Na prahu
školního roku
V pondělí 3. září to opět začalo. Po dvou měsících se otevřely školní dveře a děti po prázdninách znovu usedly do lavic. Běžný jev, který se každoročně opakuje. Nicméně tento den bude nezapomenutelným pro naše nové prvňáčky, kteří poprvé překročili práh školy a stali se školáky. Tentokrát se ale neotvíraly dvě první třídy jako každý rok, ale hnedle tři, což se stalo poprvé v dějinách dobřichovické školy. Důvodem není jen fakt, že dětí přibývá, ale také proto, že se do naší školy hlásí i vysoký počet dětí z jiných obcí, kde školu mají, tedy z jiné spádové oblasti. Tato skutečnost nás těší, ale zároveň zavazuje, abychom si dobré jméno udrželi. Bohužel v příštích letech otevírání tří prvních tříd nebude možné, protože školní budovy mají svou kapacitu, kterou nelze překročit. Vzhledem k demografickému vývoji počtu dětí ve spádové oblasti naší školy bude nutné v krátké budoucnosti vyřešit navýšení této kapacity, nejlépe pak další přístavbou.
Další změnou související s nárůstem dětí je, že jsme otevřeli již páté oddělení školní družiny. Důvody jsou opět stejné, více dětí na prvním stupni a také to, že se do družiny hlásí množství dětí ze čtvrtých a pátých tříd, což je opět potěšitelný fakt a taktéž zpětná vazba, že práce ve školní družině je na dobré úrovni a děti se tam těší. Bohužel tento nárůst nese s sebou problém, jak jej finančně zabezpečit. Abychom nemuseli děti odmítat, museli jsme přistoupit k nepopulárnímu řešení, a to ke zvýšení poplatku za družinu z 200 na 300 korun měsíčně, což by mělo pokrýt všechny náklady související s provozem dalšího oddělení.
Jak už jsme několikrát informovali, od letošního školního roku budeme učit v 1.-3. a v 6.-7. ročníku podle nového školního vzdělávacího programu (viz. webové stránky školy), který si učitelé zpracovali sami. Pedagogové na něm pracovali a současně se vzdělávali dva roky. V čem se liší od toho starého? Liší se v mnohém, ale předesílám, že učitelé této školy se snažili o tyto změny již v letech minulých, protože sami cítili, že změna je potřebná. Společnost se vyvíjí a mění, a s tím tedy musí souviset i změny ve školství. Školu by pak měly opouštět děti, pro které nebude problém se úspěšně začlenit do reálného života. Tak tedy aspoň základní cíle, ke kterým chceme směřovat:
1. Žáci se budou ve škole cítit příjemně a bezpečně,zažívat radost z učení
2. Dostanou příležitost ukázat, co umí, v čem se
zlepšují - to by se měl odrazit v jejich hodnocení.
3. Budou dobře jazykově připraveni na život a
práci v současném propojeném světě.
4. Naučí se poznávat svět v souvislostech a
učivo maximálně využít ve svém budoucím životě.
5. Naučí se pracovat s různými zdroji
informací.
6. Budou umět žít a jednat s ostatními lidmi.
7. Naučí se jednat samostatně a rozhodovat se
zodpovědně.
8. Budou pečovat o zdraví svoje i ostatních.
9. Získají nejen dobré znalosti, ale i chuť a
dovednost učit se po celý život.
10. Zvládnou aktivně vstupovat do výuky i dění ve škole.
Další změnou letos bude, že lyžařský
výcvik bude kompletně realizován v Alpách, kde jsou podmínky pro lyžování
mnohonásobně lepší. Cena bude přibližně stejná, jako kdyby kurz proběhl
v českých horách, rozdíl bude hradit škola. Děti budou mít ideální
podmínky pro lyžování (nesrovnatelné s českými horami). Těm, co nemají
lyže, bude zdarma propůjčeno veškeré vybavení díky domluvě s JEKOU. A
vzhledem k tomu, že tento kurz pořádáme společně s naší partnerskou
školou z Německa, mohou si děti taktéž vyzkoušet a prohlubovat svoje
znalosti z angličtiny.
Dále bych chtěl poděkovat zástupcům
JEKY, kteří zprostředkovali bezplatnou pomoc naší škole během prázdnin.
Belgická skupina pomáhala malovat školu a také se účastnili výkopových prací
kolem budovy dílen.
Závěrem bych chtěl popřát všem,
dětem, rodičům, učitelům, aby byl pro ně tento rok úspěšný a splnil veškerá
jejich očekávání.
Mgr. Bohuslav Stejskal