KAPITOLA I
Definice
§ 1. Aut dotykem (Legal Touch)
- je
proveden, dotkne-li se polař běžce (nebo běžícího pálkaře) míčem bezpečně
drženým v ruce, nebo dotkne-li se jej rukou nebo rukavicí, ve které drží míč, v
době, kdy se běžec nebo běžící pálkař nedotýká mety. Za bezpečné držení míče se
nepovažuje, jestliže polař míčem pohazuje nebo mu upadne na zem v okamžiku, v
němž se dotkne běžce. Běžec však nesmí polaři míč úmyslně vyrazit.
§ 2. Běžec (Runner)
- je termín, kterým
se označuje jak běžec na metách, tak běžící pálkař.
§ 3. Běžec na metách (Baserunner)
- je
hráč družstva na pálce, který ukončil čas na pálce, obsadil první metu a dosud
nebyl vyautován.
§ 4. Běžící pálkař (Batter-runner)
- je
hráč družstva na pálce, který ukončil čas na pálce, dosud neobsadil metu ani
nebyl vyautován.
§ 5. Blokovaný míč (Blocked ball)
- je
míč, který se po odpálení nebo po přihrávce dotkne osoby nezúčastněné ve hře,
případně jej taková osoba zastaví nebo podá, nebo míč, který se dotkne předmětů
nebo zařízení, která nejsou součástí hřiště nebo hry.
§ 6. Bránění ve hře (Interference)
- je
jednání hráče nebo člena družstva v útoku, jímž brání polaři ve hře nebo klame
nedovoleným způsobem.
§ 7. Cíl (Strike zone)
- je prostor nad
domácí metou mezi rovinou středu kolen a podpaží pálkaře v jeho přirozeném
pálkařském postavení.
§ 8. Čas (Time)
- je povel rozhodčího k
přerušení hry, během něhož je míč mrtvý.
§ 9. Čas na pálce (Turn at bat)
- začíná
vstupem pálkaře do území pálkaře a končí v okamžiku, kdy je pálkař buď vyautován
nebo se stane běžícím pálkařem.
§ 10. Člen družstva (Team member)
- je
každá osoba oprávněná a pravidly a soutěžním řádem sedět na hráčské
lavici.
§ 11. Dobrý odpal (Fair ball)
- je
správné odpálení, po němž míč:
a) Dopadne do vnitřního pole mezi domácí a
první a domácí a třetí metou nebo se do něho vkutálí a zůstane v něm.
b)
Dopadne do vnitřního pole a odrazí se do vnějšího pole nebo do zámezí za první
nebo třetí metou nebo přes ně.
c) Dotkne se první, druhé nebo třetí
mety.
d) Zasáhne v poli hráče nebo rozhodčího nebo jejich oděv.
e) Nejdřív
dopadne do vnějšího pole za úroveň první a třetí mety.
f) Přeletí přes vnější
pole až za ohraničení hřiště.
g) V letu se dotkne pomezního
stožáru.
POZNÁMKA: Pro posouzení, zda je odpal dobrý, je při letu rozhodující
vzájemné postavení míče a čáry včetně pomezního stožáru, a nikoli to, kde stojí
polař, když se poprvé dotkne míče. Čára je součástí pole. Není také rozhodující,
zda míč nejdřív dopadne do pole nebo do zámezí, pokud není v zámezí blokován a
dále odpovídá ostatním ustanovením pravidel o dobrém odpalu
§ 12. Dočasně mrtvý míč (Delayed dead ball)
- herní situace, během které míč zůstává ve hře až do ukončení rozehry.
Potom rozhodčí přeruší hru a uplatní příslušná pravidla.
§ 13. Domácí družstvo (Home team)
- je
družstvo, na jehož hřišti se utkání hraje. Jestliže se utkání hraje na
neutrálním hřišti, určí se domácí družstvo dohodou nebo losem.
§ 14. Družstvo v obraně (Defensive
team)
- je bránící družstvo, družstvo v poli.
§ 15. Družstvo v útoku (Offensive
team)
- je útočící družstvo, družstvo na pálce.
§ 16. Dvojaut (Double play)
- je správné
vyautování dvou hráčů družstva na pálce v jedné rozehře.
§ 17. Helma (Helmet)
Může a nemusí mít
chrániče uší, musí však mít takový tvar, aby zaručovala hráčům co největší
bezpečnost.
Rovněž chytač smí používat helmu bez chráničů uší.
§ 18. "Hra" (Play ball)
- je povel
hlavního rozhodčího k zahájení hry nebo k opětovnému zahájení hry po přerušení,
a to v době, kdy nadhazovač má míč a je ve svém kruhu. Aby mohla být hra
zahájena, musí být všichni hráči družstva v obraně kdekoli v poli, pouze chytač
musí být ve svém území.
§ 19. Hra na výzvu (Appeal play)
- je
hra při mrtvém míči nebo míči ve hře, o které rozhodčí nemůže rozhodnout, dokud
ho o to nepožádá hráč nebo kouč bránícího družstva.
Polař, který uplatňuje
hru na výzvu, musí být ve vnitřním poli. Hra na výzvu již nemůže být uplatněna
poté, kdy:
a) Nadhazovač nadhodil, ať správně nebo nesprávně.
b)
Nadhazovač a všichni ostatní polaři opustili pole.
c) Rozhodčí po poslední
rozehře utkání opustili hřiště.
§ 20. Chybný odpal (Foul ball)
- je
správné odpálení míče, po němž míč:
a) Dopadne do zámezí nebo se do zámezí
vykutálí z pole mezi první a domácí metou nebo mezi třetí a domácí metou a
zůstane v zámezí.
b) Odrazí se z pole do zámezí před první nebo třetí
metou.
c) Nejdřív dopadne do zámezí za úrovní první nebo třetí mety.
d)
Zasáhne v zámezí rozhodčího nebo hráče nebo jinou osobu nebo kterýkoli předmět,
který nepatří ke hře.
e) Dotkne se pálkaře stojícího v jeho území.
f)
Odrazí se od země nebo od domácí mety a zasáhne podruhé pálku, když ji pálkař ve
svém území drží v rukou.
POZNÁMKA: Pro posouzení, zda je odpal chybný, je při
letu rozhodující vzájemné postavení míče a čáry včetně pomezního stožáru, a
nikoli to, kde stojí polař, když se poprvé dotkne míče.
§ 21. Chycení míče (Catch)
- je chycení
odpáleného nebo přihraného míče do ruky, rukou nebo rukavice. Jestliže polař
drží míč pouze pažemi nebo zabrání dopadu míče na zem některou částí těla nebo
oděvu, nepovažuje se to za chycení, dokud míč neuchopí pevně rukama, rukou nebo
rukavicí. Za chycení míče se nepovažuje, jestliže se polař bezprostředně po
dotyku míče srazí s jiným polařem, vrazí do ohrazení hřiště nebo upadne na zem a
míč při tom pustí. Polař musí míč držet v ruce nebo rukou tak dlouho, aby bylo
zjevné, že míč bezpečně kontroluje a že každý další pohyb slouží již k
následujícímu rozehrání. Upadne-li polaři míč při nápřahu k přihrávce, nemá to
již vliv na posouzení předchozího chycení míče.
POZNÁMKA: Míč v letu, který
se dotkne čehokoli jiného než bránícího hráče, se posuzuje, jako kdyby dopadl na
zem.
§ 22. Letící míč (In flight)
- je každý
odpálený, přihraný nebo nadhozený míč, dokud se nedotkne země nebo čehokoli s
výjimkou polaře.
§ 23. Meta zdarma (Base on balls)
- je
přiznána pálkaři, jestliže nadhazovač nadhodil čtyři špatné nadhozy. V důsledku
toho postoupí pálkař na první metu, aniž může být autován.
§ 24. Metová dráha (Base path)
- je
pomyslný pruh podél spojnic mezi metami, 0,91m (3 stopy) na každou
stranu.
§ 25. Míč v letu (Fly ball)
- je každý
míč odpálený do vzduchu.
§ 26. Mrtvý míč (Dead ball)
- doba, kdy
je hra přerušena, a míč tedy není ve hře. Míč je znovu uveden do hry, jakmile dá
rozhodčí povel "hra" nadhazovači stojícímu v nadhazovacím kruhu.
§ 27. Nadhazovací kruh (Pitcher s circle)
- je kruh o poloměru 2,44 m (8 stop) kolem nadhazovací mety. Čáry
ohraničující kruh jsou jeho součástí.
§ 28. Nadhoz (Pitch)
- je činnost
nadhazovače, při které nadhodí míč pálkaři.
POZNÁMKA: Blokovaný nadhoz nebo
nadhoz mimo hřiště znamená jednu metu pro běžce.
§ 29. Náraz - ulejvka (Bunt)
- je
správné a úmyslné sražení míče do pole pálkou tak, že ji pálkař pouze nastaví,
aniž jí švihne proti míči.
§ 30. Návrat do hry (Re-entry)
-
nastává, jestliže se hráč základní sestavy (mimo suplujícího pálkaře) vrátí do
hry poté, co byl správně či nesprávně vystřídán.
§ 31. Naznačený aut dotykem (Fake tag)
- je způsob překážení běžci v postupu nebo návratu na metu polařem, který
nemá míč ani jej právě nechytá. Běžec se nemusí zastavit nebo použít skluzu. I
pouhé zpomalení běžce způsobené naznačením tečování se považuje za
překážení.
§ 32. Nechráněný běžec (In jeopardy)
-
je termín, který označuje, že míč je ve hře a útočící hráč může být
vyautován.
§ 33. Nechycený nadhoz (Passed ball)
-
je správný nadhoz, který chytač nechytil, ačkoli jej mohl s vynaložením
přiměřeného úsilí chytit nebo zastavit.
§ 34. Nechytatelný nadhoz (Wild pitch)
-
je správný nadhoz tak vysoko, tak nízko nebo tak daleko od domácí mety, že
chytač nemůže s vynaložením přiměřeného úsilí míč chytit nebo
zastavit.
§ 35. Neoprávněný hráč (Ineligible player)
- je hráč, který byl rozhodčím vyloučen ze hry. Start neoprávněného hráče
znamená skreč.
§ 36. Nesprávná pálka (Illegal bat)
- je
každá pálka, která neodpovídá ustanovením §1 kapitoly III.
§ 37. Nesprávné chycení míče (Illegally
caught ball)
- je chycení odpáleného nebo přihraného míče pomocí čepice,
masky, rukavice nebo jiné části výstroje nebo výzbroje, kterou polař nemá na
správném místě.
§ 38. Nesprávný hráč (Illegal player)
a) Je vystřídaný hráč základní sestavy, který se vrací do hry, ale není
ohlášen hlavnímu rozhodčímu, nebo
b) Náhradník vstupující do hry bez ohlášení
hlavnímu rozhodčímu.
POZNÁMKA: Jestliže je hlavní rozhodčí na nesprávného
hráče upozorněn soupeřem po prvním správném či nesprávném nadhozu a dříve, než
jej rozhodčímu dodatečně ohlásí družstvo porušující pravidlo, nesprávný hráč je
prohlášen za neoprávněného a je vyloučen ze hry.
§ 39. Nesprávný nadhazovač (Illegal
pitcher)
- je hráč oprávněný ke hře, který však nesmí nadhazovat v důsledku
toho, že byl rozhodčím z nadhazování vyloučen pro 2 ohlášené porady v jedné
směně.
§ 40. Nesprávně střídající hráč (Illegal
substitute)
- je hráč, který zasáhne do hry, aniž by byl ohlášen hlavnímu
rozhodčímu. Může se jím stát:
a) Hráč, který dosud nezasáhl do hry.
b)
Hráč, který byl prohlášen za nesprávného.
c) Hráč, který byl prohlášen za
neoprávněného.
d) Hráč, který se nesprávně vrátil do hry.
e) Nesprávný
suplující pálkař (DH).
§ 41. Nesprávný návrat do hry (Illegal
re-entry)
- nastává tehdy, jestliže:
a) Hráč základní sestavy se podruhé
vrátí do hry poté, co byl již dvakrát vystřídán.
b) Suplující pálkař (DH) se
vrátí do hry poté, co byl vystřídán.
c) Hráč základní sestavy je vystřídán a
vrátí se do hry ale nikoli na svém původní místo v pořadí na pálce.
d)
Náhradník, který byl správně uveden ho hry, se vrátí poté, co byl vystřídán buď
hráčem základní sestavy nebo jiným
náhradníkem.
§ 42. Nesprávný odpal (Illegally batted
ball)
- je odpal, při kterém pálkař při úderu do míče:
a) Stojí alespoň
jednou nohou zcela mimo území pálkaře
b) Dotýká se kteroukoliv částí nohy
domácí mety
c) Dotkne se míče nesprávnou nebo upravenou pálkou
§ 43. Nucený aut (Force out)
- se může
uskutečnit pouze tehdy, jestliže běžec ztratí právo na držení mety, protože se
pálkař stal běžícím pálkařem. Nucený aut se musí zahrát dříve, než byl běžící
pálkař nebo následující běžec autován.
§ 44. Odpal (Batted ball)
- je udeření
pálkou do nadhozeného míče nebo zasažení pálky nadhozeným míčem, po němž míč
dopadne do pole nebo zámezí, a to i když pálkař nemá v úmyslu míč
odpálit.
§ 45. Odražený míč (Trapped ball)
- je
správně odpálený míč v letu, včetně přímého odpalu, který se dotkne země těsně
před chycením polařem.
§ 46. Ohlášená porada (Charged conference)
a) Porada družstva v obraně (Defensive conference) - bránící družstvo požádá
o přerušení hry z jakéhokoli důvodu a zástupce bránícího družstva (nikoli hráč z
pole) vstoupí do pole, a tím dá rozhodčímu najevo, že předává jakýmkoli způsobem
pokyny nadhazovači. Když tento zástupce vstoupí do pole a vystřídá nadhazovače z
nadhazování, tato porada se nepočítá novému nadhazovači, ale nadhazovači, který
byl vystřídán. Za poradu se nepovažuje, když se družstvo v obraně radí v době
ohlášené porady družstva v útoku, za předpokladu, že je družstvo připraveno ke
hře ve chvíli, když soupeř svou poradu ukončí.
POZNÁMKA: Pokud rádce či kouč
družstva v obraně z lavičky oznámí hlavnímu rozhodčímu střídání nadhazovače,
nepovažuje se to za ohlášenou poradu, pokud rádce či kouč nevstoupí do pole
(Kap. 6, § 12).
b) Porada družstva v útoku (Offensive conference) - družstvo
na pálce požádá o přerušení hry, aby vedoucí, rádce nebo jiný zástupce družstva
mohl předat pokyny pálkaři nebo běžci. Za ohlášenou poradu se nepovažuje,
jestliže si nadhazovač útočícího družstva vyžádá bundu nebo jestliže se družstvo
v útoku radí v době, v níž probíhá porada družstva v obraně, za předpokladu, že
je družstvo připraveno ke hře ve chvíli, kdy soupeř svou poradu ukončí (Kap. 5,
§ 7).
§ 47. Polař (Fielder)
- je každý hráč
družstva v poli.
§ 48. Pole (Fair territory)
- je část
hřiště vymezená pomezními čarami od domácí mety až k ohrazení hřiště za vnějším
polem..
§ 49. Pořadí na pálce (Batting order)
-
je sled pálkařů zapsaný před utkáním do zápisu o utkání, podle něhož musí
pálkaři nastupovat na pálku. U každého hráče musí být vyznačeno jeho postavení v
poli.
§ 50. Přeběhnutí mety (Overslide)
-
nastává, jestliže se běžec po dosažení mety nestačí zastavit, přestane se mety
dotýkat a tak se stane nechráněným běžcem. Po přeběhnutí první mety po odpalu se
běžec nestane nechráněným, jestliže se bez prodlení vrátí přímo na
metu.
§ 51. Přehoz (Overthrow)
- je přihrávka
polaře spoluhráči na autování běžce, který ještě nedoběhl na metu nebo je mimo
ni, a míč přelétne přes zámezí ven ze hřiště nebo je blokován.
§ 52. Překážení ve hře (Obstruction)
-
je jednání, jímž:
a) Členové bránícího družstva klamou pálkaře nebo mu
zabraňují odpálit nadhozený míč.
b) Polař, který nedrží míč, nechytá odpálený
míč, ani v daném okamžiku nechytá míč přihraný na autování, překáží běžci nebo
běžícímu pálkaři ve správném postupu po metové dráze.
§ 53. Přemístěná meta (Dislodged base)
-
je meta, která je přemístěna ze své původní polohy.
§ 54. Přihrávka (Throw)
- činnost
polaře, který přihrává míč jinému polaři.
POZNÁMKA: Blokovaná přihrávka nebo
přihrávka mimo hřiště znamená dvě mety pro běžce a to od okamžiku
hodu.
§ 55. Přímý odpal (Line drive)
- je
prudké odpálení míče, po němž míč letí rychle přímo do pole.
§ 56. Připravující se pálkař (On
deck-batter)
- je člen družstva na pálce, jehož jméno je v pořadí pálkařů
zapsáno za jménem hráče, který je na pálce.
§ 57. Rádce - kouč (Coach)
- je člen
družstva v útoku, který řídí z vymezeného území postup běžců svého družstva po
metách. Družstvo může mít dva kouče a to v území u první a třetí mety. Jeden z
koučů smí mít ve svém území pomůcky pro vedení zápisu o utkání nebo počítadlo.
Není dovolena žádná komunikační technika mezi:
a) Oběma kouči na hrací
ploše.
b) Kouči a hráčskými lavičkami.
c) Kouči a hráči.
d) Hledištěm a
hrací plochou (včetně laviček), kouči a hráči.
POZNÁMKA: Pokud je takové
vybavení používáno i po napomenutí, vedoucí družstva je vyloučen ze
hry.
§ 58. Rychle opakovaný nadhoz (Quick return
pitch)
- je nadhoz provedený nadhazovačem s úmyslem zastihnout pálkaře
nepřipraveného, a to buď proto, že pálkař ještě nezaujal ve svém území pálkařské
postavení nebo že není připraven po předchozím nadhozu.
§ 59. Směna (Inning)
- je část hry, ve
které se družstva vystřídají ve hře na pálce a v poli a v níž mají obě po třech
autech. Další směna začíná ihned po posledním autu předchozí směny.
§ 60. Správné chycení míče (Legally caught
ball)
- je chycení dobře odpáleného míče nebo přihrávaného míče bezpečně do
rukou nebo do ruky bez pomoci čepice, masky, chráničů nebo jiné součásti
výstroje nebo výstroje, která není na svém místě.
§ 61. Stojná noha (Pivot foot)
- je
noha, kterou se nadhazovač odráží od nadhazovací mety.
§ 62. Tečovaný odpal (Foul tip)
- je
odpálený míč, který:
a) Letí přímo od pálky chytači do rukou.
b)
Nevystoupí výše než do úrovně pálkařovy hlavy, a
c) Chytač jej správně
chytí.
POZNÁMKA: Správné chycení míče po tečovaném odpalu se započítává jako
dobrý nadhoz a míč je ve hře. Jestliže chytač míč nechytil, nepovažuje se to za
tečovaný odpal. Za správné chycení se nepovažuje, odrazí-li se míč předtím
poprvé od něčeho jiného než chytači od ruky nebo rukavice.
§ 63. Trojaut (Triple play)
- je
vyautování tří hráčů družstva v útoku v jedné rozehře.
§ 64. Upravená pálka (Altered bat)
- je
pálka, u které je základní materiál doplněn jiným (kov dřevem, dřevo laminátem a
pod.). Za upravení pálky se považuje i pozměnění původního nátěru. Obal rukojeti
se může vyměnit, ale nesmí se do něho vložit jiný materiál. Za upravenou se
považuje i pálka, na jejíž rukojeti jsou více než dvě vrstvy ochranné pásky nebo
taková, která má konické ukončení rukojeti.
§ 65. Území chytače (Catcher s box)
- je
vymezené území, ve kterém musí chytač zůstat, dokud nadhazovač nevypustí míč z
ruky. Čáry vymezující toto území jsou jeho součástí.
§ 66. Území pálkaře (Batter´s box)
- je
vymezené území, ve kterém musí pálkař stát před každým nadhozem, dokud nedokončí
čas na pálce. Čáry vymezující toto území jsou jeho součástí. Před nadhozem musí
mít pálkař obě nohy uvnitř území.
§ 67. Vnější pole (Outfield)
- je část
pole, která se nachází vně čtverce tvořeného spojnicemi met nebo část pole,
kterou s přiměřeným úsilím nevykrývají vnitřní polaři ze svého postavení v
poli.
§ 68. Vnitřní pole (Infield)
- je část
pole, kterou s přiměřeným úsilím vykryjí vnitřní polaři ze svého postavení v
poli.
§ 69. Vnitřní chycený (Infield fly)
-
rozhodčí vyhlásí, jestliže pálkař dobře odpálí, avšak není to přímý odpal ani
ulejvka, podle názoru rozhodčího může míč s vynaložením přiměřeného úsilí
chytit v letu vnitřní polař a jestliže je první a druhá nebo první, druhá a
třetí meta obsazena a družstvo má méně než dva auty. Nadhazovač, chytač nebo
vnější polař, který chytá míč ve vnitřním poli, se v tomto případě považují za
vnitřní polaře.
POZNÁMKA: Když je zjevné, že odpálený míč bude vnitřní
chycený, rozhodčí ihned vyhlásí ve prospěch běžců "VNITŘNÍ CHYCENÝ", je-li
dobrý, "PÁLKAŘ AUT". Míč je ve hře a běžci mohou postupovat nebo se mohou vrátit
a vyběhnout po chycení míče, stejně jako při běžném odpalu do vzduchu. Když míč
směřuje do blízkosti pomezních čar a rozhodčí hlásí vnitřní chycený, platí toto
pravidlo, jen jestliže je odpal skutečně dobrý. Při chybném odpalu neplatí.
(Postupuje se podle pravidla o chybném odpalu). Jestliže je vyhlášen vnitřní
chycený, míč spadne do zámezí a nikým netečován se vkutálí do vnitřního pole,
jedná se o vnitřní chycený.
§ 70. Vyloučení ze hry (Ejection from the
game).
- rozhodčí nařídí hráči, kouči nebo dalšímu členu družstva opustit
hru i hrací plochu pro opakované porušování pravidel, nesportovní chování apod.
Neuposlechnutí nařízení znamená skreč.
§ 71. Vyřazení ze hry (Removal from the
game).
- rozhodčí označí hráče za neoprávněného pokračovat ve hře pro
porušení pravidel. Takto vyloučený hráč smí zůstat na hráčské lavici a smí se do
hry zapojit jako kouč.
§ 72. Základní sestava (Starting players)
- je sestava hráčů zapsaná v pořadí pálkařů předaném hlavnímu rozhodčímu
před utkáním.
§ 73. Získávání - kradení (Stealing)
-
je pokus běžce postoupit během nadhozu.
§ 74. Zastupující hráč (Replacement player)
- je hráč, který vstupuje do hry na určenou dobu, aby nahradil spoluhráče,
který musí opustit hrací plochu, protože krvácí. ZH může být hráč, který už v
zápase nastoupil, pokud nebyl vyloučen za porušení pravidel. ZH není považován
za střídajícího hráče (substitute).
§ 75. Crow hop
- je definován jako akt
nadhazovače, který vykročí stojnou nohou, posune ji dopředu nebo odskočí od
nadhazovací mety, potom se touto nohou znovu odrazí z jiného místa, než je
nadhazovací meta, a dokončí nadhoz.