KAPITOLA I

Definice

§ 1. Aut dotykem (Legal Touch)
- je proveden, dotkne-li se polař běžce (nebo běžícího pálkaře) míčem bezpečně drženým v ruce, nebo dotkne-li se jej rukou nebo rukavicí, ve které drží míč, v době, kdy se běžec nebo běžící pálkař nedotýká mety. Za bezpečné držení míče se nepovažuje, jestliže polař míčem pohazuje nebo mu upadne na zem v okamžiku, v němž se dotkne běžce. Běžec však nesmí polaři míč úmyslně vyrazit.

§ 2. Běžec (Runner)
- je termín, kterým se označuje jak běžec na metách, tak běžící pálkař.

§ 3. Běžec na metách (Baserunner)
- je hráč družstva na pálce, který ukončil čas na pálce, obsadil první metu a dosud nebyl vyautován.

§ 4. Běžící pálkař (Batter-runner)
- je hráč družstva na pálce, který ukončil čas na pálce, dosud neobsadil metu ani nebyl vyautován.

§ 5. Blokovaný míč (Blocked ball)
- je míč, který se po odpálení nebo po přihrávce dotkne osoby nezúčastněné ve hře, případně jej taková osoba zastaví nebo podá, nebo míč, který se dotkne předmětů nebo zařízení, která nejsou součástí hřiště nebo hry.

§ 6. Bránění ve hře (Interference)
- je jednání hráče nebo člena družstva v útoku, jímž brání polaři ve hře nebo klame nedovoleným způsobem.

§ 7. Cíl (Strike zone)
- je prostor nad domácí metou mezi rovinou středu kolen a podpaží pálkaře v jeho přirozeném pálkařském postavení.

§ 8. Čas (Time)
- je povel rozhodčího k přerušení hry, během něhož je míč mrtvý.

§ 9. Čas na pálce (Turn at bat)
- začíná vstupem pálkaře do území pálkaře a končí v okamžiku, kdy je pálkař buď vyautován nebo se stane běžícím pálkařem.

§ 10. Člen družstva (Team member)
- je každá osoba oprávněná a pravidly a soutěžním řádem sedět na hráčské lavici.

§ 11. Dobrý odpal (Fair ball)
- je správné odpálení, po němž míč:
a) Dopadne do vnitřního pole mezi domácí a první a domácí a třetí metou nebo se do něho vkutálí a zůstane v něm.
b) Dopadne do vnitřního pole a odrazí se do vnějšího pole nebo do zámezí za první nebo třetí metou nebo přes ně.
c) Dotkne se první, druhé nebo třetí mety.
d) Zasáhne v poli hráče nebo rozhodčího nebo jejich oděv.
e) Nejdřív dopadne do vnějšího pole za úroveň první a třetí mety.
f) Přeletí přes vnější pole až za ohraničení hřiště.
g) V letu se dotkne pomezního stožáru.
POZNÁMKA: Pro posouzení, zda je odpal dobrý, je při letu rozhodující vzájemné postavení míče a čáry včetně pomezního stožáru, a nikoli to, kde stojí polař, když se poprvé dotkne míče. Čára je součástí pole. Není také rozhodující, zda míč nejdřív dopadne do pole nebo do zámezí, pokud není v zámezí blokován a dále odpovídá ostatním ustanovením pravidel o dobrém odpalu

§ 12. Dočasně mrtvý míč (Delayed dead ball)
- herní situace, během které míč zůstává ve hře až do ukončení rozehry. Potom rozhodčí přeruší hru a uplatní příslušná pravidla.

§ 13. Domácí družstvo (Home team)
- je družstvo, na jehož hřišti se utkání hraje. Jestliže se utkání hraje na neutrálním hřišti, určí se domácí družstvo dohodou nebo losem.

§ 14. Družstvo v obraně (Defensive team)
- je bránící družstvo, družstvo v poli.

§ 15. Družstvo v útoku (Offensive team)
- je útočící družstvo, družstvo na pálce.

§ 16. Dvojaut (Double play)
- je správné vyautování dvou hráčů družstva na pálce v jedné rozehře.

§ 17. Helma (Helmet)
Může a nemusí mít chrániče uší, musí však mít takový tvar, aby zaručovala hráčům co největší bezpečnost.
Rovněž chytač smí používat helmu bez chráničů uší.

§ 18. "Hra" (Play ball)
- je povel hlavního rozhodčího k zahájení hry nebo k opětovnému zahájení hry po přerušení, a to v době, kdy nadhazovač má míč a je ve svém kruhu. Aby mohla být hra zahájena, musí být všichni hráči družstva v obraně kdekoli v poli, pouze chytač musí být ve svém území.

§ 19. Hra na výzvu (Appeal play)
- je hra při mrtvém míči nebo míči ve hře, o které rozhodčí nemůže rozhodnout, dokud ho o to nepožádá hráč nebo kouč bránícího družstva.
Polař, který uplatňuje hru na výzvu, musí být ve vnitřním poli. Hra na výzvu již nemůže být uplatněna poté, kdy:
a) Nadhazovač nadhodil, ať správně nebo nesprávně.
b) Nadhazovač a všichni ostatní polaři opustili pole.
c) Rozhodčí po poslední rozehře utkání opustili hřiště.

§ 20. Chybný odpal (Foul ball)
- je správné odpálení míče, po němž míč:
a) Dopadne do zámezí nebo se do zámezí vykutálí z pole mezi první a domácí metou nebo mezi třetí a domácí metou a zůstane v zámezí.
b) Odrazí se z pole do zámezí před první nebo třetí metou.
c) Nejdřív dopadne do zámezí za úrovní první nebo třetí mety.
d) Zasáhne v zámezí rozhodčího nebo hráče nebo jinou osobu nebo kterýkoli předmět, který nepatří ke hře.
e) Dotkne se pálkaře stojícího v jeho území.
f) Odrazí se od země nebo od domácí mety a zasáhne podruhé pálku, když ji pálkař ve svém území drží v rukou.
POZNÁMKA: Pro posouzení, zda je odpal chybný, je při letu rozhodující vzájemné postavení míče a čáry včetně pomezního stožáru, a nikoli to, kde stojí polař, když se poprvé dotkne míče.

§ 21. Chycení míče (Catch)
- je chycení odpáleného nebo přihraného míče do ruky, rukou nebo rukavice. Jestliže polař drží míč pouze pažemi nebo zabrání dopadu míče na zem některou částí těla nebo oděvu, nepovažuje se to za chycení, dokud míč neuchopí pevně rukama, rukou nebo rukavicí. Za chycení míče se nepovažuje, jestliže se polař bezprostředně po dotyku míče srazí s jiným polařem, vrazí do ohrazení hřiště nebo upadne na zem a míč při tom pustí. Polař musí míč držet v ruce nebo rukou tak dlouho, aby bylo zjevné, že míč bezpečně kontroluje a že každý další pohyb slouží již k následujícímu rozehrání. Upadne-li polaři míč při nápřahu k přihrávce, nemá to již vliv na posouzení předchozího chycení míče.
POZNÁMKA: Míč v letu, který se dotkne čehokoli jiného než bránícího hráče, se posuzuje, jako kdyby dopadl na zem.

§ 22. Letící míč (In flight)
- je každý odpálený, přihraný nebo nadhozený míč, dokud se nedotkne země nebo čehokoli s výjimkou polaře.

§ 23. Meta zdarma (Base on balls)
- je přiznána pálkaři, jestliže nadhazovač nadhodil čtyři špatné nadhozy. V důsledku toho postoupí pálkař na první metu, aniž může být autován.

§ 24. Metová dráha (Base path)
- je pomyslný pruh podél spojnic mezi metami, 0,91m (3 stopy) na každou stranu.

§ 25. Míč v letu (Fly ball)
- je každý míč odpálený do vzduchu.

§ 26. Mrtvý míč (Dead ball)
- doba, kdy je hra přerušena, a míč tedy není ve hře. Míč je znovu uveden do hry, jakmile dá rozhodčí povel "hra" nadhazovači stojícímu v nadhazovacím kruhu.

§ 27. Nadhazovací kruh (Pitcher s circle)
- je kruh o poloměru 2,44 m (8 stop) kolem nadhazovací mety. Čáry ohraničující kruh jsou jeho součástí.

§ 28. Nadhoz (Pitch)
- je činnost nadhazovače, při které nadhodí míč pálkaři.
POZNÁMKA: Blokovaný nadhoz nebo nadhoz mimo hřiště znamená jednu metu pro běžce.

§ 29. Náraz - ulejvka (Bunt)
- je správné a úmyslné sražení míče do pole pálkou tak, že ji pálkař pouze nastaví, aniž jí švihne proti míči.

§ 30. Návrat do hry (Re-entry)
- nastává, jestliže se hráč základní sestavy (mimo suplujícího pálkaře) vrátí do hry poté, co byl správně či nesprávně vystřídán.

§ 31. Naznačený aut dotykem (Fake tag)
- je způsob překážení běžci v postupu nebo návratu na metu polařem, který nemá míč ani jej právě nechytá. Běžec se nemusí zastavit nebo použít skluzu. I pouhé zpomalení běžce způsobené naznačením tečování se považuje za překážení.

§ 32. Nechráněný běžec (In jeopardy)
- je termín, který označuje, že míč je ve hře a útočící hráč může být vyautován.

§ 33. Nechycený nadhoz (Passed ball)
- je správný nadhoz, který chytač nechytil, ačkoli jej mohl s vynaložením přiměřeného úsilí chytit nebo zastavit.

§ 34. Nechytatelný nadhoz (Wild pitch)
- je správný nadhoz tak vysoko, tak nízko nebo tak daleko od domácí mety, že chytač nemůže s vynaložením přiměřeného úsilí míč chytit nebo zastavit.

§ 35. Neoprávněný hráč (Ineligible player)
- je hráč, který byl rozhodčím vyloučen ze hry. Start neoprávněného hráče znamená skreč.

§ 36. Nesprávná pálka (Illegal bat)
- je každá pálka, která neodpovídá ustanovením §1 kapitoly III.

§ 37. Nesprávné chycení míče (Illegally caught ball)
- je chycení odpáleného nebo přihraného míče pomocí čepice, masky, rukavice nebo jiné části výstroje nebo výzbroje, kterou polař nemá na správném místě.

§ 38. Nesprávný hráč (Illegal player)
a) Je vystřídaný hráč základní sestavy, který se vrací do hry, ale není ohlášen hlavnímu rozhodčímu, nebo
b) Náhradník vstupující do hry bez ohlášení hlavnímu rozhodčímu.
POZNÁMKA: Jestliže je hlavní rozhodčí na nesprávného hráče upozorněn soupeřem po prvním správném či nesprávném nadhozu a dříve, než jej rozhodčímu dodatečně ohlásí družstvo porušující pravidlo, nesprávný hráč je prohlášen za neoprávněného a je vyloučen ze hry.

§ 39. Nesprávný nadhazovač (Illegal pitcher)
- je hráč oprávněný ke hře, který však nesmí nadhazovat v důsledku toho, že byl rozhodčím z nadhazování vyloučen pro 2 ohlášené porady v jedné směně.

§ 40. Nesprávně střídající hráč (Illegal substitute)
- je hráč, který zasáhne do hry, aniž by byl ohlášen hlavnímu rozhodčímu. Může se jím stát:
a) Hráč, který dosud nezasáhl do hry.
b) Hráč, který byl prohlášen za nesprávného.
c) Hráč, který byl prohlášen za neoprávněného.
d) Hráč, který se nesprávně vrátil do hry.
e) Nesprávný suplující pálkař (DH).

§ 41. Nesprávný návrat do hry (Illegal re-entry)
- nastává tehdy, jestliže:
a) Hráč základní sestavy se podruhé vrátí do hry poté, co byl již dvakrát vystřídán.
b) Suplující pálkař (DH) se vrátí do hry poté, co byl vystřídán.
c) Hráč základní sestavy je vystřídán a vrátí se do hry ale nikoli na svém původní místo v pořadí na pálce.
d) Náhradník, který byl správně uveden ho hry, se vrátí poté, co byl vystřídán buď hráčem základní sestavy nebo jiným
náhradníkem.

§ 42. Nesprávný odpal (Illegally batted ball)
- je odpal, při kterém pálkař při úderu do míče:
a) Stojí alespoň jednou nohou zcela mimo území pálkaře
b) Dotýká se kteroukoliv částí nohy domácí mety
c) Dotkne se míče nesprávnou nebo upravenou pálkou

§ 43. Nucený aut (Force out)
- se může uskutečnit pouze tehdy, jestliže běžec ztratí právo na držení mety, protože se pálkař stal běžícím pálkařem. Nucený aut se musí zahrát dříve, než byl běžící pálkař nebo následující běžec autován.

§ 44. Odpal (Batted ball)
- je udeření pálkou do nadhozeného míče nebo zasažení pálky nadhozeným míčem, po němž míč dopadne do pole nebo zámezí, a to i když pálkař nemá v úmyslu míč odpálit.

§ 45. Odražený míč (Trapped ball)
- je správně odpálený míč v letu, včetně přímého odpalu, který se dotkne země těsně před chycením polařem.

§ 46. Ohlášená porada (Charged conference)
a) Porada družstva v obraně (Defensive conference) - bránící družstvo požádá o přerušení hry z jakéhokoli důvodu a zástupce bránícího družstva (nikoli hráč z pole) vstoupí do pole, a tím dá rozhodčímu najevo, že předává jakýmkoli způsobem pokyny nadhazovači. Když tento zástupce vstoupí do pole a vystřídá nadhazovače z nadhazování, tato porada se nepočítá novému nadhazovači, ale nadhazovači, který byl vystřídán. Za poradu se nepovažuje, když se družstvo v obraně radí v době ohlášené porady družstva v útoku, za předpokladu, že je družstvo připraveno ke hře ve chvíli, když soupeř svou poradu ukončí.
POZNÁMKA: Pokud rádce či kouč družstva v obraně z lavičky oznámí hlavnímu rozhodčímu střídání nadhazovače, nepovažuje se to za ohlášenou poradu, pokud rádce či kouč nevstoupí do pole (Kap. 6, § 12).
b) Porada družstva v útoku (Offensive conference) - družstvo na pálce požádá o přerušení hry, aby vedoucí, rádce nebo jiný zástupce družstva mohl předat pokyny pálkaři nebo běžci. Za ohlášenou poradu se nepovažuje, jestliže si nadhazovač útočícího družstva vyžádá bundu nebo jestliže se družstvo v útoku radí v době, v níž probíhá porada družstva v obraně, za předpokladu, že je družstvo připraveno ke hře ve chvíli, kdy soupeř svou poradu ukončí (Kap. 5, § 7).

§ 47. Polař (Fielder)
- je každý hráč družstva v poli.

§ 48. Pole (Fair territory)
- je část hřiště vymezená pomezními čarami od domácí mety až k ohrazení hřiště za vnějším polem..

§ 49. Pořadí na pálce (Batting order)
- je sled pálkařů zapsaný před utkáním do zápisu o utkání, podle něhož musí pálkaři nastupovat na pálku. U každého hráče musí být vyznačeno jeho postavení v poli.

§ 50. Přeběhnutí mety (Overslide)
- nastává, jestliže se běžec po dosažení mety nestačí zastavit, přestane se mety dotýkat a tak se stane nechráněným běžcem. Po přeběhnutí první mety po odpalu se běžec nestane nechráněným, jestliže se bez prodlení vrátí přímo na metu.

§ 51. Přehoz (Overthrow)
- je přihrávka polaře spoluhráči na autování běžce, který ještě nedoběhl na metu nebo je mimo ni, a míč přelétne přes zámezí ven ze hřiště nebo je blokován.

§ 52. Překážení ve hře (Obstruction)
- je jednání, jímž:
a) Členové bránícího družstva klamou pálkaře nebo mu zabraňují odpálit nadhozený míč.
b) Polař, který nedrží míč, nechytá odpálený míč, ani v daném okamžiku nechytá míč přihraný na autování, překáží běžci nebo běžícímu pálkaři ve správném postupu po metové dráze.

§ 53. Přemístěná meta (Dislodged base)
- je meta, která je přemístěna ze své původní polohy.

§ 54. Přihrávka (Throw)
- činnost polaře, který přihrává míč jinému polaři.
POZNÁMKA: Blokovaná přihrávka nebo přihrávka mimo hřiště znamená dvě mety pro běžce a to od okamžiku hodu.

§ 55. Přímý odpal (Line drive)
- je prudké odpálení míče, po němž míč letí rychle přímo do pole.

§ 56. Připravující se pálkař (On deck-batter)
- je člen družstva na pálce, jehož jméno je v pořadí pálkařů zapsáno za jménem hráče, který je na pálce.

§ 57. Rádce - kouč (Coach)
- je člen družstva v útoku, který řídí z vymezeného území postup běžců svého družstva po metách. Družstvo může mít dva kouče a to v území u první a třetí mety. Jeden z koučů smí mít ve svém území pomůcky pro vedení zápisu o utkání nebo počítadlo.
Není dovolena žádná komunikační technika mezi:
a) Oběma kouči na hrací ploše.
b) Kouči a hráčskými lavičkami.
c) Kouči a hráči.
d) Hledištěm a hrací plochou (včetně laviček), kouči a hráči.
POZNÁMKA: Pokud je takové vybavení používáno i po napomenutí, vedoucí družstva je vyloučen ze hry.

§ 58. Rychle opakovaný nadhoz (Quick return pitch)
- je nadhoz provedený nadhazovačem s úmyslem zastihnout pálkaře nepřipraveného, a to buď proto, že pálkař ještě nezaujal ve svém území pálkařské postavení nebo že není připraven po předchozím nadhozu.

§ 59. Směna (Inning)
- je část hry, ve které se družstva vystřídají ve hře na pálce a v poli a v níž mají obě po třech autech. Další směna začíná ihned po posledním autu předchozí směny.

§ 60. Správné chycení míče (Legally caught ball)
- je chycení dobře odpáleného míče nebo přihrávaného míče bezpečně do rukou nebo do ruky bez pomoci čepice, masky, chráničů nebo jiné součásti výstroje nebo výstroje, která není na svém místě.

§ 61. Stojná noha (Pivot foot)
- je noha, kterou se nadhazovač odráží od nadhazovací mety.

§ 62. Tečovaný odpal (Foul tip)
- je odpálený míč, který:
a) Letí přímo od pálky chytači do rukou.
b) Nevystoupí výše než do úrovně pálkařovy hlavy, a
c) Chytač jej správně chytí.
POZNÁMKA: Správné chycení míče po tečovaném odpalu se započítává jako dobrý nadhoz a míč je ve hře. Jestliže chytač míč nechytil, nepovažuje se to za tečovaný odpal. Za správné chycení se nepovažuje, odrazí-li se míč předtím poprvé od něčeho jiného než chytači od ruky nebo rukavice.

§ 63. Trojaut (Triple play)
- je vyautování tří hráčů družstva v útoku v jedné rozehře.

§ 64. Upravená pálka (Altered bat)
- je pálka, u které je základní materiál doplněn jiným (kov dřevem, dřevo laminátem a pod.). Za upravení pálky se považuje i pozměnění původního nátěru. Obal rukojeti se může vyměnit, ale nesmí se do něho vložit jiný materiál. Za upravenou se považuje i pálka, na jejíž rukojeti jsou více než dvě vrstvy ochranné pásky nebo taková, která má konické ukončení rukojeti.

§ 65. Území chytače (Catcher s box)
- je vymezené území, ve kterém musí chytač zůstat, dokud nadhazovač nevypustí míč z ruky. Čáry vymezující toto území jsou jeho součástí.

§ 66. Území pálkaře (Batter´s box)
- je vymezené území, ve kterém musí pálkař stát před každým nadhozem, dokud nedokončí čas na pálce. Čáry vymezující toto území jsou jeho součástí. Před nadhozem musí mít pálkař obě nohy uvnitř území.

§ 67. Vnější pole (Outfield)
- je část pole, která se nachází vně čtverce tvořeného spojnicemi met nebo část pole, kterou s přiměřeným úsilím nevykrývají vnitřní polaři ze svého postavení v poli.

§ 68. Vnitřní pole (Infield)
- je část pole, kterou s přiměřeným úsilím vykryjí vnitřní polaři ze svého postavení v poli.

§ 69. Vnitřní chycený (Infield fly)
- rozhodčí vyhlásí, jestliže pálkař dobře odpálí, avšak není to přímý odpal ani ulejvka, podle názoru rozhodčího může míč s vynaložením přiměřeného úsilí chytit v letu vnitřní polař a jestliže je první a druhá nebo první, druhá a třetí meta obsazena a družstvo má méně než dva auty. Nadhazovač, chytač nebo vnější polař, který chytá míč ve vnitřním poli, se v tomto případě považují za vnitřní polaře.
POZNÁMKA: Když je zjevné, že odpálený míč bude vnitřní chycený, rozhodčí ihned vyhlásí ve prospěch běžců "VNITŘNÍ CHYCENÝ", je-li dobrý, "PÁLKAŘ AUT". Míč je ve hře a běžci mohou postupovat nebo se mohou vrátit a vyběhnout po chycení míče, stejně jako při běžném odpalu do vzduchu. Když míč směřuje do blízkosti pomezních čar a rozhodčí hlásí vnitřní chycený, platí toto pravidlo, jen jestliže je odpal skutečně dobrý. Při chybném odpalu neplatí. (Postupuje se podle pravidla o chybném odpalu). Jestliže je vyhlášen vnitřní chycený, míč spadne do zámezí a nikým netečován se vkutálí do vnitřního pole, jedná se o vnitřní chycený.

§ 70. Vyloučení ze hry (Ejection from the game).
- rozhodčí nařídí hráči, kouči nebo dalšímu členu družstva opustit hru i hrací plochu pro opakované porušování pravidel, nesportovní chování apod. Neuposlechnutí nařízení znamená skreč.

§ 71. Vyřazení ze hry (Removal from the game).
- rozhodčí označí hráče za neoprávněného pokračovat ve hře pro porušení pravidel. Takto vyloučený hráč smí zůstat na hráčské lavici a smí se do hry zapojit jako kouč.

§ 72. Základní sestava (Starting players)
- je sestava hráčů zapsaná v pořadí pálkařů předaném hlavnímu rozhodčímu před utkáním.

§ 73. Získávání - kradení (Stealing)
- je pokus běžce postoupit během nadhozu.

§ 74. Zastupující hráč (Replacement player)
- je hráč, který vstupuje do hry na určenou dobu, aby nahradil spoluhráče, který musí opustit hrací plochu, protože krvácí. ZH může být hráč, který už v zápase nastoupil, pokud nebyl vyloučen za porušení pravidel. ZH není považován za střídajícího hráče (substitute).

§ 75. Crow hop
- je definován jako akt nadhazovače, který vykročí stojnou nohou, posune ji dopředu nebo odskočí od nadhazovací mety, potom se touto nohou znovu odrazí z jiného místa, než je nadhazovací meta, a dokončí nadhoz.

Zpět