třída

3. Ruská 10

   pracovní činnosti (dílny)

 

3. Charakteristika  vzdělávání

Vzdělávání na ZŠ Dobřichovice vychází z cílů základního vzdělávání a z koncepce, která vznikla několikaletou snahou o inovaci pedagogického procesu a života naší školy, analýzou vlastních možností a schopností pedagogického sboru, požadavků rodičů a navázáním na tradice školy. V letošním roce se již třetím rokem učilo v 1. -  3. a 6. – 8. ročníku podle našeho ŠVP „Škola pro Evropu“. Program je orientován na žáka, respektuje jeho osobní možnosti a individuální potřeby. Umožňuje efektivní profesionální práci učitele. Má snahu všem vytvořit zázemí, které umožňuje rozvíjet tvořivost, a současně zohledňuje možnosti školy. Má vybavit každého žáka vším potřebným pro úspěšný život. Školní vzdělávací program klade důraz na všestranný rozvoj osobnosti každého jedince. Vychází také                  z tradičního postavení školy v obci a propojuje její působení se životem i potřebami Dobřichovic. To je též významný prvek při vytváření občanských kompetencí.

 

Zaměřujeme se zejména na tyto oblasti:

 

 

 

4. Vybavenost školy

 Materiální

Škola je dobře vybavena učebními pomůckami a učebnicemi, při výuce různých předmětů je využíván výukový software. Pro další studium a práci žáků  i pedagogů je k dispozici dobře vybavená školní knihovna. Učebnice, literatura, učební pomůcky a výukový software jsou průběžně doplňovány o nové.  Na odborné učebny navazují kabinety a bohaté sbírky učebních pomůcek. Díky tomu, že disponujeme pěti kopírkami, mohou žáci využívat ve výuce namnožené materiály. Připravuje se stavba nové budovy navazující na budovu 2. stupně.

 

 

Technické

Jednou z priorit školy ve výuce i v běžném chodu školy je využití informačních              a komunikačních technologií. Z toho pak vychází i vybavenost školy touto technikou. Pro výuku nejen informatiky, ale i dalších předmětů jsou určeny dvě učebny výpočetní techniky (v každé 20 stanic). Pro práci žáků jsou další počítače  (po jednom) v každé třídě. Učitelé mají k dispozici počítače ve sborovnách a kabinetech. Všechny počítače na škole jsou napojeny na internet. Ve všech třídách je televize a video či CD přehrávač. V osmi učebnách jsou instalovány interaktivní tabule. Dále škola disponuje poměrně kvalitně vybavenými odbornými učebnami. Do všech učeben je postupně dodáván moderní školní nábytek. Nedostatkem školy je, že nevlastní svoji tělocvičnu. Na tělesnou výchovu si škola pronajímá prostory Sokola Dobřichovice.

 

Hygienické

Zajišťujeme maximální bezpečnost a ochranu zdraví žáků a učitelů, a dále zajišťujeme režim školy s ohledem na psychické a fyzické zdraví. Pro dodržování pitného režimu dětí        a pracovníků školy slouží 2 nápojové automaty a barely s pitnou vodou ve třídách 1. stupně. Pro aktivní odpočinek je k dispozici školní družina  a rekreační velké přestávky na přilehlých školních hřištích. Samozřejmostí je kvalitní sociální zázemí školy (WC, sprchy). Veškeré hygienické normy jsou dodržovány ve školní kuchyni a jídelně, včetně skladby jídelníčku.

 

5. Přehled učebních programů ve školním roce 2009/2010

1. ročník – ŠVP – Škola pro Evropu
2. ročník – ŠVP – Škola pro Evropu                                                                                                     3. ročník – ŠVP – Škola pro Evropu                                                                                                     
4. ročník – Základní škola
5. ročník - Základní škola
6. ročník - ŠVP – Škola pro Evropu
7. ročník - ŠVP – Škola pro Evropu
8. ročník - ŠVP – Škola pro Evropu                                                                                                     
9. ročník - Základní škola

           SI (speciální třída)    – ŠVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením

           SII  (speciální třída)  - ŠVP ZV pro žáky s lehkým mentálním postižením

           SIII (speciální třída) – Pomocná škola

 

 

Vzdělávací programy :

 

Základní škola             – č.j. 16847/96-2

ŠVP – Škola pro Evropu         -  č.j. 279/06

ŠVP ZV pro žáky s LMP       -  příloha ŠVP – Škola pro Evropu

Zvláštní škola                           – č.j. 22980/97-22

Pomocná škola                        – č.j. 24035/97-22

 

V tomto školním roce se vyučovalo v 1. – 3. ročníku a v 6. – 8. ročníku podle vzdělávacího programu „Škola pro Evropu“, který si škola zpracovala podle svých podmínek. Ve zbylých běžných třídách se vyučovalo podle vzdělávacího programu Základní škola. Ve dvou třídách je vyučováno podle vzdělávacího programu  ŠVP ZV pro žáky s LMP  (příloha ŠVP – Škola pro Evropu) a v jedné podle vzdělávacího programu Pomocná škola.

Maximální využití volitelných předmětů v 7. - 9. ročníku při utváření vlastní vzdělávací cesty. Dětem bylo nabídnuto 12 volitelných předmětů, z kterých si vybraly tyto:

 

Seznam volitelných předmětů:

 

1.                  Konverzace v anglickém jazyce (2 hod.) – Hejná

2.                  Informatika – Syblík                           

3.                  Informatika -  (9.r.)  - Syblík

4.                  Dějepisný seminář  – Syblíková

5.                  Sportovní hry - Stejskal

                       

Škola má vlastní výchovně vzdělávací koncepci. Od šestého ročníku jsou děti děleny do výuky buď s rozšířeným vyučováním jazyků nebo informatiky.  Do výuky jsou postupně zařazovány prvky vlastního ŠVP, na kterém pedagogové pracovali po dobu dvou roků,  který vešel v platnost od školního roku 2007/08.

Konkrétní podoba učebních plánů je uvedena v přílohách č. 1 až č. 3. Podoba učebního plánu je výsledkem jednání odborných komisí a spolupráce učitelů               v ročníku.

 

 6. Údaje o pracovnících školy

Přehled pracovníků školy

Základní údaje o pracovnících školy

Počet pracovníků celkem

58

Počet učitelů ZŠ

37

Počet vychovatelek ŠD

6

Počet správních zaměstnanců ZŠ

9

Počet správních zaměstnanců ŠJ

6

 

 

 

 

ped. pracovníci

funkce

stupeň vzdělání

aprobace

Bohuslav Stejskal

ředitel

M-F

Jana Babicová

zastupce ředitele 2.st

Spec.

Pavlína Seidlerová

Zastupce ředitele 1.st

1.st.

Radka Habešová

učitelka

Čj-Ov

Jan Syblík

učitel

M-Inf

Zbyněk Pačes

učitel

Fj-Aj

Irena Syblíková

učitelka

D-Rj

Hana Kráslová

učitelka

Aj

Iveta Černá

učitelka

(stud.VŠ)

1.St.

Lenka Košťálová

učitelka

Př-Tv

Ludmila Lišková

učitelka

1.st.

Miroslava Spilková

učitelka

Pv

Marcela Oujířová

učitelka

M-Ch

Dita Laudová

učitelka

1.st.

Marie Nováková

učitelka

Čj-Vv

Jana Klimtová

učitelka + VP

Čj-Ov

Jarmila Pešková           

učitelka

1.st.

Eva Škvorová

učitelka

Fj-Vv

Šárka Jindřichová

učitelka

1.st.

Jindra Solničková

učitelka

Spec.

Daniela Paletová

učitelka

1.st.

Václav Mlejnek

učitel

Hv

Lucie Kocmanová

učitelka

Spec.

Jana Macelová

učitelka

Bez aprobace

Linda Egemová

učitelka

Aj

Kateřina Kubásková

učitelka

(stud.VŠ

Aj, spec.

Lenka Kustošová

učitelka

Spec.

Vendula Tomanová

učitelka

1.st.

Petra Illichová

učitelka

1.st.

Vítězslav Špalek

učitel

Bez aprobace

Markéta Hamplová

učitelka

1. st.

Eva Kopcová

učitelka

1.st.

Hana Tomšíková

učitelka

Z-Rj

Jana Vejvodová

učitelka

1. st. ZŠ

Anna Skotáková

učitelka

M-F

Kateřina Hejná

učitelka

Aj, Spec

Soňa Nečesaná

učitelka

Bez aprobace

Monika Přibylová

ved. vychovatelka

ŠD

Libuše Pecharová

vychovatelka

ŠD

Jitka Vosková

vychovatelka

ŠD

Jana Janoušová

vychovatelka

ŠD

Eliška Šulcová

vychovatelka

ŠD

Jana Ryšavá

vychovatelka

ŠD

 

 

 

Odborná kvalifikace

%

učitelé 1. stupně

88

učitelé 2. stupně

92

vychovatelky ŠD

100

 

 

 

ostatní pracovníci

funkce

Baslová Iveta

uklízečka

Bendová Jana

uklízečka+vrátná

Klimešová Zuzana Ing.

hospodářka

Kráslová Hana Ing.

školnice

Křivánková Božena

uklízečka

Plesná Jana

uklízečka

Plesná Markéta

uklízečka

Plesný Robert

uklízečka

Polcarová Jana

uklízečka

Šomková

uklízečka

Watierová Markéta

uklízečka

Dufková Irena

účetní

Baslová Iveta

uklízečka

Prosická Antonie

ved. škol. jídelny

Křivánková Božena

kuchařka

Vondráková Marie

kuchařka

Melíšková Soňa

kuchařka

Sochacká Jana

kuchařka

Nováková Miloslava

kuchařka

 

7. Aprobovanost výuky

Předmět s nejvyšší aprobovaností -  Čj, M, Př, D, Pč, F,Vv, Ch, Fj , Hv  -100%
Předmět s nejnižší aprobovaností  - Z  - 0%

Z hlediska kvalifikovanosti lze říct, že s postupem doby se aprobovanost stále zvyšuje. Neaprobovaně vyučované hodiny jsou však především všechny hodiny, které mají ve svých úvazcích výše uvedení pracovníci bez náležitého vzdělání. Kromě těchto hodin jsou však v počtu zahrnuty  i hodiny těch učitelů, kteří sice mají potřebnou učitelskou kvalifikaci, ale v daném školním roce vyučují částečně jinému oboru, než který vystudovali. Důvody neaprobovanosti výuky jsou následující:

·        původní aprobace učitele je velmi málo využitelná v současných podmínkách

·        pro daný předmět je velmi obtížné získat aprobovaného učitele (angličtina, zeměpis, apod.)

·        celkovou skladbu aprobací učitelů nelze zcela přizpůsobit konkrétní potřebě učebního plánu školy

·        pedagog vyučuje předmět na velmi vysoké úrovni, přestože nemá příslušnou aprobaci

 

 

8. Zápis k povinné školní docházce a přijímání žáků do

    středních škol

 

7.1. Zápis k povinné školní docházce

 

počet prvních tříd

počet dětí přijatých do prvních tříd

z toho počet dětí starších 6ti let (nástup po odkladu)

počet odkladů pro školní rok 2010/2011

 

3

78

18

11

 

 

7.2. Výsledky přijímacího řízení

 

a) na víceletá gymnázia a konzervatoř přijato:

 

 

z pátého ročníku

ze sedmého ročníku

 

gymnázia

6

7

 

soukromá gymnázia

0

0

 

církevní gymnázia

0

0

 

konzervatoř

0

0

 

b) na SŠ zřiz. Krajem a církevní SŠ, které jsou ukončeny maturitou, z 9. tříd přijato:

gymnázia

obchodní akademie

zdravotní školy

průmyslové školy

ostatní stř. školy

střední odb. učiliště

celkem

3

0

1

7

8

8

27

 

c) na na soukromé školy přijato:

gymnázia

obchodní akademie

zdravotní školy

průmyslové školy

ostatní stř. školy

střední odb. učiliště

celkem

1

0

0

0

3

1

5

 

 

d) do učebních oborů (krajských i soukromých škol) ukončených závěr. Zkouškou přijato:

z devátých ročníků

z nižších ročníků

9

1

e) počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku

Počet žáků, kteří ukončili povinnou školní docházku a odešli ze školy

v devátém ročníku

v nižším ročníku

31

1

 

9. Další vzdělávání pedagogických pracovníků

Další vzdělávání pedagogů je jednou z priorit v práci školy a bude tomu tak                           i v budoucnu. Vedení školy organizuje společné vzdělávací akce (letos 3x), případně vysílá jednotlivé pedagogy podle oblastí a témat, která jsou potřebná pro realizaci školního vzdělávacího programu. Tato témata jsou především z oblasti modernizace pedagogického procesu, obecnějších pedagogicko-psychologických dovedností, prožitkové (sebezkušenostní) pedagogiky,  práce s třídou a s problematickými žáky aj. Ve školním roce 2009/2010 se zapojili do DVPP téměř všichni učitelé.

Dostačující nejsou bohužel finanční prostředky, které k těmto účelům může škola vyčlenit (prostředky vynakládané školou na další vzdělávání jsou však podstatně vyšší, než jaké dostává škola na tyto účely z rozpočtu). Škola investovala do DVPP v tomto školním roce 59.000,- Kč. Dále mnoho kurzů, které absolvují naši učitelé jsou zdarma (hrazené prostřednictvím EU). Nemalé finanční prostředky věnuje škola taktéž nákupu odborné literatury, včetně odborných učitelských a předmětových periodik.

              

           

 

 

 

 

Témata kurzů a seminářů:

 

DVPP 2009/2010 - soupis absolvovaných školení

Příjmení

Školení/seminář

Délka (h)

Pořadatel

Termín

Hamplová

Základy pedagogiky nadaných

6

HYL

15.9.2009

Egemová

Icebreakery a energizery

4

Descartes

22.10.2009

Kustošová

Bílé Vánoce

6

Descartes

26.11.2009

Paletová

Nebojme se učit jinak

6

Akademie moderního vzdělávání, o.p.s.

28.11.2009

Vejvodová

Nebojme se učit jinak

6

Akademie moderního vzdělávání, o.p.s.

28.11.2009

Syblíková

Národní kulturní památky ČR

6

Descartes

24.11.2009

Syblíková

Studená válka

6

Descartes

26.10.2009

Lišková

Kroky k efekt.komunikaci: Pozitivní zpětná vazby

6

NIDV

13.11.2009

Košťálová

Prevence kriminality a sociálního začlenění mládeže

16

Centrum etické výchovy a prevence SPJ

30.9 - 2.10.09

Klimtová

Úprava písemností podle ČSN 01 6910

16

UP v Olomouci

10. - 17.12.2009

Babicová

Finanční gramotnost - projekt Rozumíme penězům

40

aisis o.s.

říj.2009-kvě.2010

Syblík

Finanční gramotnost - projekt Rozumíme penězům

40

aisis o.s.

říj.2009-kvě.2010

Habešová

Současní čeští spisovatelé v literární výchově na II.st. ZŠ

6

Vzdělávací zařízení Středočeského kraje

8.12.2009

Lišková

Pozitivní zpětná vazba

6

NIDV

13.11.2009

Tomšíková

Dva dny s didaktikou matematiky

12

UK v Praze & SUMA JČMF

18.,19.2.2010

Pecharová

Madeirová vejce

4

Dílna pro tvořivé

5.3.2010

Přibylová

Madeirová vejce

4

Dílna pro tvořivé

5.3.2010

Klimtová

Právo ve škole

6

p. Michaela Veselá

10.2.2010

Kopcová

Jak jednat s lidmi

6

Descartes

16.3.2010

Černá

Jak vést reedukační skupiny na ZŠ pro integrované dítě se SPUCH

5

DYS - centrum

14.1.2010

Seidlerová

Metoda CLIL - anglický jazyk

20

NIDV

14.,15.,29.5.2010

Kocmanová

Aby se jim dobře psalo - jak připravit předškoláky na psaní?

6

DYS - centrum

25.5.2010

Kubásková

Opravdu jsou horší?

4

HYL

27.3.2010

 

 

 

 

 

DVPP 2009/2010 - kolektivní školení

Příjmení

Školení/seminář

Délka (h)

Pořadatel

Termín

uč.I.st. a S tř.

Genetická metoda (výuka čtení)

5,5

Step By Step

26.10.2009

uč.I.st. a S tř.

Metodika vyvození představy čísel a operací +,- v oboru 0-100

6

PaedDr. Renata Wolfová

11.2.2010

uč.II.st a S1

Zavádění finančního vzdělávání do základního vzdělávání

7,5

aisis o.s.

3.9.2010

 

 

 

 

 

 

 

10. Údaje o výsledcích vzdělávání žáků a chování

 

1. stupeň

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


6.A 6.B 6.S2 6.S3 7.A 7.B 7.S1 8.A 8.B 8.S1 9. 9.S1

 

Třídy zahrnuté do přehledu:

 

Přehled prospěchu školy

 

Předmět

 

Průměr

 

     Počet
klasif. žáků

 

2. pololetí školního roku 2009/10

 

zpracováno dne: 12.8. 2010

 

Chv

 

1.064

 

Chování

 

157

 

Čj

 

2.613

 

Český jazyk a literatura

 

155

 

Aj

 

2.568

 

Anglický jazyk

 

155

 

D

 

2.006

 

Dějepis

 

155

 

Z

 

1.974

 

Zeměpis

 

155

 

M

 

2.432

 

Matematika

 

155

 

Fy

 

2.252

 

Fyzika

 

155

 

Ch

 

2.562

 

Chemie

 

73

 

Pp

 

2.103

 

Přírodopis

 

155

 

Tv

 

1.103

 

Tělesná výchova

 

155

 

Prč

 

1.000

 

Praktické činnosti

 

2

 

RYS

 

1.250

 

Rýsování

 

4

 

ORV

 

1.250

 

Občanská a rodinná výchova

 

28

 

Vv

 

1.129

 

Výtvarná výchova

 

155

 

Hv

 

1.372

 

Hudební výchova

 

156

 

Fj

 

1.727

 

Francouzský jazyk

 

22

 

Ov

 

1.286

 

Občanská výchova

 

14

 

Nj

 

2.091

 

Německý jazyk

 

22

 

SV

 

2.000

 

Smyslová výchova

 

1

 

RoV

 

3.000

 

Rozumová výchova

 

1

 

PVV

 

2.000

 

Pracovní a výtvarná výchova

 

2

 

Čt

 

3.000

 

Čtení

 

2

 

Ps

 

2.000

 

Psaní

 

2

 

P

 

2.500

 

Počty

 

2

 

VU

 

2.000

 

Věcné učení

 

1

 

Inf

 

1.000

 

Informatika

 

119

 

HPV

 

3.000

 

Hudební a pohybová výchova

 

1

 

ReTV

 

2.000

 

Rehabilitační tělesná výchova

 

1

 

VOZ

 

1.460

 

Výchova k občanství a ke zdraví

 

113

 

 

1.529

 

Pracovní činnosti

 

153

 

VZ

 

1.000

 

Výchova ke zdraví

 

3

 

Inv

 

1.000

 

Informatika

 

25

 

Ajkv

 

1.800

 

Anglický jazyk konverzace

 

15

 

SHv

 

1.176

 

Sportovní hry

 

17

 

Dsv

 

1.267

 

Dějepisný seminář

 

15

 

Celkový průměrný prospěch

 

1.83006

 

Stupeň
hodnocení
prospěchu

 

46

 

110

 

2

 

prospěl s vyznamenáním

 

prospěl

 

neprospěl

 

0

 

nehodnocen

 

omluvených

 

neomluvených

 

10480

 

66.329

 

Zameškané hodiny

 

Celkem

 

Na žáka

 

284

 

1.797

 
2. stupeň

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Celkový přehled o chování

 

 

počet žáků

pochvala

TU

pochvala

ŘŠ

napomenutí

TU

důtka

TU

důtka

ŘŠ

2.stupeň

  

3.stupeň

1.stupeň

289

24

0

20

2

0

0

0

2.stupeň

158

18

1

34

11

4

4

1

celkem

447

42

1

54

13

4

4

1

 

 

 

Počet žáků v souvislosti s trvalým bydlištěm

 

Dobřichovice

ostatní

243

204

 

11. Údaje o výsledcích kontrol ČŠI a ostatních kontrolních orgánů

·        14. - 15.12.2009 proběhla inspekční činnost ČŠI, jejímž cílem kontroly bylo:

1.      veřejnoprávní kontrola využívání finančních prostředků poskytovaných ze státního rozpočtu

2.      státní kontrola dodržování vybraných ustanovení školského zákona v oblasti zajišťování BOZP

3.      státní kontrola dodržování právních předpisů v oblasti školního stravování

 

·        25.9.2008 – Kontrola dodržování hygienických zákonů, Krajská hygienická stanice

·        11.11.2008 – Kontrola PO, Hasičský záchranný sbor středočeského kraje

·        6.3.2009 – Kontrola BOZP, Českomoravský odborový svaz pracovníků školství BOZP

 

 

Všechny kontroly proběhly bez větších problémů, nedostatky byly odstraněny

 

12.  Spolupráce s rodiči

Spolupráce s rodiči se opírá o:

 

a) existenci rodičovské organizace (Klub přátel školy),

b) Školská rada

c) snahu o maximální informovanost a otevřenost,

d) maximální zájem o názory rodičů na práci školy

e) včasné společné řešení jakýchkoli problému dětí.

 

Klub přátel školy je reprezentován volenými zástupci jednotlivých tříd, kteří jsou         v úzkém kontaktu s vedením školy i s třídními učiteli. Rodičovská organizace pomáhá škole také finančně: poskytováním darů na nákup učebních pomůcek, úhradou nákupu odměn do různých soutěží apod. KPŠ poskytuje také příspěvky na výjezdy do škol v přírodě.    

V uplynulém školním roce se konaly 2x třídní schůzky. Na těchto schůzkách byly také s rodiči projednány všechny podstatné dokumenty - zpráva o činnosti školy, zpráva      o hospodaření, rozpočet atd. Během školního roku byly průběžně rodiče informováni   o školním dění prostřednictvím internetu na webových stránkách školy nebo prostřednictvím Informačních listů.

 

13. Údaje o mimoškolních aktivitách

V naší škole je již zaběhnutý systém rozsáhlé mimoškolní aktivity formou placených kurzů a seminářů. V právě ukončeném školním roce bylo na škole otevřeno 27 kurzů a seminářů (viz tabulka). Celkem kurzy navštěvovalo 238 dětí. Lektoři jsou z řad učitelů ZŠ a externí spolupracovníci. Velký zájem přesahující kapacitu je nadále o keramiku a počítače.

Velkou účast měl taktéž Klub mladých diváků (pravidelné návštěvy dětí divadelních představení). Učitelé navštívili s dětmi divadelní představení 5x za rok. Mnohdy i ve dnech pracovního volna. Členů Klubu mladého diváka bylo celkem v letošním roce 52..

Veškerá tato mimoškolní činnost organizovaná školou má za cíl co nejvíce eliminovat negativní společenské jevy včetně drog. Problematika negativních společenských jevů je dostatečně známa. Chyby ve výchově, nedostatečný čas věnovaný dětem, snadná dostupnost alkoholu, cigaret a drog. Nuda  a nedostatek zájmů dětí, mohou vést k nežádoucím aktivitám a projevům.

Škola pokračovala ve finanční  pomoci na dálku adoptované Indce Muskan. Adopce spočívá v tom, že sponzorují její vzdělávání a následně kontrolují, zda peníze byly využity k tomuto účelu. Děti si tyto peníze vydělávají svou vlastní prací.

 

Kurz

Vyučující

Keramika

L.Janášová

Keramika

L.Janášová

Keramika

L.Janášová

Keramika

L.Janášová

Keramika

L.Janášová

Keramika

L.Janášová

Keramika

R.Vrabcová

Keramika

R.Vrabcová

Keramika

R.Vrabcová

Keramika

R.Vrabcová

Keramika

R.Vrabcová

Keramika - dospělí

R.Vrabcová

Keramika - dospělí

R.Vrabcová

Keramika - dospělí

R.Vrabcová

Počítače  (2.- 3.ročník)

J.Syblík

Počítače  (4.- 6.ročník)

J.Syblík

Ruský jazyk od 4.tř.

I.Syblíková

Angličtina s rodilým mluvčím 1.-2.tř.

Noel Garrett USA

Angličtina s rodilým mluvčím 3.-5.tř.

Noel Garrett USA

Angličtina s rodilým mluvčím 6.-8.tř.

Noel Garrett USA

Angličtina pro prvňáky

K.Hejná

Angličtina pro druháky

K.Hejná

Mladý tučňák (6. - 9. roč.)

B.Ruml, Dobnet

FIE - Program instrumentálního obohacování R. Feuersteina

L.Kocmanová

Všelijaké hrátky s dětmi do zahrádky 1.-2.tř.

Kandlová, Rebcová

Cvičení pro učení (jóga pro děti, relaxace, dramatika) 1.-3. roč.

J.Solničková

Cvičení pro učení (jóga pro děti, relaxace, dramatika) 4.-5. roč.

J.Solničková

 

               

14. Počty žáků na zařízení za školní roky

1995/96 - 307
1996/97 - 344
1997/98 - 358
1998/99 - 378
1999/00 - 407

2000/01 – 406

2001/02 – 408

2002/03 – 425

2003/04 – 415

2004/05 – 409

2005/06 – 411

2006/07 – 421

2007/08 – 440

2008/09 – 446

2009/10 - 453

 

15. Mezinárodní aktivity

  Škola je již dlouhodobě zapojena do mezinárodních projektů Comenius spolu se školami z Německa, Holandska a Itálie. Tyto projekty probíhají vždy v tříletých cyklech. Dále naše škola, rozvíjí systematicky a dlouhodobě kontakty se zahraničními školami a pravidelně se účastní mezinárodních akcí.

   Jedná se o:

·  výměnné pobyty s partnerskou školou v Eschwege v Německé spolkové republice zaměřené na rozvíjení komunikace v anglickém a německém jazyce

·  výměnné pobyty s partnerskou školou ve Francii

·  zapojení se do programů Evropské Unie pro základní a střední školy Socrates  a participace na projektu s tématem „Waser“ a “Soužití v Evropě" v rámci podprojektu Comenius

·     Pravidelná setkání mezinárodních škol v Alpách

·     Setkání mládeže Evropy v italském Carpi

·     Kontakt se Základní školou v městečku Manhatton, ve státě Cancas, USA

 

   V tomto školním roce byly uskutečněny studijní cesty do Německa a Anglie .   Někteří naši žáci se podíleli na ubytování a péči o obyvatele naší partnerské obce Villieu Loyes Mollon z Francie během jejich návštěvy zde .

   Tyto mezinárodní aktivity nám přinášejí cenné zkušenosti, zážitky, nová přátelství. Možnost poznat jinou kulturu, způsob života, srovnávat ji s naší a poučit se z toho. Nenahraditelné jsou i zážitky z první opravdové cizojazyčné komunikace a poznatek, že učit se cizím jazykům je nezbytné... Škola pracuje v tříletých cyklech na mezinárodních projektech Sokrates zaštítěného Evropskou unií. Program Comenius je součástí programu Socrates a vychází z pilotních projektů členských států EU, jejichž cílem je spolupráce žáků vybraných škol různých zemí Evropy a dále zvýšit úroveň vzdělávání na těchto typech škol, jakož i úroveň vzdělávání migračních dělníků           a Rómů a stimulovat vzájemné výměny učitelů. Na škole též probíhá komunikace „face to face“, kdy se žáci pomocí web kamery přímo kontaktují s přibližně stejně starými dětmi z Cancasu. Byl to pro ně neobvyklý zážitek, kde si mohli vyzkoušet jak snadno se dá porozumět, když má člověk motivaci poznat živě přátele, se kterými si již dříve vyměňovali školní výsledky, především z oblasti výtvarné výchovy a pracovního vyučování. 

  

16. Projektové vyučování

 

Již několikátým rokem se naše škola úspěšně věnuje zavádění projektového vyučování, které má praktické zaměření a směřuje  k upotřebení v životě.  Projektové vyučování motivuje žáky a učí je mimo jiné důležitým životním dovednostem: spolupracovat, diskutovat, formulovat názory, řešit problémy, tvořit, hledat informace atd.

Projekty se většinou odehrávají ve školách v přírodě, kde jsou k tomu nejlepší podmínky, ale v řadě případů je projektové vyučování realizováno i ve škole, někdy prostupuje určité téma výukou i delší období. Některé projekty jsou záležitostí jedné třídy, jiné lze označit jako celoškolní (i když se práce v nich samozřejmě neúčastní všichni žáci školy). .

 

 

 

Projekty 1. stupeň

 

Celoškolní – Březen – měsíc knihy

Celo-prvo-stupňové: Práva a povinnosti dětí

                                   Vánoční trhy

                                   Vánoční zpívání

                                   Sběr víček od PET lahví a papíru

                                   Dobřichovické hudební jaro

 

Jednotlivé třídy:

 

2. AB – Podzimní klání – co jsme se naučili o podzimu

            Svět pohádek v písních, popis hlavních postav

            Strom života

3.B – Robinsoni, Les, Pečení velikonočních beránků

3.C – Kalendář ročních období – soubor 4 linorytů

 

Některé třídy si připomněly  významné osobnosti – př. 3.B Josef Lada, 2.AB – Karel Čapek

 

 

Projekty 2. stupeň

 

Soutěž portálu Seznam.cz: Najdi, co neznáš! – vyhledávání informací

 

MS v ledním hokeji 2010 - práce s Excelem

 

Statistické šetření dopravy – 8.AB

 

Ilustrátoři – celá škola

Od 29.3. do 31.3.2010 proběhla výstava ilustrací vytvořených žáky v rámci projektu "Březen - měsíc knihy" v aule naší školy. Žáci si v rámci projektu vyzkoušeli společnou (celotřídní, skupinovou) tvorbu ilustrací s vernisáží.

 

Branné cvičení – celý druhý stupeň

Vánoční trhy – 8.ročník

Mikuláš v Stacionáři o.s. Náruč – 9.AB

Absolventská slavnost – 9.AB

Klub mladých diváků – 7.-9.ročník

Sportovní den – 9.AB

Osobnostní a sociální výchova – všechny ročníky

Aktivity zaměřené na rozvíjení koordinace, kompetence a kooperace proběhly v prvním týdnu v září ve třídních kolektivech.

Projekt finančního vzdělávání – Rozumíme penězům

Žáci 8. ročníku absolvovali lekce hospodaření domácnosti, dovolená, kupujeme auto a náklady na bydlení.

                                                    

17. Aktivity školy

Ve školním roce 2009/2010 byly organizovány pravidelné akce jako výuka plavání pro 2. a 3. ročník (Beroun), mezinárodní kurz lyžování v Alpách. Některé třídy (celkem 8) vyjely do školy v přírodě, ostatní třídy organizovaly projektový týden (průřezová témata).

Pravidelně organizujeme Den dětí, který se vyznačuje zajímavými akcemi                     a soutěžemi. Dále škola zabezpečuje pro děti velké množství výchovných koncertů, divadelních představení, návštěv výstav, přednášek a exkurzí.

Dále škola organizuje pravidelně Vánoční trhy, Velikonoční trhy a Den otevřených dveří.

V oblasti dopravní výchovy škola vyvíjí činnost v několika směrech. Nejrozsáhlejší je v oblasti získávání zkušeností při jízdě na kole a s tím spojené poznávání dopravních značek a křižovatek. Dále je součástí dopravní výchovy cestování vlakem, autobusem, tramvají a metrem. Děti učíme základní bezpečnostní pravidla při cestování veřejnými dopravními prostředky a chování v nich. Děti se v rámci výuky učí přecházet přes silnici a křižovatky. Naše škola se pravidelně zapojuje do okresní dopravní soutěže cyklistů pro žáky ZŠ a taktéž pro žáky ZvŠ.

Díky dětskému parlamentu, který pracuje ve škole, se podařilo uspořádat množství tradičních i netradičních soutěží. Tyto soutěže si připravovaly samy děti pro své spolužáky. Podařilo se získat děti pro osobní spoluúčast na organizaci chodu školy, pochopily, že i oni mohou utvářet podobu školy.

Velmi dobře byl připraven „Branný den“,který zorganizovali děti pod vedením učitelů.

Jako již tradičně jsme organizovali společně s žáky devátých tříd „Absolventskou slavnost“, která měla velký úspěch.

 

18. Knihovna

V tomto školním roce navštívilo knihovnu celkem 328 žáků převážně z prvního stupně. Vypůjčili si celkem 446 knih.
Počítače využívali žáci druhého stupně, průměrně jich chodilo v otvírací dobu kolem čtyř. Převážně používali výukové programy.

V knihovně také probíhaly přednášky.

26.1.2010 - 3.A seznámení s novými knihami, vědomostní soutěž z literatury

24.3.2010 - 1.B seznámení s řádem knihovny a uspořádáním, seznámení s ilustrátory dětských knih

22.3 2010 -2.A,B SEZNÁMENÍ S ILUSTRÁTORY , vědomostní soutěž – ilustrátoři

 

Počty vypůjčených knih v jednotlivých měsících:

ZÁŘÍ 36                                   ÚNOR   42
ŘÍJEN 32                                 BŘEZEN   52
LISTOPAD 36                         DUBEN   51
PROSINEC 31                         KVĚTEN   47
LEDEN 61                               ČERVEN vracení půjčených knih, úklid knihovny


Celý školní rok si děti rády chodily pro knížky. Nejraději si četly knihy dobrodružné               a pohádky.
Nejčastější půjčované knihy   1.místo D.Mrázková Můj medvěd Flora
                                                2.místo Příhody neposlušného pejska řada - učím se číst
                                                3. místo D.Mrázková Halo, Jácíčku

Velkou pochvalu zaslouží také žáci PRVNÍCH TŘÍD, kteří byli častými návštěvníky knihovny.
Děti, které vracely knihy pozdě, zaplatily na pokutách celkem 175 ., za které bude zakoupena nová kniha do knihovny.

V tomto šk. roce proběhla také rekonstrukce knihovny, přibyly nové regály a knihovna se tak stala přehlednější a útulnější.

      19. Využívání učeben výpočetní techniky a informatiky                               

Program zavádění informačního prostředí je zaměřen na co nejefektivnější práci s informacemi a vytváření informačního prostředí. Od první třídy jsou děti vedeny       k dobrému zvládnutí čtenářských dovedností, rozšiřují si komunikační dovednosti, pracují s daty a učí se je zpracovávat. Všichni žáci mohou využívat učebny výpočetní techniky a počítače ve třídách k procvičování získaných znalostí, rozvoji schopností     a dovedností v práci s počítačem. Žáci mají k dispozici jak školní knihovnu, tak výpočetní techniku - například pro zpracování oborových prací, referátů a podobně. Chceme, aby žáky ve škole obklopovalo to, o čem se učí, co vyrobili a prožili. Od první třídy se děti učí plánovat, rozhodovat, hodnotit a sebehodnotit.

V průběhu školního roku 2009 – 2010 byly informační a komunikační technologie harmonicky rozvíjeny v souladu s možnostmi školy a požadavky učitelů i žáků.

 

Hardware

Pokračovali jsme v rozšiřování počítačové sítě do kabinetů i učeben a podařilo se dosáhnout pokrytí všech kabinetů, kde je dostupný všechen software nainstalovaný      v rámci počítačové sítě a rovněž neomezený vysokorychlostní přístup na Internet. Stejně tak mají všichni vyučující přístup z kabinetů do centrální evidence žáků a jejich klasifikace (Bakaláři). Stanice ve sborovně jsou zachovány v počtu 3 kusů. Byly identifikovány hlavní výkonnostní problémy, se kterými se učitelé i žáci během školního roku setkávali, a během prázdnin proběhla hardwarová i softwarová optimalizace chodu sítě tak, aby každodenní využívání PC techniky probíhalo bez větších problémů. Byly pořízeny nové moderní počítače (Pentium Dual-Core CPU 2,5 GHz, 2 GB RAM) do učebny na 1. stupni, a jejich počet byl rozšířen na 20 žákovských stanic.

 

Software

V průběhu celého roku lze sledovat nárůst práce s multimediálními daty, a to ať už formou stahování zvuků či videa z Internetu, tak i práce s multimediálními tituly. Jako zdroj dat lze využívat i nově zakoupeného digitálního fotoaparátu a již déle vlastněné videokamery, které slouží k pořizování obrazových a zvykových reportáží                    z jednotlivých školních akcí.  Co se týče softwarového vybavení, zde škola dlouhodobě spolupracuje s firmou Terasoft a Didakta. Instalovaný software pro podporu výuky jednotlivých předmětů pokrývá většinu požadavků učitelů a je dle nich průběžně aktualizován. Výukový a testovací software si vytvářejí učitelé i žáci vlastními silami.

Dynamický rozvoj zaznamenala během roku webová stránka naší školy. Web školy obsahuje kromě informací o aktuálním dění ve škole a fotografií i velké množství výukových programů, opakovacích testů a referátů, které pocházejí z tvorby našich žáků i učitelů. Proto je web školy hojně navštěvován i jinými školami a jeho návštěvnost ve všední dny překračuje 1000 návštěvníků. Na webu školy se stále častěji vyskytují práce žáků.

Počítače jsou využívány i při zpracování a podpoře jednotlivých školních akcí, jako jsou například sportovní den apod.

Škola rovněž nabízí počítačové kroužky se zaměřením jak na základní ovládání počítače, tak i pokročilejší zvládnutí výpočetní techniky včetně základů programování.

 

Dvě počítačové učebny jsou již z mnoha pracoven, kde se počítače používají. To přináší dále nutnost většího počtu počítačů, pokrytí školy rozvodem sítě Linux             a Internetu.  Počítače se tedy stávají součástí každodenní práce ve škole, to však znamená, že je nutno trvale jejich využívání a kapacitu optimalizovat tak, aby byly skutečnými pomocníky.

Škola má dvě počítačové učebny. Jedna učebna je umístěna na prvním stupni, je tvořena počítačovou sítí s dvaceti pracovními stanicemi (Pentium Dual-Core CPU 2,5 GHz, 2 GB RAM  + LCD monitor), tiskárnou a skenerem. Z každého počítače je přístup na internet. Druhá učebna je umístěna na druhém stupni, je tvořena počítačovou sítí s devatenácti pracovními stanicemi (Semtron 3,1 GHz + LCD monitor), tiskárnou, skenerem a dataprojektorem. Z každého počítače je přístup na internet. Škola má neomezený přístup k internetu přes pevné připojení rychlostí až 5 Mb/s, což umožňuje bezproblémové využívání podstatné většiny webových služeb současnosti.

 

Učitelé mají k dispozici pět interaktivních tabulí (tři na 2. stupni a dvě na prvním), které si žáci velmi rychle oblíbili. Při práci s interaktivní tabulí učitelé používají vlastní programy nebo programy např. z metodického portálu www.dum.rvp.cz. Ve všech učebnách druhého stupně jsou k dispozici učitelům i žákům počítače s připojením na internet.

 

Zájem žáků i učitelů o práci s počítačem je velký, a proto jsou obě učebny značně vytíženy – při výuce informatiky i při běžné výuce ostatních předmětů. Řada dětí koresponduje i s přáteli na celém světě. Všichni žáci druhého stupně a dokonce většina žáků z 1. stupně ovládá základy „surfování“ po Internetu. Pomocí vyhledávačů, ale i díky vzájemné výměně internetových adres mezi žáky a vyučujícími, se mnozí z nich orientují na získávání hlubších informací v oblasti, která jejich koníčkem.V oblasti výuky výpočetní techniky trval zájem o volitelné předměty výpočetní techniky.

Učebna na druhém stupni je vytížena i večer, kdy Rodinné centrum Fabiánek pořádá kurzy počítačů pro dříve narozené, které se setkaly s velkým zájmem.

 

20. Výchovné poradenství

Poradenství na naší škole obsahuje široký záběr činností. Výchovnou poradkyní je p.Klimtová.

Spolupráce s psycholožkou

Ve škole nadále pracovala Mgr.Jana Doksanská – každé úterý. Zaměřila se hlavně na  pozorování žáka přímo při práci ve třídě, případně sledování vztahů ve třídě.  Dále prováděla vyšetření  při podezření na specifické poruchy učení. Pokud se potvrdilo, předala podklady pedagogicko-psychologické poradně, která je oprávněna posuzovat např. nárok dítěte na integraci.

Rodiče se stále častěji objednávají k paní Doksanské na konzultace sami, využívají jejích služeb podle svých potřeb.

 

 

Žáci s SPU, chování, poruchami pozornosti:

 

                       ve šk.roce 2009/10 evidováno                                               

                                   1. stupeň          42                                                                             

                                   2. stupeň          39                                                                             

z toho:

integrovaní žáci:  26

1.st.      15

2.st.      9 

 

Počet integrovaných dětí na 1. stupni je vyšší, ale zřejmě se jim rodiče a učitelé dobře věnují, protože u starších žáků se závažnost poruch snižuje.

Krajský úřad zpřísnil pravidla integrace – ta je jen pro děti s těžkými poruchami učení nebo chování. Proto jsme v letošním roce vytvořili individuální plány pro žáky tak, jak nám doporučila poradna. Důraz je tedy kladen zejména na spolupráci rodičů se školou a na individuální nápravy, které vede p. uč. Černá.

 

Volba povolání

Žáci využívají konzultace s vých. poradcem, půjčování příruček, materiály na nástěnce, ve třídě mají volně k dispozici propagační a informační materiály jednotlivých škol. Rodiče 9. třídy byli informováni na třídních schůzkách.

Školní psycholožka provedla  jako každoročně vyšetření zaměřené na volbu povolání. Probíhá ve škole, po vyhodnocení jsou rodiče i žák pozváni na konzultaci s psychologem také do školy.

Další možnost získat aktuální informace je beseda na úřadu práce pro žáky 9. tříd . Zúčastnila jsem se také pracovní schůzky, kde jsme byli informováni o volných místech v oblasti Praha-západ.

 

21. Prevence sociálně patologických jevů

Preventivní strategie školy v oblasti zneužívání návykových látek a dalších sociálně patologických jevů byla zpracována v podobě tzv. "Minimálního preventivního programu školy" (ten každá škola zpracovává podle pokynu MŠMT) a zaměřena především do následujících okruhů:

1) využití volného času žáků .

Procento žáků, kteří se zapojili do systému kurzů a kroužků zůstává na přibližně stejné úrovni, tj. kolem 35 % všech žáků školy. (Znamená to, že více žáků pracuje ve více než jednom kroužku.)

2) vytváření žádoucích postojů žáků

Těžištěm práce bylo působení pedagogů v předmětech, které jsou k tomu primárně určeny, tj. především občanská a rodinná výchova a dále třídnické hodiny. Vzdělávací působení směřovalo k širšímu kontextu zdravého životního stylu. Při hodinách ORV přiměřeně věku vysvětlujeme problematiku drog a snažíme se vést děti ke zdravému životnímu stylu. Neustále upozorňujeme na nebezpečí plynoucí z experimentování mládeže s drogou nebo dokonce  z vytvoření závislosti na návykových látkách. Promítáme videokazety  s drogovou problematikou, ukázky z literatury, rozhlasu, atd.

3) vytváření pozitivní atmosféry ve škole, důvěry mezi žáky, pedagogy     a  rodiči

4) vzdělávání pedagogických pracovníků (především školního koordinátora v oblasti prevence a výchovného poradce).

Již dlouhodobě organizujeme pro 6. – 8.ročník program „Sám sebou“. Vyučující se taktéž účastní seminářů na toto téma a pak informují rodiče na třídních schůzkách.

V 8.ročníku se uskutečnila beseda s Dr.Zdenou Kašparovou „Preventivní práce s dětmi a mládeží ohroženými drogou“, kde byly řešeny otázky spojené s užíváním drog.

Pokud má škola podezření na užívání drog, snažíme se toto okamžitě řešit. V tomto školním roce jsme nezaznamenali žádný případ ohledně zneužívání návykových látek.

Z „Minimálního preventivního programu“ vychází nejen úzká spolupráce s odborníky na organizaci seminářů pro žáky od nejnižších tříd I. stupně školy, systematická spolupráce koordinátora, výchovného poradce, psychologa, vedení školy zejména s třídními učiteli, ale i široká nabídka programů pro volný čas. Na škole jsme od roku 1993 začali budovat systém kroužků a seminářů. Kroužky navštěvují jak žáci naší školy, tak „přespolní“. Některé kroužky jsou určeny i pro dospělé. V odpoledních hodinách je pro žáky školy přístupná školní knihovna, učebna výpočetní techniky a školní hříště.

Cílem prevence je zvýšit odolnost dětí a mládeže vůči sociálně patologickým jevům, snížit rizika vlivů, které narušují zdravý osobnostní a sociální vývoj mládeže.

Úspěšnost školního minimálního preventivního programu se dá jen velmi těžko posuzovat, protože například nejsou k dispozici např.srovnatelné údaje o jiných školách.

22. Zapojení školy do rozvojových a mezinárodních programů

       Škola v současné době připravuje projekt z předem připravovaných šablon  tzv. EU peníze školám. Prostřednictvím tohoto projektu je možno získat pro naši školu téměř dva mil. Kč. Tyto prostředky budeme investovat zejména do zkvalitnění IT systému školy, vzdělávání učitelů v oblasti interaktivní výuky a dále chceme z těchto peněz hradit asistenty pedagogů a školního psychologa.

 

23. Projekty financované z jiných zdrojů

V letošním roce jsme začali realizovat ve výuce projekt „Rozumíme penězům, který byl do výuky začleněn formou projektových dnů (zaštítěno EU prostřednictvím ISIS). Žáci 8. ročníku absolvovali v tomto školním roce jako první žáci naší školy jedinečný projekt finančního vzdělávání, který jim pomůže v rozhodování o finančních záležitostech, zprostředkuje  základní finanční terminologii, nabídne informace           o momentálně nabízených finančních produktech a službách, seznámí s rizikem manipulace reklamou nebo lákavými obchodními nabídkami. Tento projekt měl takový úspěch, že naši žáci prezentovali svoje nabyté vědomosti na různých úrovních, zejména pak na celorepublikových konferencích. Dne 19.5.2010 se v naší škole natáčel s žáky letošních devátých tříd dokument o tomto projektu, který můžete zhlédnout na našich webových stránkách (www.zsdobrichovice.cz).

 

24. Školní parlament

Žákovský parlament se skládá ze zástupců 6.-9. tříd, kteří jsou voleni vždy na 1 školní rok. Parlament se scházel přibližně 1 krát měsíčně. Žáci se vyjadřovali k nejrůznějším problémům školy, vedli diskuze, zorganizovali osm soutěží v odpoledních hodinách

 

25. Školní družina

 

V září bylo zapsáno 140 žáků. Děti byly rozděleny do pěti oddělení, pro žáky 4. tříd byl otevřený školní klub.

            Školní rok byl rozdělen do měsíčních projektů. Činnosti byly jednoduché, přizpůsobené věku dětí, rozvíjely vědomosti, schopnosti, dovednosti a návyky, tvořivost a fantazii. Zároveň byly děti vedeny k samostatnému výběru a smysluplnému využití volnočasového prostoru mezi školou a rodinou.

 

 Měsíční projekty:

 

Září- Hola, hola, škola volá

        Cíl: rozvíjet vztahy mezi vrstevníky a pedagogy

             : rozvíjet schopnost zachovávat pravidla, kázeň a základy společenského

              chování

             : prohlubovat znalosti základních pravidel silničního provozu při chůzi na

               ulici, při

               přecházení, na křižovatkách

 

 

Říjen- V barvách podzimu

           Cíl: rozšiřovat a prohlubovat poznatky a vědomosti o změnách v podzimní

                  přírodě

                : posilovat koordinaci rukou a očí při práci s přírodninami

                : rozvíjet grafickou zručnost a estetické vnímání dětí

 

            Mimořádné akce: 1. - 3. oddělení- výstava Inků v zámku

                                         1. a 2. oddělení- družinové vaření-podzimní jablkový závin

 

 

Listopad- Deštníkový měsíc

                Cíl: dále rozšiřovat poznatky a vědomosti o podzimní přírodě se zaměřením

                       na pozorování počasí

                     : upevňovat časové představy a prostorovou orientaci

 

                Mimořádné akce: 4. a 5. oddělení- květinová výstava ve Fürstově sále

 

 

Prosinec- Čas vánoční

                Cíl: připravovat s dětmi oslavy adventní a vánoční

                     : prohlubovat znalosti vánočních tradic

                     : rozšiřovat aktivní slovní zásobu dětí vypravováním a popisem

                     : rozvíjet hudebnost dětí

 

                Mimořádné akce: 1., 2., 4. a 5. oddělení- družinové vaření- pečení

                 vánočního cukroví a perníčků

                                           : 1. 2. a 3. oddělení- tvořivé dílny rodičů a dětí: „Čertovská

                                             dílna“,

                                             4. a 5. oddělení „Vánoční svícínky“

                                           : všechna oddělení- společné vánoční posezení

 

 

Leden- Zimní království

             Cíl: rozšiřovat a prohlubovat poznatky a vědomosti dětí o změnách v zimní

                   přírodě

                 : podle sněhových podmínek aktivně sportovat na sněhu

                 : seznamovat děti s různými výtvarnými technikami

 

            Mimořádné akce: všechna oddělení: celodružinová výtvarná soutěž „Miss

            sněhulák“

 

 

Únor- Putování za pohádkou

           Cíl: četbou a poslechem prohlubovat vztah k literatuře

               : rozšiřovat slovník dětí při reprodukci prózy a poezie

               : seznamovat děti s některými autory dětské literatury

 

           Mimořádné akce: 4. a 5. oddělení- družinové vaření- výroba zeleninového

           salátu

 

 

Březen- Jarní probuzení

              Cíl: rozšiřovat a prohlubovat poznatky a vědomosti dětí o změnách v jarní

                    přírodě

                  : prohlubovat poznatky o rostlinách a jejich podmínkách k životu

                  : rozvíjet estetické vnímání, všímat si souladu barev v přírodě

                  : učit spojovat hudbu, zpěv a pohyb

 

               Mimořádné akce: 1., 2., 4., a 5. oddělení- Družinové vaření- pečení

                    Velikonočního beránka, bochánků a lineckých vajíček

                                           : 1. a 2. oddělení- tvořivé dílny rodičů a dětí – „Kraslicové

                                             věnce“,

                                             3. oddělení- „Korálková drátěná vejce“, 4. a 5. oddělení-

                                             „Velikonoční hrnečky“

                                            : 1., 2. a 3. oddělení- návštěva kina v Řevnicích

 

Duben- Barevné Velikonoce- barevné jaro

             Cíl: připravovat s dětmi oslavy velikonočních svátků

                  : prohlubovat velikonoční tradice

                  : rozvíjet pohybové dovednosti s různým náčiním při pobytu venku i ve

                     třídách

 

              Mimořádné akce: 4., 5. a 6. oddělení- návštěva kina v Řevnicích

                                         : všechna oddělení- táborák s opékáním buřtů-„Pálení

                                           čarodějnic“

 

 

Květen- Kouzlo přírody

              Cíl: rozšiřovat poznatky a vědomosti o některých zahradních a lučních

                     rostlinách

                   : zdokonalovat kresbu či malbu podle skutečné předlohy

                   : rozvíjet praktické dovednosti při práci s nůžkami, papírem a jiným

                     technickým

                     materiálem

 

               Mimořádné akce: 1. a 2. oddělení- oslava MDD- družinové vaření- příprava

                                             pomazánek

                                          : 4. a 5. oddělení – výlet do Berouna

 

 

Červen- Prázdniny za dveřmi

              Cíl: přibližovat dětem odlišnosti cizích kultur

                   : upozorňovat na světové zajímavosti

                   : zdokonalovat schopnost výtvarně zachytit vzájemné vztahy postav

 

 

26. Hospodaření školy a investiční akce

 

 

Rozbor hodpodaření ZŠ Dobřichovice - rok 2009

 

 

 

 

 

příjmy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

dotace od ŠÚ

 

 

17 368 949

dotace od obce

 

 

5 216 000

příspěvky a dary

 

 

107 950

příjmy školní jídelny

 

 

2 841 506

prostředky z FKSP

 

 

266 863,24

příjmy školní družiny

 

 

383 800

 

 

 

 

 

prostředky z hospodářské činnosti celkem

1 253 837

 

 

 

 

 

celkem částka k hospodaření

 

27 438 905

 

 

 

 

 

výdaje

 

 

 

 

 

 

 

 

 

neinvestiční výdaje

 

 

 

náklady na platy pracovníků školy

12 523 588

zákonné odvody zdravotního pojištění

1 196 634

zákonné odvody sociálního pojištění

3 030 866

výdaje na učebnice a pomůcky

 

236 898,80

odvody na tvorbu FKSP

 

213 356,46

odvody na zákonné pojištění

 

64 930

 

 

 

 

 

provozní náklady

 

 

 

údržba a opravy

 

 

1 540 529,89

spotřeba plynu

 

 

474116

spotřeba elektrické energie

 

809 223

všeobecný materiál

 

 

1 602 028,24

nákup potravin

 

 

2 119 139,80

služby a práce nevýrobní povahy

 

1 802 189,89

telefonní poplatky

 

 

183 840,50

pronájem tělocvičny

 

 

257 023,00

práce školního psychologa

 

90 575

cestovné

 

 

 

65 785

vodné a stočné

 

 

107 880

 

 

 

 

 

náklady spojené s hospodářskou činností

887 537

 

 

 

 

 

Celkové výdaje

 

 

27 206 141

 

 

 

 

 

zůstatek hospodaření

 

232 764

 

                                                                                             

27. Závěr

Hlavní úkoly pro následující rok 2010/2011

 

Pedagogické směřování školy

Základní směry dalšího rozvoje školy jsou obsaženy v ŠVP

- všestranný rozvoj každého žáka (tj. co nejširší spektrum vzdělávací nabídky)

- demokracie ve škole (tj. vést žáci k pochopení demokratických principů, ale

   i vytvářet demokratické prostředí)

- orientace na úspěch každého žáka

- založení schopnosti celoživotního učení

- vyrovnávání šancí pro všechny objektivně znevýhodněné

- prevence sociálně patologických jevů

- důraz na výchovu ke zdraví

- pomoc a podpora talentu.

 

K úspěchu v těchto oblastech je nezbytné, aby se pedagogičtí pracovníci školy ve své každodenní činnosti zaměřili na:

- kvalitu vyučovacích hodin ve smyslu jejich zajímavosti a dosažení aktivní účasti co největšího počtu žáků

- hledání takových forem a metod práce, které pozitivně motivují žáka a které

umožňují dosáhnout všem žákům pocitu úspěšnosti

- vytváření příležitostí, kdy mohou žáci své znalosti a dovednosti prezentovat nebo získávají motivaci k dalšímu studiu

- aplikační pojetí výuky (tj. důraz na užitečné, použitelné a opravdu důležité znalosti,dovednosti a postoje).

 

Učební plán, výuka, vzdělávací nabídka

a) V časově tématických plánech roku upřesnit a doplnit rozpracování kmenového učiva Základní školy a ŠVP „Škola pro Evropu“.

b) V oblasti plánování obsahu výuky se soustředit na vazby mezi jednotlivými vzdělávacími oblastmi a na průřezová témata:

- výchova k zdravému životnímu stylu

- výchova k demokracii

- osobnostní a sociální výchova

- environmentální výchova (zdravé životní prostředí)

- mediální a informační výchova

- výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech

- interkulturní výchova

c) Oblast zdravého životního stylu  EVVO zapracovat do obsahu výuky jednotlivých předmětů i do celkového výchovně vzdělávacího působení a plánu činností tříd v souladu s osnovou této oblasti

d) Dále rozvíjet různé formy projektového vyučování, podporovat tvorbu projektů.V této souvislosti vyhlásit v každém pololetí celoškolní témata, ze kterých by si třídy mohly vybírat. Zaměřit některé projekty na problematiku Dobřichovic.

e) Dále rozvíjet smysluplné používání ICT ve výuce., doplnit výukový software a zlepšit dovednosti učitelů i žáků pracovat s počítačem.

f) Získávat žáky pro účast v olympiádách a dalších soutěžích, poskytovat jim co nejširší možnosti prezentace svých prací, výrobků, individuálních dovedností  a schopností.

Připravit školní soutěže v různých předmětech.

g) Podporovat čtenářskou činnost dětí, rozvíjet jejich kladný vztah k literatuře a čtenářské dovednosti

 

Mimovyučovací aktivity

a) Rozšířit nabídku zájmových kroužků a zkvalitnit jejich činnost.

b) Uskutečnit tradičně nabízené a oblíbené akce: vánoční trhy, výstavu, divadelní

představení, Dobřichovickou míli v nové podobě, čtenářský maratón, velikonoční celoškolní besídku, sportovní dny, Měsíc knihy, mezinárodní aktivity a výměny.

c) Využít v maximální možné míře nabídky příležitostí k přenesení vyučování do „terénu“ – chodit s dětmi co nejvíce na výstavy, exkurze, návštěvy institucí a podniků, do přírody, apod.

 

Prevence sociálně patologických jevů

a) Realizovat minimální preventivní program se zaměřením na:

- úspěšnost každého žáka v některé oblasti vzdělávání

- výchovu ke zdravému životnímu stylu

- spolupráci učitelů se speciálním pedagogem (výchovným poradcem)

- spolupráce se školním psychologem

- vytváření pozitivní atmosféry ve škole a důvěry mezi žákem a učitelem

- vytváření co nejširší nabídky zájmové činnosti.

b) Věnovat mimořádnou pozornost úsilí o dosažení společného a jednotného postupu pedagogického sboru v problematice dodržování pravidel chování žáků.

c) Realizovat školní program prevence šikanování, násilí a agresivity.

 

Spolupráce s rodiči a žáky

a) Rozvíjet činnost žákovského parlamentu, hledat možnosti spolurozhodování žáků o životě ve škole, využívat poradní hlas tohoto samosprávného orgánu při rozhodování o věcech, které se přímo týkají žáků.

b) Rozšířit přímou komunikaci vedení školy s rodiči v jednotlivých třídách.

c) Dohodnout s rodiči žáků 5.ročníku postup v přípravě na přijímací zkoušky na víceletá gymnázia, vysvětlit možnosti a přístup školy.

d) Připravit a realizovat Den otevřených dveří, zaměřený především na rodiče dětí

v předškolním věku a žáků 5. ročníku, aby neodcházely na víceletá gymnázia

 

 

Pracovníci školy

a) Zaměřit se na zlepšování spolupráce a efektivní komunikace mezi pracovníky školy.

b) Realizovat společný výjezdní seminář pedagogického sboru.

c) Vytvořit co nejlepší podmínky pedagogům pro sebevzdělávání a materiální podmínky pro výuku

 

 

 


zpět na život školy