Všechno se vším souvisí aneb metoda F.I.E.
F.I.E. – Program instrumentálního obohacování Reuvena Feuersteina
Metoda F.I.E. vznikla již v roce 1975 a s úspěchem se používá v 70ti zemích světa.
V Praze vzniklo centrum F.I.E. v roce 2001.
Metoda instrumentálního obohacování se dělí do 4 úrovní – zde nabízím druhou úrověň (F.I.E. I., pro děti od ukončeného 8. roku věku). Kroužek je tedy určen dětem 3. a 4. tříd. Po předloňských zkušenostech není vůbec na překážku věkově nehomogenní skupina dětí. Spíše jim to pomáhá, nabízejí si vzhledem k věku různé pohledy na probíraná témata, čímž si rozšiřují obzory.
Při práci s dětmi se používají tištěné sady úkolů – tzv. instrumenty. Pracuje se stylem „tužka-papír“. Při práci s instrumenty si dítě osvojuje mnoho dovedností, které potřebuje nejen pro úspěšnou školní práci, ale pro celý svůj další život.
Při naší společné práci nebude vůbec důležité, kolik toho stihneme (naopak, tempo v koružku bude velmi pomalé). Důležité bude, co se nad jednotlivými úkoly naučíme, co si odnesou děti pro školní práci i pro život, jaké myšlenkové pochody byly uplatněny a jaké mají souvislosti s běžným fungováním dětí ve škole i mimo ni.
Metoda rozvíjí různé oblasti: přesnost vnímání, pravo-levou orientaci, orientaci v prostoru, má vliv na soustředění, pozornost, roztěkanost a impulzivitu.
Při práci s touto metodou se především dbá na to poskytnout dítěti prostor k vlastnímu slovnímu vyjádření a navodit atmosféru důvěry a vzájemné tolerance – nebát se kdykoli na cokoli věcně zeptat, umět druhého vyslechnout.
Metoda významně pracuje s fenoménen chyby. Chyba tu není pojímána jako problém nebo ostuda. Naopak, chybu můžeme udělat všichni a je to způsob, jak věci lépe porozumět, je to prostor zjistit, proč se chyba stala a jak je možné ji napravit.
Nad jednotlivými úkoly se děti učí různým úhlům pohledů na věc (podívat se na problém očima druhého; vzít v potaz i jiné způsoby řešení téhož úkolu; přijmout fakt, že akceptování jiného, než-li mého názoru skupinou není osobní porážka, ale přirozená věc, která se děje a není to naschvál aj.); učí se pracovat pomalu ale promyšleně, pracují se slovní instrukcí (správně jí porozumět), učí se své myšlenky a názory věcně slovy vyjádřit a v případě potřeby obhájit.
Práce s instrumenty i povídání během práce je vedeno tak, aby děti zažívaly úspěch z činnosti, což zvyšuje jejich sebevědomí a motivuje je to k další práci. Při plnění úkolů je potřeba nespěchat a dát dětem dostatek času na promyšlení a vyjádření názoru.
F.I.E. je vhodné pro všechny děti, výrazně však napomáhá dětem, které mají potíže s orientací (směrovou, prostorovou), s představivostí, s pozorností, jsou „hned se vším hotové“, stále si musí při vyučování s něčím „hrát“, často zapomínají apod.
Kroužek F.I.E. si neklade za cíl napravovat obtíže dětí se čtením, psaním, počítáním. Nejedná se o doučování nebo nápravu specifických poruch učení. Naše společná práce však může po delším čase velmi účině zapůsobit na výše popsané projevy obtíží, které mívají negativní vliv na práci dětí ve škole i na jejich domácí práci/ přípravu.
Úspěchy se dostavují pozvolna, po systematické práci jak ze strany vedoucího kroužku, tak ze strany dětí. Po předchozích zkušenostech je úspěchem kolikrát i samotné vyplnění instrumentů; orientace v problematice „zadání a jak ho chápat“; otáčení a prolínání geometrických prvků, které jsou součástí instrumentů, bez názorné opory; akceptace pravidla „mluvíš-mlčím a naslouchám a naopak“; snaha jít k jádru problému aj.
Navštěvování kroužku, kromě vyjímečných snadných domácích úkolů, nevyžaduje žádnou domácí přípravu.
Každé dítě bude potřebovat pro začátek pouze jednu sadu instrumentů (Uspořádávání bodů). Cena instrumentu NENÍ zahrnuta v ceně kroužku. Dítě instrument obdrží v prvních hodinách kroužku. Cenu za instrument budu vybírat taktéž během prvních hodin kroužku (cca 150Kč).
Je možné, že děti za školní rok zvládnou i druhou sadu (opět v ceně cca 150Kč). O nutnosti zakoupení i o ceně budou rodiče všas informování.
Kapacita kroužku: 5-7 dětí.