Školní družina v měsíci říjen 2011
 |  1  |  zpět

Chutě a barvy podzimu v naší družině.

Cílem našich aktivit bylo pozorovat a vyhledávat hlavní znaky podzimního období, umět využít při výtvarných činnostech smysl pro barevné odstíny typické pro podzim a vůbec všemi praktickými činnostmi vnímat podzimní přírodu.

V 1. a 2. oddělení jsme si v esteticko- výchovných činnostech vyzkoušeli tiskání bramborovými tiskátky na látkový podklad. Experimentovali jsme s barevnými odstíny typické pro podzimní období a vytvořili tak krásnou dekoraci, v podobě ubrousku.
S podzimem souvisí i pouštění draků, které jsme vyrobili. Tuší jsme se snažili zachytit vtipný výraz obličeje a následně jsme ho kolorovali potravinářskými barvami. Dokončit draka ocasem s harmonikovými mašličkami byla hračka. Dále jsme vytvářeli koláž s ježky, na jejichž výrobu jsme použili dřevěné hoblinky a jako podklad jsme zvolili barevné listy zhotovené voskovkami. Z modelíny jsme tvarovali košíček na sklizeň ovoce, a tak upevňovali a posilovali svalovou činnost rukou. Hotovými výtvory jsme vyzdobili naši šatnu v sokolovně. Ve všech praktických činnostech jsme si přibližovali podzimní atmosféru. Čas zbyl i na pečení taženého závinu s jablky, kde jsme zdokonalovali svoji manuální zručnost s kuchyňským náčiním. I tento měsíc jsme do našeho vzdělávacího programu vměstnali didaktické hry, pracovní listy, četbu a sportovní hry ve třídě i venku.
Ve 3. oddělení jsme vyplňovali podzimní a matematické pracovní listy. Hádali jsme a ochutnávali ovoce a zeleninu. Našimi výtvarnými dílky jsme vyzdobili prostory chodby školy i naši družinovou třídu. Vystříhali jsme veliké stromy a lepili na ně listy, které jsme vybarvovali tuší. Malovali jsme a vystřihovali šípkový čaj, modelovali dýně. Na konci měsíce jsme si vyrobili textilní létající strašidýlka. Holčičky si pro družinu připravily malé vystoupení. Celý měsíc jsme hojně využívali školní zahradu.
Ve 4. a 5. oddělení jsme si připomínali zrající podzimní plody, které jsme následně přiřazovali ke stromům. Tím jsme si procvičovali nejen mluvený projev, ale zároveň jsme rozšiřovali naše znalosti a vědomosti. Dále jsme si připravili ovocný salát. Přinesli jsme si jablíčka, hrušky, švestky, ale i oříšky. Zručně jsme ovoce pokrájeli, vše zamíchali a už jsme mohli podávat. Mnohým z nás náramně chutnalo. Překvapením bylo, že stejně tak mnoho z nás salát vůbec neochutnalo. Jednoho odpoledne jsme v lesíku nasbírali přírodní materiál na výrobu lesního skřítka. Pidimužíka jsme si pak vyrobili podle svých představ a fantazie a následně ho pojmenovali. K podzimnímu tématu jsme si zahráli pohybovou hru "KOMPOT", četli jsme pohádky a uspořádali jsme malý podzimní koncert, při kterém zazněly známé písničky. Protože na podzim bývají posvícení, povídali jsme si o těchto zvycích a tradicích. K tomuto svátku jsme si napekli báječné posvícenecké koláčky. Bylo vidět, že mnozí při pečení pomáhají doma maminkám. Třídu jsme si vyzdobili barevnými létajícími draky a ježečky z přírodního materiálu.
Také v 6. oddělení jsme se zaměřili na podzimní přírodu kolem nás. Recitovali jsme si básničky o podzimu. Pracovali jsme s podzimními materiály, vytvářeli jsme obrázky z podzimního listí domalovávané podle fantazie. Jindy jsme barevné listí pokrývali temperami a poté obtiskovali na čtvrtky do obrazu kytic ve váze. Modelovali jsme podzimní zahrádky se zvířátky z modelíny. Opět jsme hráli různé didaktické hry- např. hru, kde jsme hádali podle úryvků názvy pohádek. Poslední slunečné dny jsme trávili na školní zahradě.