Školní družina v měsíci březen 2012
|
|
V říši pohádek ve školní družině.
Našimi činnostmi po celý březnový měsíc jsme se snažili podněcovat a upevňovat kladný vztah k literatuře a připomenout si známé autory pohádkových knih.
V 1. a 2. oddělení jsme měsíc zahájili hádankami. Některé byly hudební, jindy jsme se snažili pohádku uhodnout podle obrázku, nebo podle krátkých čtených úryvků. Zábavná byla dramatizace jednoduchých pantomimických etud, kdy bylo opět třeba dovtípit se, jakou že pohádku divadelníci hrají. Zjednodušeně jsme se dozvěděli rozdíl mezi pohádkou klasickou a autorskou. Připomněli jsme si několik známých autorů i ilustrátorů. Pohádková témata se objevila při řešení křížovek, při hře Šibenice, nebo při hře, kdy jsme spojovali známé pohádkové dvojice. Několik kouzelných příběhů jsme si společně přečetli. U pohádky O perníkové chaloupce jsme mohli porovnat zpracování veršované a prozaické.
Ve výtvarných činnostech jsme se pokusili podle předlohy napodobit "rukopis" známých dětských ilustrátorů. Drobné tahy tenkým štětcem jsme procvičovali při omalování postaviček vodovými barvami. Týmová práce nám pomohla při ztvárnění jednoduché dějové zápletky ze známých pohádek. Společně jsme byli na výletě v Solné jeskyni v Berouně a určitě poutavá a přínosná byla exkurze v Místní knihovně v Dobřichovicích. Tímto děkujeme paní knihovnici Krecbachové za seznámení s chodem půjčovny knih.
V březnu jsme si
ve 3. oddělení povídali o pohádkách, které známe a některé jsme si vyprávěli. Celý měsíc jsme četli na pokračování z knihy Bajky. Následně jsme příběhy ilustrovali. Pohádku Kohout a liška jsme si zahráli jako divadlo. Ve skupinách jsme malovali pohádku O veliké řepě. Navštívili jsme školní knihovnu, kde jsme si připomínali, jak hledat tu či onu oblíbenou knihu. Přivítali jsme jaro. Skládali jsme sněženky origami z papíru. Poslední týden jsme se připravovali na Velikonoce. Zdobili jsme kraslice voskovou technikou, skládali jsme z barevného papíru kuřátka. Vystřihovali jsme vejce ze čtvrtky, které jsme kolorovali potravinářskými barvami a vzory dokreslovali tuší. Jako bonus jsme se naučili oblíbenou generační hru - přebírání provázku.
Pohádkové téma jsme nemohli
ve 4. a 5. oddělení začít ničím jiným než Večerníčkem. Nakreslili jsme si nejoblíbenější postavičku a s pomocí jsme si vyrobili večerníčkovskou čepici, kterou jsme nesundali po celé odpoledne. Vznikla i společná fotografie. Rozvíjeli jsme svoje hlasové dovednosti při zpěvu písničky Večerníček. O Šípkové Růžence byla naše další pohádka a společnou prací jsme vytvořili hrad zarostlý šípkovými růžičkami i se spící princeznou. Pohádkové postavy, které jsme si vytvořili na vařečce, nám vyzdobily chodbu naší školy. Všem se postavičky velice povedly. A protože většina pohádek má své království, navrhovali jsme erby pro svůj hrad nebo zámek. Nejdříve jsme si však přečetli o historii erbů, co erb znamená a co vyjadřuje. I pohybové hry jsme zaměřili na postavy pohádkových bytostí. Uspořádali jsme soutěž v hádání pohádkových písniček. Zkoušeli jsme doplnit hradní kvíz, nebo jsme si hráli na básníky při doplňování rýmů. A náramně jsme se nasmáli. Další týden jsme malovali pohádkového kamaráda Krtečka a vyprávěli jsme si jeho příběhy. Prohloubili jsme zároveň své znalosti při čtení z odborné literatury o tom, jak a kde krtek vlastně žije. Poslední týden si holčičky vyrobily korunku se závojem. Rázem naši třídu proměnily v princeznovský bál a kluci je bránili se svým vyrobeným mečem jako praví princové. Jindy jsme družinu proměnili na divadelní jeviště a hlediště a my jsme se proměnili na herce při hraní pohádkových scén. Konec měsíce jsme užívali nádherného počasí na školním hřišti, kde jsme si zahráli spoustu sportovních her.
Na začátku měsíce jsme si
v 6. oddělení vyzkoušeli techniku origami a poskládali jsme krásné černé vrány, domalovali jim oči, dolepili ocásky, navlékli je na vlasec, zavěsili na větvičky a už nám "létaly za oknem". Téma vran jsme ještě neopustili a vyrobili i jednodušší varianty ze čtvrtek a barevného papíru. Protože jsme měli na březen téma "pohádky", udělali jsme společný velký obraz, kde si mohl každý namalovat postavu ze své nejoblíbenější pohádky. Nazvali jsme ho "Z pohádky do pohádky". Ozdobil nám posléze dveře školy.
Přečetli jsme si méně známou pohádku francouzského spisovatele Perraulta Modrovous.
V březnu nám už přálo počasí, a tak jsme trávili slunečné dny i venku na školní zahradě.