|
PRAVIDLA STOLNÍHO TENISU
|
2.1. |
STŮL
2.1.1. Povrch stolu se nazývá hrací plocha. Hrací plocha má tvar obdélníku
dlouhého 274 cm, širokého 152,5 cm a musí být vodorovná ve výši 76 cm nad
podlahou.
2.1.2. K hrací ploše patří i horní hrany stolu, nikoliv však boční stěny
pod těmito hranami.
2.1.3. Hrací plocha může být z jakéhokoliv materiálu a musí být celá
rovnoměrně pružná tak, aby se standardní míček volně puštěný z výše 30
cm odrazil do výše asi 23 cm.
2.1.4. Hrací plocha musí mít jednotnou tmavou barvu a nesmí být lesklá;
je ohraničena bílými postranními čarami širokými 2 cm a dlouhými 274 cm
a bílými koncovými čarami širokými 2 cm a dlouhými 152,5 cm.
2.1.5. Hrací plocha je rozdělena na dvě poloviny svislou síťkou napnutou
rovnoběžně s koncovými čarami. Síťka nepřerušeně předěluje plochu stolu.
2.1.6. Pro čtyřhry je každá z obou polovin rozdělena čarou rovnoběžnou
s postranními čarami na dvě čtvrtiny. Tato čára je bílá, 3 mm široká a
nazývá se středová čára. Tato středová čára se považuje za součást pravé
čtvrtiny hrací plochy podávajícího hráče a pravé čtvrtiny hrací plochy
přijímajícího hráče.
|
2.2. |
SÍŤKA
2.2.1. "Síťka" se skládá z vlastní síťky, motouzu, na němž je síťka
zavěšena, stojánku včetně svěráčků, které přidržují síťku ke stolu.
2.2.2. Síťka je vypnuta motouzem a upevněna na svislých stojáncích vysokých
15,25 cm; sloupky stojánků jsou vzdáleny 15,25 cm od postranních čar stolu.
2.2.3. Horní okraj síťky je po celé délce 15,25 cm vysoko nad hrací
plochou.
2.2.4. Spodní okraj síťky je po celé délce co nejtěsněji u hrací plochy,
konce síťky jsou co nejtěsněji připojeny ke stojánkům.
|
2.3. |
MÍČEK
2.3.1. Míček je kulatý a má průměr 40mm (s
platností od 1.10.2000)
2.3.2. Předepsaná hmotnost míčku je 2,7g (
s platností od 1.10.2000)
2.3.3. Míček je zhotoven z celuloidu nebo z podobné plastické hmoty;
je bílý nebo oranžový a matný.
|
2.4. |
PÁLKA
2.4.1. Pálka může mít jakoukoliv velikost, tvar i hmotnost; podklad
pálky musí být plochý a neohebný.
2.4.2. Nejméně 85% tloušťky podkladu pálky musí být z přírodního dřeva;
vrstva vlepená uvnitř podkladu pálky může být zpevněna různým vláknitým
materiálem, např. uhlíkovými vlákny (carbon fibre) nebo skelnými vlákny
(glass fibre) nebo lisovaným papírem (compressed paper), nesmí však být
silnější než 7,5% celkové tloušťky podkladu pálky ani silnější než 0,35
mm; určující je nižší hodnota.
2.4.3. Strana pálky, která se užívá ke hře, musí být pokryta buď obyčejnou
vroubkovanou gumou s vroubky navrch a s celkovou tloušťkou potahu včetně
lepidla nebo lepicí fólie maximálně 2 mm nebo sendvičem s vroubky dovnitř
nebo navrch a s celkovou tloušťkou potahu včetně lepidla nebo lepicí fólie
maximálně 4 mm.
2.4.3.1 "Obyčejná vroubkovaná guma" je jedna vrstva nehoubovité gumy,
přírodní nebo syntetické, na níž jsou vroubky rovnoměrně rozděleny po celé
ploše tak, aby na 1 cm˛ bylo nejméně 10 a nejvýše 50 vroubků.
2.4.3.2. "Sendvič" je jedna vrstva houbovité gumy pokrytá jednou vnější
vrstvou obyčejné vroubkované gumy; vrstva vroubkované gumy nesmí být silnější
než 2 mm.
2.4.4. Potahový materiál musí pokrývat celý podklad pálky až po okraje,
ale nesmí tyto okraje přesahovat; jedinou výjimkou je část pálky u držátka,
na níž při hře spočívají prsty, ta může zůstat nekrytá nebo může být pokryta
jakýmkoliv materiálem.
2.4.5. List pálky, jakákoliv vrstva vlepená uvnitř podkladu listu a
jakákoliv vrstva potahového materiálu nebo lepidla na straně pálky, která
se používá ke hře musí být souvislá a musí mít stejnou tloušťku.
2.4.6. Povrch potahu na pálce nebo povrch strany pálky, která je bez
potahu, musí být matný, jasně červený na jedné straně pálky a černý na
druhé straně pálky.
2.4.7. Malé odchylky od jednolitosti povrchu nebo jednotnosti barvy
způsobené náhodným poškozením nebo opotřebením mohou být povoleny za předpokladu,
že podstatně nemění povahu povrchu.
2.4.8. Hráč je povinen poskytnout pálku, s níž chce hrát, soupeři a
rozhodčímu k přezkoumání, a to na začátku zápasu a v průběhu zápasu, kdykoliv
pálku mění.
|
2.5. |
DEFINICE NĚKTERÝCH POJMŮ
2.5.1. Doba, po kterou je míček ve hře, se nazývá "míč".
2.5.2. Míček je "ve hře" od posledního okamžiku, kdy spočívá nehnutě
na dlani volné ruky, dříve než jej podávající úmyslně vyhodí k provedení
podání, až do okamžiku, kdy se dotkne čehokoliv jiného než hrací plochy,
"síťky", pálky držené v hrající ruce nebo hrající ruky po zápěstí nebo
když byl míč jinak ukončen nařízením nového míče nebo započítáním bodu.
2.5.3. Míč, jehož výsledek se nezapočítává, se nazývá "nový míč".
2.5.4. Míč, jehož výsledek se započítává, se nazývá "bod".
2.5.5. "Hrající ruka" je ruka (po zápěstí), ve které hráč drží pálku.
2.5.6. "Volná ruka" je ruka (po zápěstí), ve které hráč nedrží pálku.
2.5.7. Hráč "udeří" (zahraje) míček, dotkne-li se ho ve hře buď pálkou
drženou v hrající ruce nebo hrající rukou až po zápěstí.
2.5.8. Hráč míčku „brání v dopadu“, dotkne-li se tělem nebo kteroukoliv
částí oděvu nebo vybavení míčku ve hře v okamžiku kdy se míček pohybuje
směrem k hrací ploše a dříve než přelétne jeho koncovou čáru, aniž se dotkl
jeho poloviny stolu od okamžiku kdy byl naposled zahrán soupeřem.
2.5.9. "Podávající" je hráč, který má udeřit míček v určitém míči jako
první.
2.5.10. "Přijímající" je hráč, který má udeřit míček v míči jako druhý.
2.5.11. "Rozhodčí" je osoba, pověřená řízením průběhu zápasu.
2.5.12. "Asistent rozhodčího" je osoba pověřená pomáhat rozhodčímu při
určitých rozhodnutích.
2.5.13. "Kterákoliv část hráčova oděvu nebo vybavení" zahrnuje vše,
co měl hráč na sobě nebo při sobě při začátku míče včetně pálky (ale s
výjimkou míčku).
2.5.14. Za míček letící "přes síťku" nebo "kolem ni" se považuje míček,
který přeletí kdekoliv, jen ne mezi síťkou a stojánkem nebo síťkou a hrací
plochou.
2.5.15. Za "koncovou čáru" se považuje čára prodloužená do nekonečna
na obou stranách stolu.
|
2.6. |
SPRÁVNÉ PODÁNÍ
2.6.1. Při začátku podání musí míček ležet volně na otevřené nehybné dlani volné ruky.
2.6.2. Podávající hráč pak nadhodí míček z dlaně volné ruky
vzhůru přibližně svislým směrem, aniž mu udělí rotaci, a to tak, aby
míček byl nadhozen nejméně 16 cm vysoko a pak padal, aniž by se
čehokoliv dotkl dříve, než jej podávající hráč udeří.
2.6.3. Když míček padá, udeří jej podávající tak, aby se
nejdříve dotkl vlastní poloviny hrací plochy a po té přeskočil přes
síťku nebo "kolem ní" na polovinu přijímajícího hráče. Při čtyřhře se
míček musí nejdříve dotknout pravé čtvrtiny hrací plochy na straně
podávajícího a pak pravé čtvrtiny hrací plochy na straně přijímajícího.
2.6.4. Od začátku podání až do okamžiku, kdy je míček udeřen,
musí být za koncovou čarou podávajícího a nad úrovní hrací plochy a
nesmí být zakryt (schován) před přijímajícím jakoukoliv částí těla nebo
oblečení podávajícího nebo jeho partnera (při čtyřhře).
2.6.5. Hráč je povinen provádět podání tak, aby rozhodčí nebo asistent rozhodčího mohl posoudit jeho správnost.
2.6.5.1. Není-li při zápase asistent rozhodčího a rozhodčí má
pochybnosti o správnosti podání, může, stane-li se tak v zápase poprvé,
hráče napomenout aniž započítá bod. 2.6.5.2. Jestliže v témže zápase tento hráč nebo jeho
spoluhráč (při čtyřhře) podává znovu tak, že to vzbuzuje pochybnosti (z
téhož nebo jiného důvodu), rozhodčí mu započítá chybné podání a
přijímající získá bod.
2.6.5.3. Jestliže podávající hráč jasně nevyhoví požadavkům
správného podání, rozhodčí hráče nebude napomínat a přijímající získá
bod.
2.6.6. Rozhodčí může výjimečně upustit od přísného dodržení
předepsaného způsobu podání, jestliže usoudí, že v tom hráči brání
tělesná vada.
|
2.7. |
SPRÁVNÉ VRÁCENÍ MÍČKU
2.7.1. Míček musí být - po podání nebo po vrácení podání - udeřen tak,
aby letěl "přes síťku" nebo "kolem ní" a dotkl se soupeřovy poloviny hrací
plochy buď přímo nebo po doteku "síťky".
|
2.8. |
POSTUP HRY
2.8.1. Při dvouhře provede podávající hráč správně podání, přijímající
hráč je správně vrátí a pak si podávající a přijímající střídavě míček
správně vracejí.
2.8.2. Při čtyřhře provede podávající hráč správně podání, přijímající
je správně vrátí, pak vrátí míček spoluhráč podávajícího, po něm spoluhráč
přijímajícího, pak hráč, který podával, a potom střídavě každý z hráčů
v uvedeném pořadí.
|
2.9. |
NOVÝ MÍČ
2.9.1. Rozhodčí nařídí nový míč v těchto případech:
2.9.1.1. letí-li míček při podání "přes síťku" nebo "kolem ní" a dotkne-li
se "síťky", pokud bylo podání jinak správné, nebo zabrání-li přijímající
hráč nebo jeho spoluhráč (při čtyřhře) míčku v dopadu;
2.9.1.2. bylo-li podání provedeno, když přijímající hráč nebo dvojice
(při čtyřhře) nebyli připraveni, avšak jen neučiní-li přijímající hráč
nebo spoluhráč (při čtyřhře) pokus podání vrátit;
2.9.1.3. jestliže nezaviněné okolnosti zabránily některému z hráčů provést
správně podání nebo správně míček vrátit, popř. dodržet ustanovení některého
jiného pravidla;
2.9.1.4. je-li hra přerušena rozhodčím nebo asistentem rozhodčího.
2.9.2. Hra může být přerušena v těchto případech:
2.9.2.1. aby byl napraven omyl v pořadí podání, příjmu podání nebo ve
střídání stran;
2.9.2.2. aby byla zahájena hra podle pravidla o časovém limitu;
2.9.2.3. aby byl hráč napomenut nebo potrestán;
2.9.2.4. protože došlo k takovému porušení podmínek pro hru, že by to
mohlo ovlivnit výsledek míče.
|
2.10. |
BOD
2.10.1. Mimo případy, kdy rozhodčí nařídí nový míč, získá hráč bod v
těchto případech:
2.10.1.1. neprovede-li jeho soupeř správně podání;
2.10.1.2. nevrátí-li jeho soupeř správně míček;
2.10.1.3. jestliže provede správně podání nebo míček správně vrátí a
míček se dotkne čehokoli jiného než "síťky" dříve, než jej zahraje soupeř;
2.10.1.4. jestliže míček přeletí přes jeho polovinu hrací plochy nebo
přes jeho koncovou čáru, aniž se dotkne jeho poloviny hrací plochy poté,
co byl zahrán soupeřem;
2.10.1.5. zabrání-li jeho soupeř míčku v dopadu;
2.10.1.6. udeří-li jeho soupeř míček dvakrát za sebou;
2.10.1.7. zahraje-li jeho soupeř míček tou stranou pálky, jejíž povrch
neodpovídá ustanovením pravidel 2.4.3., 2.4.4., 2.4.5.
2.10.1.8. pohne-li jeho soupeř tělem nebo "kteroukoli částí svého oděvu
nebo vybavení" hrací plochou;
2.10.1.9. dotkne-li se jeho soupeř tělem nebo "kteroukoli částí svého
oděvu nebo vybavení" "síťky";
2.10.1.10. dotkne-li se jeho soupeř volnou rukou hrací plochy;
2.10.1.11. zahraje-li ve čtyřhře dvojice soupeřů míček mimo správné
pořadí, jež je dáno tím, kdo první podával a kdo první přijímal;
2.10.1.12. podle ustanovení pravidla o hře v časovém limitu (2.15.2).
|
2.11. |
SADA
2.11.1. Sadu vyhraje hráč, nebo dvojice (při čtyřhře), který(á) jako
první získá 11 bodů, vyjma případ, kdy oba hráči, nebo obě dvojice (při
čtyřhře) získají 10 bodů, potom vyhraje sadu ten hráč, nebo dvojice
(při čtyřhře), který(á) jako první získá vedení o 2 body
|
2.12. |
ZÁPAS
2.12.1. Zápas se hraje vždy na jakýkoliv lichý počet sad; vítězí hráč, který získá většinu z určeného počtu sad
Pozn.: Celkový počet sad je vždy lichý, tj. například 3, 5, 7, 9.
Hraje se tedy na 2 vítězné sady ze 3, nebo na 3 vítězné sady z 5, nebo
na 4 vítězné sady ze 7 atd.
2.12.2. Hra v průběhu celého zápasu musí být nepřetržitá (plynulá) s
výjimkou pravidly povolených přestávek.
|
2.13. |
VOLBA PODÁNÍ, PŘÍJMU A STRAN
2.13.1. O právo zvolit počáteční pořadí podání a příjmu podání, jakož
i zvolit na počátku zápasu stranu, se losuje a vítěz losu může buď zvolit,
že bude první podávat nebo první přijímat nebo na které straně začne hrát.
2.13.2. Jestliže jeden z hráčů (jedna z dvojic) zvolil (zvolila), že
začne podávat nebo přijímat nebo že začne hrát na určité straně, druhý
hráč (druhá dvojice) má právo volby toho, co nerozhodl soupeř.
2.13.3. Vždy po 2 bodech se mění podání tj. přijímající hráč,
nebo dvojice ze stane podávajícím (podávající dvojicí) a to až do konce
sady, popř. do stavu 10:10, nebo do začátku hry podle pravidla o
časovém limitu, kdy pořadí podávání a příjímání zůstává stejné, ale
podávající se střídají po každém dosaženém bodu.
2.13.4. V každé sadě čtyřhry rozhodne dvojice, která má právo provádět
první podání v této sadě, který hráč z dvojice bude první podávat
a v první sadě zápasu přijímající dvojice rozhodne, který hráč z dvojice
bude první přijímat; v dalších sadách po určení hráče, který bude podávat
jako první, je vždy prvním přijímajícím ten hráč, který na něho v předchozí
sadě podával.
2.13.5. Ve čtyřhře se při každé změně podání stává předchozí přijímající
podávajícím a spoluhráč předchozího podávajícího přijímajícím hráčem.
2.13.6. Hráč nebo dvojice, který(á) podával(a) v sadě jako
první, bude v příští sadě jako první přijímat; v poslední možné
(rozhodující) sadě musí přijímající dvojice změnit postavení, jakmile
první z nich dosáhne 5 bodů
2.13.7. Hráč (dvojice), který(á) začal(a) hrát na jedné straně
stolu, hraje v následující sadě na opačně straně stolu; v poslední
možné (rozhodující) sadě musí hráči (dvojice) změnit strany, jakmile
první z nich dosáhne 5 bodů.
|
2.14. |
NESPRÁVNÁ ZMĚNA PODÁNÍ, PŘÍJMU A STRAN
2.14.1. Jestliže hráč podává nebo přijímá mimo správné pořadí, musí
rozhodčí přerušit hru ihned po zjištění tohoto omylu. Podává nebo přijímá
pak vždy ten hráč, který má podle dosaženého stavu bodů podávat podle pořadí
určeného na začátku zápasu, ve čtyřhře podle pořadí zvoleného dvojicí,
která začala podávat v sadě, v níž byl omyl zjištěn.
2.14.2. Jestliže hráči nevystřídali strany, ačkoliv tak měli učinit,
musí být hra přerušena ihned po zjištění omylu. Postavení hráčů se pak
opraví tak, aby při dosaženém stavu odpovídalo postavení určenému na začátku
zápasu.
2.14.3. Body dosažené před zjištěním omylu se vždy započítávají.
|
2.15. |
ČASOVÝ LIMIT
2.15.1. Pravidlo o časovém limitu se použije, jestliže sada není
dohrána do 10 minut od zahájení sady (vyjma případu, že oba hráči nebo
obě dvojice již dosáhli 9 nebo více bodů), nebo kdykoliv před uplynutím
této doby, jestliže o to požádají oba hráči, nebo obě dvojice.
2.15.1.1. Je-li při dosažení časového limitu míček ve hře, rozhodčí
hru přeruší a hru znovu zahajuje podáním hráč, který podával při míči,
který byl přerušen.
2.15.1.2. Není-li při dosažení časového limitu míček ve hře, zahajuje
další hru podáním hráč, který v bezprostředně předchozím míči přijímal.
2.15.2. Každý z hráčů se pak vždy po bodu střídá v podání až do konce
sady. Jestliže přijímající hráč nebo dvojice míček třináctkrát správně
vrátí, přijímající hráč nebo dvojice získá bod.
2.15.3. Je-li v zápase zavedeno pravidlo o časovém limitu, dohrává se celý zbytek zápasu podle pravidla o časovém limitu.
|
|
PŘEDPISY PRO MEZINÁRODNÍ
SOUTĚŽE
|
3.1. |
ZÁVAZNOST PRAVIDEL A PŘEDPISŮ |
3.1.1. |
DRUHY SOUTĚŽÍ
3.1.1.1. "Mezinárodní soutěž" je soutěž, které se mohou zúčastnit hráči
z více národních svazů než jednoho.
3.1.1.2. "Mezinárodní utkání" je utkání družstev, reprezentujících určité
národní svazy.
3.1.1.3. "Otevřený turnaj" (open tournament) je turnaj, k němuž se mohou
přihlásit hráči všech národních svazů.
3.1.1.4. "Turnaj s omezenou účastí" (restricted tournament) je turnaj,
k němuž se mohou přihlásit jen vymezené (nikoliv věkem) skupiny hráčů.
3.1.1.5. "Turnaj na pozvání" (invitation tournament) je turnaj, k němuž
se mohou přihlásit jen určení, jednotlivě pozvaní hráči.
|
3.1.2. |
PLATNOST
3.1.2.1. S výjimkou uvedenou v předpise 3.1.2.2. platí "Pravidla" (kapitola
2) pro soutěže o světové, kontinentální a olympijské tituly, otevřené turnaje
a, pokud se zúčastněné národní svazy nedohodnou jinak, pro mezinárodní
utkání.
3.1.2.2. Rada ITTF má právo pověřit pořadatele otevřeného turnaje uplatnit
v průběhu tohoto turnaje experimentální (zkušební) změny pravidel, které
budou blíže specifikovány Výkonným výborem ITTF.
3.1.2.3. Předpisy pro mezinárodní soutěže platí pro tyto soutěže:
3.1.2.3.1. soutěže o světové a olympijské tituly, pokud nějaké odchylky
neschválila Rada ITTF a předem to nebylo oznámeno zúčastněným národním
svazům;
3.1.2.3.2. soutěže o kontinentální tituly, pokud nějaké odchylky neschválila
příslušná kontinentální federace a předem to nebylo oznámeno zúčastněným
národním svazům;
3.1.2.3.3. mezinárodní mistrovství, pokud nějaké odchylky neschválil
Výkonný výbor ITTF a pokud tyto odchylky nebyly odsouhlaseny účastníky
v souladu s předpisem 3.1.2.4;
3.1.2.3.4. ostatní otevřené turnaje s výjimkou uvedenou v předpise 3.1.2.4.
3.1.2.4. Jestliže se v otevřeném turnaji má uplatnit odchylka od předpisů
pro mezinárodní soutěže, musí být podstata a rozsah této odchylky uvedeny
v přihlášce k soutěži; vyplnění a potvrzení přihlášky se považuje za projev
souhlasu přihlášeného s podmínkami soutěže a tedy i s uvedenými odchylkami.
3.1.2.5. Doporučuje se dodržet pravidla a předpisy ve všech mezinárodních
soutěžích; jestliže se však dodržují předpisy o ústavě ITTF, mohou se mezinárodní
turnaje s omezenou účastí a turnaje na pozvání a uznané mezinárodní soutěže
pořádané organizacemi, které nejsou členy ITTF, uskutečnit podle ustanovení
přijatých příslušnou pořádající organizací.
3.1.2.6. Všeobecně se předpokládá, že pravidla a předpisy pro mezinárodní
soutěže platí, pokud odchylky nebyly předem dohodnuty nebo uvedeny v rozpisu
dané soutěže.
3.1.2.7. Podrobné vysvětlení předpisů, včetně upřesnění o hracím vybavení,
bude zveřejněno v technických příručkách schválených Radou ITTF a v příručkách
ITTF pro rozhodčí a pro vrchní rozhodčí.
3.1.2.7a. Pro domácí soutěže jsou předpisy, včetně upřesnění o hracím
vybavení, uvedeny v Soutěžním řádu, popř. v rozpisu příslušné soutěže.
|
3.2. |
HRACÍ VYBAVENÍ A PODMÍNKY |
3.2.1. |
SCHVÁLENÉ HRACÍ VYBAVENÍ
3.2.1.1. Schvalování hracího vybavení pro mezinárodní soutěže provádí
komise ITTF pro hrací vybavení z pověření Rady ITTF; schválení může Rada
kdykoliv zrušit při zjištění, že by jeho pokračující platnost poškodila
sport.
3.2.1.2. Formulář přihlášky nebo rozpis otevřeného turnaje musí obsahovat
určení značky a barvy stolů, sítěk a míčků, jež mají být použity; volbu
hracího vybavení má národní svaz, na jeho území se soutěž koná, přičemž
značky a druhy hracího vybavení musí být vybrány z těch, které jsou schváleny
ITTF.
3.2.1.2a. Domácí soutěže se mohou hrát i na stolech a se síťkami a míčky,
které nemají schválení ITTF; určení značek a druhů stolů, sítěk a míčků
může být uvedeno v rozpisu soutěže.
3.2.1.3. Strana pálky, která se používá ke hře, musí být pokryta jen
těmi značkami a druhy potahů, které pro příslušné období schválila ITTF.
Potah musí být připevněn na pálku takovým způsobem, aby obchodní značka
potahů a schvalovací znak ITTF byly jasně viditelné u hrany (okraje) pálky
na potahu užívaném ke hře.
3.2.1.3a. Okresní svazy mohou pro soutěže jimi řízené, popř. schválené,
povolit výjimku z předpisu 3.2.1.3. s tím, že jsou to povinny výslovně
uvést v rozpisu příslušné soutěže.
3.2.1.4. Soupis schválených lepidel, který lze použít pro lepení potahů,
je k dispozici na sekretariátu ITTF.
3.2.1.4a. Výklad k používání lepicích fólií a lepidel stanoví ČAST.
Lepení potahů v hrací místnosti je zakázáno. Pořadatel soutěže je povinen
vyčlenit pro lepení potahů zvláštní místnost.
|
3.2.2. |
OBLEČENÍ HRÁČŮ
3.2.2.1. Hráčské oblečení sestává zpravidla z košile s krátkým rukávem
(dresu) a krátkých kalhot (šortek) nebo sukénky, ponožek a hrací obuvi;
ostatní součásti oblečení, jako např. teplákovou soupravu nebo její části,
nesmí mít hráč při hře na sobě, vyjma případy, kdy to povolí vrchní rozhodčí.
3.2.2.2. Hlavní barva dresu, sukénky nebo šortek musí být, vyjma
rukávy a límečky dresu, jasně odlišná od barvy míčku, jímž se hraje. 3.2.2.3. Na hráčském oblečení mohou být čísla nebo písmena na
zádní straně dresu označující hráče, jeho asociaci nebo při klubových
utkáních jeho klub a reklamy v souladu s předpisem 3.2.4..9. Jestliže
je jméno hráče uvedeno na zadní straně dresu, musí být umístěno těsně
pod límečkem.
3.2.2.4. Jakákoliv čísla používaná na přání organizátorů k
indentifikaci hráčů mají přednost před reklamou, umístěnou ve středu
zadní části dresu. Toto číslo musí být na ploše do 600 cm2
3.2.2.5. Jakékoliv znaky nebo ozdoby na přední straně hracího
oblečení a jakékoliv předměty, které má hráč (hráčka) na sobě, např.
šperky, nesmějí být tak nápadné nebo lesklé, aby soupeři ztěžovaly
sledování hry. 3.2.2.6. Na oblečení nesmějí být znaky nebo nápisy, které by mohly být urážlivé nebo škodit dobré pověsti hry.
3.2.2.7. Jakýkoliv spor o tom, zda hrací oblečení odpovídá předpisu a je přípustné, rozhoduje vrchní rozhodčí.
3.2.2.8. Všichni hráči jednoho družstva (při utkání družstev) a
oba spoluhráči z téhož národního svazu při čtyřhře musí být jednotně
oblečeni; výjimky je možné připustit u obuvi a ponožek.
3.2.2.8a. Otázku jednotného oblečení hráčů v domácích soutěžích družstev
i hráčů jednoho oddílu (klubu) v soutěžích čtyřher řeší rozpis příslušné
soutěže.
3.2.2.9. Soupeři (jednotlivci či dvojice) musí hrát v dresech natolik
rozdílných barev, aby je diváci snadno mohli rozlišit.
3.2.2.9a. Pro domácí soutěže předpis 3.2.2.9. neplatí.
3.2.2.10. Jestliže hráči soupeřících družstev mají podobné oblečení
a nemohou se dohodnout, které družstvo se převlékne, rozhodne se o tom
losem.
3.2.10a. Pro domácí soutěže se znění předpisu 3.2.10 jen doporučuje,
může být upraveno rozpisem soutěže.
3.2.2.11. Při soutěžích o světové nebo olympijské tituly nebo při mezinárodních
mistrovstvích musí hráči hrát v dresech a šortkách nebo sukénkách schválených
jejich národním svazem.
|
3.2.3. |
HRACÍ PODMÍNKY
3.2.3.1. Hrací prostor má minimální rozměr 14x7 metrů a výšku nejméně
5 metrů.
3.2.3.1a. Pro domácí soutěže jsou předepsány minimální rozměry hracího
prostoru pro jeden stůl:
Superliga: 12x7 m výška 4 m
Extraliga mužů: 12x6 m výška 3,5 m
Ostatní ligové soutěže: min.10x5 m výška 3,5 m
Ostatní domácí soutěže: min. 10x5m
(odchylky může povolit příslušný svaz).
3.2.3.2. Hrací prostor je ohraničen ohrádkami, vysokými asi 75 cm, stejné
tmavé základní barvy, které oddělují hrací prostory jednotlivých stolů
od sebe a také od obecenstva.
3.2.3.2a. Pro domácí soutěže se užívání ohrádek jen doporučuje.
3.2.3.3. Při soutěžích o světovém a olympijské tituly musí být intenzita
osvětlení, měřená ve výšce hrací plochy stolu, nejméně 1000 luxů jednotně
nad celou hrací plochou a nejméně 500 luxů v kterékoli jiné části hracího
prostoru; při ostatních soutěžích musí být intenzita nejméně 600 luxů jednotně
nad hrací plochou a nejméně 400 luxů v kterékoli jiné části hracího prostoru.
3.2.3.3a. Protože měření hodnot intenzity osvětlení podle mezinárodních
pravidel je obtížné, připouští se pro domácí soutěže osvětlení podle těchto
předpisů:
hrací prostor musí být osvětlen světelnými zdroji:
- pro celostátní mistrovské soutěže nejméně třemi, z nichž jeden
je nad středem stolu, další dva ve vzdálenosti 1,5 m od středu stolu; je
předepsáno osvětlení minimálně 900 W (střední zdroj 500 W a krajní po 200
W, nebo tři zdroje po 300 W);
- pro ostatní soutěže nejméně jeden zdroj nad středem stolu o výkonu
min. 500 W (nebo střední zdroj 300 W a krajní po 100 W).
3.2.3.4. Hraje-li se na více stolech, musí být úroveň osvětlení na všech
stejná a úroveň osvětlení v pozadí hrací místnosti nesmí být vyšší než
nejnižší úroveň v hracím prostoru.
3.2.3.5. Světelné zdroje musí být nejméně 5 m nad podlahou.
3.2.3.5.a. Pro domácí soutěže musí být světelné zdroje umístěny nejméně
3 m vysoko nad podlahou.
3.2.3.6. Pozadí stolu musí být celkově tmavé; nesmějí tam být ani silné
světelné zdroje ani nezakrytá okna nebo jiné otvory, jimiž proniká denní
světlo.
3.2.3.6a. Pro domácí soutěže musí být hrací místnost zatemněna tak,
aby do hracího prostoru nevnikalo denní světlo, Osvětlovací těleso musí
být opatřeno stínidlem (má být široké a otevřené), kryjícím žárovku ze
strany tak, aby světlo hráče neoslňovalo.
3.2.3.7. Podlaha nesmí být světlá, lesklá nebo kluzká a její povrch
nesmí být cihlový, betonový, keramický ani kamenný; při soutěžích o světové
a olympijské tituly musí být podlaha dřevěná nebo pokryta svinutelným syntetickým
materiálem druhu a značky schválených ITTF.
3.2.3.8. Teplota v hrací místnosti: Mezinárodní předpisy nemají ustanovení
o teplotě v hrací místnosti.
3.2.3.8a. Při domácích soutěžích musí být v hrací místnosti teplota
nejméně 10° C, místnost však nesmí být vytopena na více než 28° C. Teplota
se měří u síťky na stole, na němž se zápas hraje.
|
3.2.4. |
REKLAMY
3.2.4.1. V hracím prostoru smějí být reklamy umístěny pouze na běžném
vybavení; k reklamním účelům se tam nesmí používat zvláštních přídavných
panelů.
3.2.4.2. Svítivých nebo světélkujících barev se nesmí používat nikde
uvnitř hracího prostoru.
3.2.4.3. Písmena nebo znaky na vnitřních stranách ohrádek nesmějí být
bílé nebo oranžové, mohou být pouze jednobarevné nebo dvoubarevné a nesmějí
být vyšší než 40 cm; doporučuje se, aby byly téže barvy jako ohrádky, ale
trochu světlejšího nebo trochu tmavšího odstínu.
3.2.4.3a. Pro domácí soutěže platí, že na vnitřních stranách ohrádek
nesmí být použito bílé barvy (oranžová se používat může). Ostatní ustanovení
bodu 3.2.4.3. platí.
3.2.4.4. Označení na podlaze a na koncích a stranách desky stolu musí
mít trochu tmavší nebo trochu světlejší odstín než je základní barevný
odstín pozadí nebo musí být černé.
3.2.4.5. Na podlaze hrací plochy mohou být nejvýše 4 reklamy, jedna
na každém konci a jedna na každé straně stolu. Každá reklama musí být na
celkové ploše nejvýše 2,5m? a nesmí být méně než 1m od ohrádek , reklamy,
které jsou na koncích stolu nesmí být více než 2m od ohrádek.
3.2.4.6. Na každé polovině boční části desky stolu a na
koncových částí stolu muže být vždy jedna dočasná reklama.Tyto dočasné
reklamy musí být jasně odděleny od všech trvalých reklam a nesmí to být
reklamy dodavatelů vybavení pro stolní tenis. Každá taková reklama muže
být nejvýše 60 cm dlouhá.
3.2.4.7. Reklamy na síťce budou o něco tmavší nebo o něco
světlejší než je barva pozadí. Reklamy musí být více než 3 cm od horní
pásky síťky a nesmí zabránit viditelnosti skrze síťovinu.
3.2.4.8. Na stolcích rozhodčích a na ostatním vybavení uvnitř
hracího prostoru (nábytku) smějí být reklamy na jakémkoliv místě na
celkové ploše do 750 cm˛.
3.2.4.9. Reklamy na oblečení hráčů mohou být pouze:
3.2.4.9.1. běžná značka výrobce, jeho znak nebo název na ploše nejvýše 24 cm2;
3.2.4.9.2. nejvýše 6 reklam, zřetelně od sebe oddělených, na
celkové ploše do 600cm2, umístěných na přední nebo boční straně nebo na
rameni dresu, přičemž mohou být maximálně na přední straně 4 reklamy; 3.2.4.9.3 nejvýše 2 reklamy na ploše nejvýše 400 cm2 na zadní straně dresu;
3.2.4.9.4. nejvýše dvě reklamy na celkové ploše do 80 cm2 na šortkách
nebo sukénce.
3.2.4.10. Reklamy na startovních číslech hráčů mohou být na celkové
ploše nejvýše 100 cm2˛.
3.2.4.11. Reklamy na úborech rozhodčích mohou být na ploše nejvýše
40 cm2.
3.2.4.12. Na hracím oblečení nebo startovních číslech hráčů nesmějí
být reklamy tabákových výrobků, alkoholických nápojů nebo škodlivých
drog. |
3.3. |
PRAVOMOC ROZHODČÍCH |
3.3.1. |
VRCHNÍ ROZHODČÍ
3.3.1.1. Pro každou soutěž jako celek je nutno jmenovat vrchního rozhodčího;
je třeba ho představit účastníkům, popř. kapitánům (vedoucím) družstev
a sdělit jim, kde je jeho stanoviště po dobu soutěže.
3.3.1.2. Vrchní rozhodčí zodpovídá za:
3.3.1.2.1. vylosování soutěže;
3.3.1.2.2. zpracování časového plánu soutěže (určení času i stolu pro
jednotlivé zápasy);
3.3.1.2.3. určení rozhodčích, asistentů rozhodčích a rozhodčích pro
počítání úderů při hře podle pravidla o časovém limitu a v případě nutnosti
jejich nahrazení nebo odvolání;
3.3.1.2.4. vedení instruktážní schůzky rozhodčích před zahájením turnaje;
3.3.1.2.5. kontrolu oprávnění startu hráčů v příslušné soutěži;
3.3.1.2.6. rozhodování, zda má být hra přerušena v případě nepředvídaných
okolností;
3.3.1.2.7. rozhodování, zda hráči smějí opustit hrací prostor v průběhu
zápasu;
3.3.1.2.8. rozhodování, zda může být prodloužena doba stanovená pro
rozehrávání;
3.3.1.2.9. rozhodování, zda hráči smějí hrát zápas v teplácích;
3.3.1.2.10. rozhodování ve všech otázkách týkajících se výkladu pravidel
a předpisů včetně přípustnosti oblečení a ostatního vybavení a hracích
podmínek;
3.3.1.2.11. rozhodování, zda a kde mohou hráči trénovat při nepředvídaném
přerušení hry;
3.3.1.2.12. výkon disciplinární pravomoci při špatném chování hráčů
nebo při jiných porušeních předpisů.
3.3.1.2.12a. Dojde-li v domácích soutěžích k porušení pravidla 3.5.2.,
resp. 3.5.2.3.a., 3.5.2.4.a., přísluší pravomoc udělit napomenutí a následně
přiznat bod soupeři provinivšího se hráče, popř. dva body soupeři provinivšího
se hráče (za další přestupek) vrchnímu rozhodčímu soutěže, a to za předpokladu,
že jde o vrchního rozhodčího delegovaného příslušným svazem.
3.3.1.3. Jsou-li (se souhlasem turnajového výboru) některé
povinnosti vrchního rozhodčího přeneseny na jiné osoby, musí být
účastníci, popř. též vedoucí (kapitáni) družstev, seznámeni s
odpovědností a se stanovištěm těchto osob. 3.3.1.4. Vrchní rozhodčí nebo jeho odpovědný zástupce, určený
k vykonávání funkce po dobu nepřítomnosti vrchního rozhodčího, musí být
přítomen po celou dobu soutěže. 3.3.1.5. Vrchní rozhodčí může, uzná-li to za potřebné,
kdykoliv vyměnit rozhodčího, asistenta rozhodčího nebo rozhodčího pro
počítání úderů při hře podle pravidla o časovém limitu; nesmí však
změnit rozhodnutí, které tento rozhodčí učinil ve skutkové otázce v
mezích své pravomoci. 3.3.1.6. Hráči spadají pod pravomoc vrchního rozhodčího od
doby kdy se dostaví do místa konání soutěže, až do doby kdy toto místo
opustí.
3.3.2.1.Pro každý zápas musí být ustanoven rozhodčí a asistent
rozhodčího. 3.3.2.1a. Pro domácí soutěže se ustanovení asistenta
rozhodčího podle předpisu 3.3.2.1. jen doporučuje; pokud není ustanoven
asistent rozhodčího, zajišťuje rozhodčí i všechny jeho úkoly podle
předpisů 3.3.2., 3.3.3. a 3.4. Pro počítání úderů při hře podle
pravidla o časovém limitu však musí být vždy ustanoven další rozhodčí.
|
3.3.2. |
ROZHODČÍ, ASISTENT ROZHODČÍHO, ROZHODČÍ PRO POČÍTÁNÍ ÚDERŮ
3.3.2.1.Pro každý zápas musí být ustanoven rozhodčí a asistent rozhodčího.
3.3.2.1a. Pro domácí soutěže se ustanovení asistenta
rozhodčího podle předpisu 3.3.2.1. jen doporučuje; pokud není ustanoven
asistent rozhodčího, zajišťuje rozhodčí i všechny jeho úkoly podle
předpisů 3.3.2., 3.3.3. a 3.4. Pro počítání úderů při hře podle
pravidla o časovém limitu však musí být vždy ustanoven další rozhodčí.
3.3.2.2. Rozhodčí sedí nebo stojí v úrovni síťky a asistent rozhodčího
sedí proti němu na druhé straně stolu rovněž v úrovni síťky.
3.3.2.3. Rozhodčí zodpovídá za:
3.3.2.3.1. kontrolu přípustnosti hracího vybavení a hracích podmínek
a ohlášení jakékoliv závady vrchnímu rozhodčímu;
3.3.2.3.2. namátkový výběr míčku podle ustanovení předpisů 3.4.2.1.1.
a 3.4.2.1.2.;
3.3.2.3.3. losování o právo zvolit pořadí podání, příjmu podání a stranu;
3.3.2.3.4. rozhodnutí, zda požadavky pravidla o podání mohou být zmírněny
pro tělesně postiženého hráče;
3.3.2.3.5. kontrolu dodržování správného pořadí při podání a při příjmu
podání, za správné střídání stran a za opravení případných chyb;
3.3.2.3.6. rozhodnutí o každém míči, zda za něj udělí bod, či zda nařídí
nový míč;
3.3.2.3.7. hlášení stavu zápasu v souladu se stanoveným postupem;
3.3.2.3.8. přechod na hru podle pravidla o časovém limitu po uplynutí
předepsaného času;
3.3.2.3.9. zajištění dodržování plynulosti hry;
3.3.2.3.10. zásahy při porušení předpisů o poskytování rad a o správném
chování.
3.3.2.3.10a. Předpis 3.3.2.3.10. platí v domácích soutěžích jen tehdy,
řídí-li zápas rozhodčí, delegovaný příslušným svazem.
3.3.2.4. Asistent rozhodčího rozhoduje o tom, zda se míček ve hře dotkl hrany stolu, která je k němu nejblíže.
3.3.2.5. Buď rozhodčí nebo asistent rozhodčího může:
3.3.2.5.1. rozhodnout, že je podání hráče nesprávné;
3.3.2.5.2. rozhodnout, že se míček při podání, které bylo jinak správně provedeno, při letu přes "síťku" dotkl "síťky";
3.3.2.5.3. rozhodnout, že hráč míčku "brání v dopadu";
3.3.2.5.4. rozhodnout, že došlo k takovému porušení podmínek pro hru, že by to mohlo ovlivnit výsledek míče;
3.3.2.5.5. měřit čas, určený pro rozehrávání před začátkem zápasu, pro vlastní hru a pro schválené přestávky.
3.3.2.6. Buď asistent rozhodčího nebo další povolaný rozhodčí
plní funkci počítače úderů v okamžiku, kdy se hraje podle pravidla o
časovém limitu. Tento "počítač úderů" počítá údery přijímajícího hráče
nebo hráčů (ve čtyřhře).
3.3.2.7. Rozhodnutí, které učiní asistent rozhodčího nebo
"počitač úderů" v souladu s ustanovením předpisu 3.3.2.5-6. nemůže
rozhodčí změnit.
3.3.2.8. Hráči spadají pod pravomoc rozhodčího od doby kdy se dostaví do hracího prostoru, až do doby kdy hrací prostor opustí.
|
3.3.3. |
NÁMITKY
3.3.3.1. Žádná dohoda hráčů v soutěžích jednotlivců, popř. kapitánů
v soutěžích družstev, nemůže změnit rozhodnutí příslušného rozhodčího,
asistenta rozhodčího či rozhodčího pro počítání úderů o skutkové otázce,
ani rozhodnutí příslušného vrchního rozhodčího ve věci výkladu pravidel
a předpisů, ani rozhodnutí příslušného turnajového výboru o otázkách vedení
turnaje nebo utkání.
3.3.3.2. Proti rozhodnutí příslušného rozhodčího ve skutkové otázce
ani proti rozhodnutí vrchního rozhodčího o výkladu pravidel nebo předpisů
nelze podávat námitky.
3.3.3.3. Proti rozhodnutí rozhodčího, asistenta rozhodčího nebo rozhodčího
pro počítání úderů (při hře podle pravidla o časovém limitu) o výkladu
pravidel lze podat námitky vrchnímu rozhodčímu; rozhodnutí vrchního rozhodčího
je konečné.
3.3.3.4. Proti rozhodnutí vrchního rozhodčího o otázkách turnaje nebo
utkání, které nejsou upraveny pravidly ani předpisy pro soutěže, lze podat
námitky turnajovému výboru; rozhodnutí turnajového výboru je konečné.
3.3.3.5. V soutěži jednotlivců může podat námitky jen hráč zúčastněný
v zápase, jehož se námitky týkají; v soutěžích družstev může podat námitky
jen kapitán družstva zúčastněného v utkání, jehož se námitky týkají.
3.3.3.5a. Podávání námitek a odvolání pro domácí soutěže upravuje
Soutěžní řád stolního tenisu.
3.3.3.6. Problémy, týkající se výkladu pravidel, které vzniknou z rozhodnutí
vrchního rozhodčího nebo problémy, týkající se řízení turnaje nebo utkání,
které vzniknou z rozhodnutí turnajového výboru, mohou hráč nebo příslušný
kapitán (vedoucí) družstva postoupit prostřednictvím svého národního svazu
k posouzení komisi ITTF pro pravidla.
3.3.3.7. Komise ITTF pro pravidla vydá stanovisko jako vodítko pro budoucí
rozhodnutí a proti tomuto stanovisku může národní svaz také podat protest
k Radě ITTF nebo ke kongresu ITTF; to však nemůže ovlivnit konečnou platnost
rozhodnutí odpovědného vrchního rozhodčího nebo turnajového výboru.
|
3.4. |
ŘÍZENÍ ZÁPASU |
3.4.1. |
HLÁŠENÍ STAVU
3.4.1.1. Rozhodčí hlásí stav zápasu při dosažení bodu bezprostředně
po skončení míče nebo jakmile se utiší potlesk nebo jiný hluk natolik,
aby bylo hlášení slyšet:
3.4.1.1.1. rozhodčí hlásí stav zápasu v průběhu sady tak, že nejdříve
ohlásí počet bodů hráče (nebo dvojice), který (která) má podávat v příštím
míči, a pak počet soupeřových bodů;
3.4.1.1.2. na začátku sady a před každou změnou podání rozhodčí
ukáže na příštího podávajícího hráče a po ohlášení stavu, může také
oznámit jeho jméno. 3.4.1.1.3. na konci sady ohlásí rozhodčí jméno hráče (nebo
dvojice), který (která) sadu vyhrál (vyhrála), počet bodů vítěze a
počet bodů poraženého.
3.4.1.2. Vedle hlášení stavu může rozhodčí svá rozhodnutí signalizovat i pohyby rukou:
3.4.1.2.1. po dosažení bodu může zvednout do výše ramen ruku na
straně hráče (nebo dvojice), který (která) získal (získala) bod; 3.4.1.2.2. při ohlášení nového míče může zvednout ruku nad hlavu, aby tím dal najevo, že míč skončil.
3.4.1.3. Stav zápasu a při hře podle pravidla o časovém limitu
počet úderů se hlásí v jazyce anglickém nebo v jiném jazyce přijatelném
pro oba hráče (nebo pro obě dvojice) a pro rozhodčího.
3.4.1.4. Stav zápasu se ukazuje na mechanických nebo
elektrických ukazatelích stavu; na ukazatele stavu musí dobře vidět
hráči i obecenstvo. 3.4.1.4a. Pro domácí ligové soutěže je použití ukazatelů stavu povinné, pro nižší soutěže se doporučuje.
3.4.1.5. Žlutá karta bude umístěna na nebo v blízkosti ukazatele stavu na straně hráče který byl napomínán za nevhodné chování.
|
3.4.2. |
HRACÍ VYBAVENÍ
3.4.2.1. Hráči si nesmějí vybírat míček v hracím prostoru.
3.4.2.1.1. Kde je to možné, má být hráčům dána příležitost, aby si vybrali
jeden nebo více míčků ještě než vstoupí do hracího prostoru; zápas se pak
hraje jedním z těchto míčků, který namátkově vezme rozhodčí.
3.4.2.1.2. Nedošlo-li k výběru míčků před vstupem hráčů do hracího prostoru,
hraje se zápas míčkem, který rozhodčí namátkově vybere z krabice míčků,
určených pro soutěž.
3.4.2.1.3. Dojde-li k poškození míčku v průběhu zápasu, bude vyměněn
míčkem, který byl vybrán před zápasem nebo bude nahrazen míčkem, náhodně
vybraným rozhodčím z míčků určených pro danou soutěž.
3.4.2.2. Pálku nelze vyměnit v průběhu zápasu s výjimkou případu, kdy
je pálka náhodně poškozena takovým způsobem, že s ní nelze pokračovat ve
hře. Stane-li se takový případ, poškozená pálka se ihned vymění jinou pálkou,
kterou má hráč s sebou, nebo pálkou, která mu bude podána do hracího prostoru.
3.4.2.3. Pokud rozhodčí neschválil jiný postup, hráči jsou povinni při
přestávkách nechat pálky na stole.
|
3.4.3. |
ROZEHRÁVÁNÍ
3.4.3.1. Hráči mají právo rozehrát se na stole, na němž se bude zápas
hrát, po dobu do dvou minut bezprostředně před začátkem zápasu, ne však
během pravidelných přestávek; dobu určenou pro rozehrávání lze prodloužit
pouze se svolením vrchního rozhodčího.
3.4.3.2. Při nepředvídaném přerušení hry může vrchní rozhodčí dovolit
hráčům trénovat na kterémkoliv stole, včetně stolu, na němž se zápas hraje.
3.4.3.3. Hráčům se musí dát přiměřená příležitost, aby se seznámili
s hracím vybavením, s nímž mají hrát a aby si je vyzkoušeli; to je však
samo o sobě neopravňuje k více než několika málo výměnám pro rozehrání
před znovuzahájením hry po nahrazení rozbitého míčku nebo poškozené pálky.
|
3.4.4. |
PŘESTÁVKY VE HŘE
3.4.4.1. Hra musí být plynulá v průběhu celého zápasu, každý hráč však má právo na:
3.4.4.1.1. přestávku trvající ne déle než 1 minutu mezi jednotlivými sadami zápasu
3.4.4.1.2. krátké přestávky pro utření ručníkem po každých
dosažených 6 bodech od začátku sady a při změně stran v poslední možné
sadě zápasu
3.4.4.2. Hráč nebo dvojice (při čtyřhře) má právo na jednu přestávku
(time out) v trvání nejvýše jedné minuty v průběhu zápasu.
3.4.4.2.1. V soutěžích jednotlivců, o přestávku (time out) žádá
příslušný hráč nebo dvojice (při čtyřhře) nebo poradce nebo trenér. V
soutěžích družstev o přestávku (time out) žádá hráč, dvojice nebo
kapitán družstva.
3.4.4.2.2. Jestliže hráč nebo dvojice ( při čtyřhře ) a poradce
nebo trenér se nedohodnou má-li být požádáno o přestávku (time out),
konečné rozhodnutí bude učiněno hráčem nebo dvojici (v soutěži
jednotlivců) a kapitánem (v soutěži družstev).
3.4.4.2.3. Přestávku (time out) si lze vyžádat pouze v okamžiku kdy míček není ve hře a to označením písmene "T" oběma rukama.
3.4.4.2.4. Je-li přiznána přestávka (time out), rozhodčí přeruší
hru , viditelně ukáže bílou kartu a položí ji na polovinu hrací plochy
toho hráče nebo dvojice (při čtyřhře), která si přestávku vyžádala.
3.4.4.2.5. Bílá karta se odstraní z hrací plochy v okamžiku kdy
hráč nebo dvojice, která si vyžádala přestávku je připravena ke hře,
nebo nejdéle po uplynutí 1 minuty.
3.4.4.2.6. Jestliže je vyžádána přestávka (time out) současně u
obou soupeřících hráčů nebo dvojic (při čtyřhře), bude hra znovu
zahájena v okamžiku, kdy oba hráči nebo obě dvojice (při čtyřhře) jsou
připraveny ke hře, nejdéle však po uplynutí 1 minuty. V dalším průběhu
tohoto zápasu již nemá nikdo právo si vyžádat přestávku (time out). 3.4.4.3. Vrchní rozhodčí může povolit hráči, který se stane v
důsledku nehody dočasně nezpůsobilý ke hře, přerušení hry na co
nejkratší dobu, která nesmí v žádném případě přesáhnout 10 minut, a to
jen když podle jeho názoru přerušení nebude znamenat nepatřičnou
nevýhodu pro soupeře. 3.4.4.4. Přerušení se nesmí povolit, jestliže tělesná
nezpůsobilost hráče existovala nebo mohla být očekávána již před
začátkem zápasu nebo jestliže je důsledkem vypětí sil v zápase.
Nezpůsobilost ke hře (jako např. křeč nebo vyčerpání), která je
důsledkem nedostatečné tělesné připravenosti hráče nebo důsledkem
způsobu, jakým byla hra vedena, není důvod k přerušení hry. Přerušení
lze povolit jen při nezpůsobilosti vyvolané nehodou, např. při zranění
způsobeném pádem. 3.4.4.5. Dojde-li ke krvácení kohokoli v hracím prostoru, musí
hra být okamžitě přerušena a nesmí být znovu zahájena dříve, než
příslušná osoba bude lékařsky ošetřena a než budou z hracího prostoru
odstraněny všechny stopy krve. 3.4.4.6. V průběhu zápasu musí hráči zůstat uvnitř nebo v
blízkosti hracího prostoru; výjimky může povolit vrchní rozhodčí. V
přestávkách mezi sadami se hráči nesmějí vzdálit více než tři metry od
hracího prostoru, pod dohledem rozhodčího. |
3.5. |
DISCIPLINÁRNÍ PŘEDPISY |
3.5.1. |
RADY HRÁČŮM
3.5.1.1. V soutěži družstev mohou hráči přijímat rady od kohokoli.
3.5.1.2. V soutěži jednotlivců může hráč nebo dvojice (ve
čtyřhře) přijímat rady jen od jedné osoby, předem určené a oznámené
rozhodčímu, vyjma případy, kdy spoluhráči z dvojice (ve čtyřhře) jsou z
různých národních svazů; pak každý z nich může určit jednu takovou
osobu. Jestliže dává rady nějaká jiná, neoprávněná osoba, rozhodčí jí
ukáže červenou kartu a vykáže ji z blízkosti hracího prostoru. 3.5.1.3. Hráči mohou přijímat rady jen v přestávkách mezi
sadami nebo při jiném schváleném přerušení hry; jestliže předem určená
a schválená osoba poskytuje rady jindy, rozhodčí jí ukáže žlutou kartu
jako napomenutí, že každý další takový přestupek povede k jejímu
vykázání od hracího prostoru. 3.5.1.4. Jestliže i po napomenutí kdokoli v témže utkání
družstev nebo v témže zápase soutěže jednotlivců nedovoleným způsobem
radí, rozhodčí mu ukáže červenou kartu a vykáže ho z blízkosti hracího
prostoru, a to bez ohledu na to, zda to byla táž osoba, která byla
napomenuta, či nikoli. 3.5.1.5. V utkání družstev nesmí být osobě, vykázané pro
nedovolené poskytování rad od hracího prostoru, do konce utkání
povoleno se vrátit, vyjma případ,že jde o hráče, který má nastoupit ke
hře; v soutěži jednotlivců nesmí být takové osobě povoleno se vrátit do
konce zápasu. 3.5.1.6. Jestliže by se osoba, vykázaná pro nedovolené
poskytování rad, odmítla vzdálit nebo jestliže by se vrátila před
koncem utkání družstev nebo zápasu v soutěži jednotlivců, rozhodčí
přeruší hru a ohlásí případ vrchnímu rozhodčímu. 3.5.1.7. Tyto předpisy se vztahují jen na poskytování rad při hře a
nesmějí bránit příslušnému hráči nebo kapitánovi podat (v souladu s předpisy)
námitky nebo mu bránit poradit se s tlumočníkem nebo s představitelem svého
národního svazu ve věci výkladu rozhodnutí o pravidlech nebo předpisech.
|
3.5.2. |
NESPRÁVNÉ CHOVÁNÍ
3.5.2.1. Hráči a trenéři musí upustit od chování, které může nečestně
působit na soupeře, urážet diváky nebo škodit dobré pověsti sportu, takovými
případy jsou nadávky, úmyslné rozbití míčku, úmyslné vyhození míčku z hracího
prostoru, kopnutí do stolu nebo do ohrádek, výměna pálky bez oznámení a
nevážnost k rozhodčím
3.5.2.2.Jestliže dojde kdykoliv ze strany hráče nebo trenéra k závažnému
provinění rozhodčí přeruší hru a ohlásí případ okamžitě vrchnímu rozhodčímu.,
za méně závažné první provinění ukáže viníkovi žlutou kartu jako napomenutí
s tím, že jakékoliv opakování povede k potrestání.
3.5.2.3. S výjimkou ustanovení předpisu 3.5.2.2. a 3.5.2.5. platí, jestliže
hráč, který už byl napomínán se dopustí druhého přestupku v tomtéž zápasu
jednotlivců nebo v tomtéž utkání družstev, rozhodčí přizná jeden bod soupeři
viníka a za další přestupek dva body., v obou případech ukáže společně
žlutou a červenou kartu.
3.5.2.3a. Pro domácí soutěže platí ustanovení předpisu 3.5.2.3. jen
tehdy, řídí-li zápas rozhodčí u stolu delegovaný příslušným svazem - viz
ustanovení 3.3.1.2.12a., 3.3.2.3.10a.
3.5.2.4. Jestliže hráč, proti němuž byly v témže zápase jednotlivců
nebo v tomtéž utkání družstev uděleny 3 trestné body, pokračuje v nevhodném
chování, rozhodčí přeruší hru a ohlásí případ okamžitě vrchnímu rozhodčímu.
3.5.2.5 Pálku nelze vyměnit v průběhu zápasu s výjimkou případu, kdy
je pálka náhodně poškozená takovým způsobem, že s ní nelze pokračovat ve
hře. Jestliže hráč v zápase jednotlivců si vymění pálku bez oznámení ,
rozhodčí přeruší hru a ohlásí případ vrchnímu rozhodčímu.
3.5.2.6. Napomenutí nebo trest, který je udělen jednomu z obou hráčů
ve čtyřhře platí pro oba hráče této dvojice., neplatí však pro neprovinivšího
se hráče potrestané dvojice v jeho následných individuelních zápasech v
témže utkání družstev. Při zahájení zápasu ve čtyřhře v utkání družstev,
pro oba hráče platí dosud nejvýše udělený trest jednomu z obou hráčů čtyřhry
z předchozích jejich zápasů tohoto utkání.
3.5.2.7. S výjimkou ustanovení předpisu 3.5.2.2. platí, že jestliže
se trenér, který už byl napomínán, dopustí dalšího přestupku v tomtéž zápase
jednotlivců nebo v tomtéž utkání družstev, rozhodčí mu ukáže červenou kartu
a vykáže ho z blízkosti hracího prostoru do konce utkání družstev, nebo
v soutěži jednotlivců, do konce zápasu.
3.5.2.7a. Pro domácí soutěže platí obdobně ustanovení 3.5.2.3a.
3.5.2.8. Vrchní rozhodčí je oprávněn vyloučit hráče z daného zápasu,
z utkání družstev, z příslušné disciplíny nebo z celé soutěže za závažně
nečestné nebo urážlivé chování,bez ohledu na to, zda mu bylo ohlášeno rozhodčím
nebo nikoli; vrchní rozhodčí při tom ukáže červenou kartu.
3.5.2.9. Je-li hráč vyloučen ze dvou zápasů soutěže družstev nebo ze
dvou zápasů soutěže jednotlivců, musí být automaticky vyloučen z příslušné
soutěže družstev nebo z příslušné soutěže jednotlivců.3.5.2.9. Je-li hráč
vyloučen ze dvou zápasů soutěže družstev nebo ze dvou zápasů soutěže jednotlivců,
musí být automaticky vyloučen z příslušné soutěže družstev nebo z příslušné
soutěže jednotlivců.
3.5.2.9a. V domácích dlouhodobých soutěžích rozhodne o trestu vyloučeného
hráče příslušný svaz, popř. disciplinární komise svazu.
3.5.2.10. Vrchní rozhodčí má právo vyloučit kohokoliv, kdo byl v průběhu
dané soutěže dvakrát vykázán z hracího prostoru, ze zbytku soutěže (do
konce soutěže).
3.5.2.11. Případy velmi závažného nevhodného chování musí být oznámeny
národní asociaci viníka.
|
3.5.3. |
LEPENÍ
3.5.3.1. Lepidla používaná pro lepení potahů nesmí obsahovat zakázaná
rozpouštědla. Seznam zakázaných rozpouštědel je k dispozici na sekretariátu
ITTF
3.5.3.2. Zkoušky zakázaných rozpouštědel budou prováděny při mistrovství
světa, při soutěžích na olympijských hrách a při soutěžích Major Pro Tour.
Hráč, u kterého se zjistí, že jeho pálka obsahuje zakázané rozpouštědlo,
může být vyloučen ze soutěže a oznámen své asociaci.
3.5.3.3. Dobře větraný prostor bude zajištěn pro lepení potahů
na pálky. V žádném jiném prostoru hrací haly nebude možné používat
tekutá lepidla .
|