Záznamy o utkání
§ 1. Zapisovatel vede záznamy o hře podle následujících pokynů. Má právo rozhodnout v rámci své pravomoci například o tom, zda napíše do záznamu o utkání, že pálkař postoupil na první metu po metovém odpalu nebo chybě polařů. Zapisovatel však nesmí postupovat jinak než podle platných pravidel a v souladu s rozhodnutím rozhodčích.
§ 2. Zápis o utkání :
a) Zápis o utkání obsahuje jméno každého hráče a místo nebo místa, na kterých hrál nebo byl by hrál, kdyby nebyl odvolán ze hry nebo kdyby hra neskončila dříve, než na něj přišla řada na pálce. Pokud družstvo hraje se suplujícím pálkařem, musí být rovněž zapsán v tomto zápise. V zápise je potom deset jmen s tím, že desátý v řadí je vždy hráč, který hraje pouze v obraně a nikdy nejde na pálku.
POZNÁMKA: Pokud hraje družstvo se SP, musí jej používat po celé utkání. Pokud tak z jakéhokoli důvodu neučiní, zápas se skrečuje.
b) Každý zásah hráče do hry musí být zaznamenán do příslušného sloupce a řádku.
1) V prvním sloupci se zaznamenává, kolikrát hrál hráč na pálce, kromě:
a) Sebeobětovací ulejvky nebo pomocného odpalu,
b) Postupu zdarma na první metu po čtyřech špatných nadhozech,
c) Postupu zdarma na první metu po zasažení nadhozem,
d) Postupu zdarma na první metu po překážení polařem.
2) Ve druhém sloupci se hráči zaznamenává dosažení bodu.
3) Ve třetím sloupci se hráči zaznamenávají metové odpaly. Metový odpal je odpal, který zajišťuje pálkaři bezpečné obsazení mety:
a) Doběhne-li běžící pálkař bezpečně na první metu nebo na každou následující po dobrém odpalu, po němž míč dopadne do hřiště a zůstane v něm nebo přeskočí ohrazení nebo se ohrazení dotkne dříve, než se míče dotkne polař.
b) Doběhne-li běžící pálkař bezpečně na první metu po dobrém odpalu, při němž pálkař odpálil míč tak prudce nebo tak mírně, popřípadě míč usměrnil tak, že nebylo možno jej včas chytit a přihrát, aby byl běžící pálkař autován na první metě.
c) Stane-li se po dobrém odpalu míč mrtvým proto, že dříve než se ho dotkl polař, zasáhl běžce nebo rozhodčího nebo jeho oděv.
d) Pokouší-li se polař bez úspěchu autovat jiného běžce a zapisovatel je přesvědčen, že by běžící pálkař nebyl autován na první metě, ani kdyby na něj polaři hráli bez chyby.
e) Dostane-li pálkař první metu v důsledku toho, že předchozí běžec byl aut za bránění ve hře.
4) Ve čtvrtém sloupci se hráči zaznamenává dosažení autů při hře v poli. Aut se zaznamenává:
a) Polaři
1) Jestliže chytí míč v letu po vysokém nebo přímém odpalu.
2) Jestliže chytí přihrávku a autuje běžce nebo běžícího pálkaře uzavřením mety.
3) Jestliže autuje dotykem nechráněného běžce nebo běžícího pálkaře.
4) Který je nejblíže běžci, jenž byl autován za to, že byl zasažen odpáleným míčem, že vyběhl z metové dráhy, že bránil polaři ve hře nebo že vyběhl z mety předčasně.
5) Který je nejblíže běžci, který je aut podle Kap. 4, § 7 a DUSLEDEK 2.
6) Který je nejblíže běžci, který je aut za vyběhnutí z metové dráhy.
b) Chytači, jestliže
1) Chytí míč po třetím dobrém nebo je po třetím dobrém pálkař aut proto, že je první meta obsazena a družstvo má méně než dva auty.
2) Pálkař narazí chybně třetí dobrý.
3) Pálkař nesprávně odpálí.
4) Pálkař zasáhne míč po vlastním dobrém odpalu.
5) Pálkař je aut pro nesprávné pořadí na pálce.
6) Pálkař brání ve hře chytači.
7) Pálkař je aut za použití nesprávné nebo upravené pálky.
5) V pátém sloupci se hráči zaznamenává pomoc při hře v poli. Pomoc se zaznamenává:
a) Polaři, jestliže přihraje míč ve hře, která vede k autování běžce. Pro jeden aut může být polaři zapsána jen jedna pomoc. Hráči, který asistoval při obranném trojúhelníku (rundown), může být zapsána pomoc i aut.
b) Polaři, jestliže přihraje míč ve hře, která by vedla k autování běžce, kdyby se spoluhráč nedopustil chyby.
c) Polaři, jestliže zasáhne odpálený míč v a tím pomůže v autování.
d) Polaři, jestliže přihraje míč ve hře, v níž je běžec autován pro bránění ve hře nebo pro vyběhnutí z metové dráhy.
6) V šestém sloupci se hráči zaznamenávají chyby při hře v poli. Chyby se zapisují:
a) Polaři za špatnou hru, jestliže má za následek, že běžec nebo běžící pálkař nebyl autován.
b) Polaři, jestliže se po obdržení přihrávky nedotkne mety, na kterou běžec nuceně postupuje nebo na kterou se musí vrátit.
c) Chytači, jestliže pálkaři byla přiznána první meta, protože mu chytač překážel ve hře.
d) Polaři, jestliže nechytí nebo se nepokusí chytit míč přihraný přesně na metu, a běžec proto metu obsadí, ledaže přihrávka byla zbytečná. Mohlo-li chytit přihrávku více polařů, rozhodne zapisovatel, komu bude připsána chyba.
e) Polaři, jenž upustí míč a tím znemožní dvojaut.
§ 3. Metový odpal se pálkaři nezaznamenává, jestliže:
a) Je běžec po odpalu nuceně autován nebo by byl nuceně autován, kdyby se polaři nedopustili chyby.
b) Je předcházející běžec s vynaložením přiměřeného úsilí autován polařem, který chytil míč po odpalu odražený od země.
c) Polaři se nepodaří autovat běžce a podle názoru zapisovatele mohl být běžící pálkař autován na první metě.
§ 4. Pomocný odpal se zaznamenává, jestliže:
a) Družstvo má méně než dva auty, pálkař umožní nárazem postup jednoho nebo více běžců po metách a sám je autován na první metě nebo by byl autován, kdyby se polaři nedopustili chyby.
b) Družstvo má méně než dva auty a pálkař umožní běžci nebo běžcům udělat bod dobrým vysokým odpalem, po němž je míč chycen v letu nebo by byl chycen v letu, kdyby se polaři nedopustili chyby.
§ 5. Doběh (RBI) se zaznamenává, je-li bodu dosaženo:
a) Po metovém odpalu.
b) Po pomocném odpalu nebo nárazu.
c) Po chycení chybně odpáleného míče v letu.
d) Po autu ve vnitřním poli nebo po volbě v obraně družstva v obraně.
e) Po nuceném postupu běžce domů pro překážení polařů ve hře, po zasažení pálkaře nadhozeným míčem nebo po postupu pálkaře na první metu po čtyřech špatných.
f) Při oběhu domů se zaznamenávají všechny body při něm dosažené.
§ 6. Nadhazovač vítězí, jestliže:
a) Nadhazuje na začátku utkání, a to nejméně čtyři směny, a jeho družstvo nejenže vede v době, kdy je vystřídán, ale vede až do konce utkání.
b) Hra je ukončena jako platná po pěti směnách a nadhazovač, který nadhazoval na začátku, byl vystřídán až po třetí směně a jeho družstvo zvítězilo.
§ 7. Nadhazovač prohrává, jestliže je vystřídán v době, kdy jeho družstvo prohrává, a družstvu se nepodaří v další hře vyrovnat nebo zvítězit. Nezáleží na tom, jak dlouho nadhazovač nadhazoval.
§ 8. Zpráva o utkání obsahuje:
a) Přehled poměru bodů po směnách.
b) Počet doběhů (RBI) a jméno pálkaře, který jej umožnil.
c) Počet dvojmetových odpalů a jména hráčů, kteří jich dosáhli.
d) Počet trojmetových odpalů a jména hráčů, kteří jich dosáhli.
e) Počet oběhů a jména hráčů, kteří jich dosáhli.
f) Počet pomocných odpalů a jména hráčů, kteří jich dosáhli.
g) Počet dvojautů a jména hráčů, kteří se na nich podíleli.
h) Počet trojautů a jména hráčů, kteří se na nich podíleli.
i) Počet met zdarma po 4 špatných nadhozech a jména příslušných nadhazovačů.
j) Počet pálkařů vyřazených třemi dobrými nadhozy a jména příslušných nadhazovačů.
k) Počet odpalů a bodů umožněných každým nadhazovačem.
l) Jméno vítězného nadhazovače.
m) Jméno poraženého nadhazovače.
n) Délka utkání.
o) Jména rozhodčích a zapisovatele.
p) Počet získaných met a jména hráčů, kteří jich dosáhli.
q) Pomocné nárazy (ulejvky).
r) Jména pálkařů zasažených nadhozem a jméno nadhazovače, který je zasáhl.
s) Počet nechytatelných nadhozů každého nadhazovače.
t) Počet nechycených nadhozů každého nadhazovače.
u) Počet směn, popř. jejich částí, v nichž nadhazovali jednotliví nadhazovači. Směna se dělí na třetiny podle počtu autů. Do prvního autu je první třetina, do druhého druhá.
§ 9. Získání mety se běžci zaznamenává, jestliže získá metu v rozehře bez odpalu spoluhráče, bez autování spoluhráče, bez chyby polařů, bez nuceného autu spoluhráče, bez volby v obraně, bez nechyceného, nechytatelného nebo nesprávného nadhozu.
§ 10. Všechny záznamy o výkonech hráčů a družstev v nerozhodném nebo skrečovaném utkání se zaznamenávají a počítají do oficiálních výsledků v soutěži, avšak bez údaje o vítězném nebo poraženém nadhazovači.