Cíl: Osvojení a procvičení, základních statistických veličin a procvičení a praktické aplikování dovedností v tabulkovém kalkulátoru – tabulka, graf
Výukové předměty: matematika a informatika
Vstupní znalosti matematika: četnost, rel. četnost, rel. četnost v procentech, znak šetření, hodnoty znaku, čárkovací metoda
Vstupní znalosti informatika: tvorba tabulky v tabulkovém kalkulátoru (např. Excel), tvorba vzorců v tabulce, funkce SUMA, použití procent
V hodině žáky seznámit s projektem, jeho cíli.
Rozhodnout se s žáky jaké znaky šetření, lze zjišťovat, např.:
Podle počtu znaků šetření provést rozdělení žáků do skupin a každá skupina si vybere jeden znak šetření (nejlépe každá skupina jiný).
Jednotlivé skupiny si sami určí, kolik a jaké hodnoty znaku šetření budou zjišťovat, např. u znaku obsazenost vozidel mohou být jednotlivé znaky 1 osoba, 2 osoby, 3, 4, 5, více než 5 osob. Další příklady viz grafy v příloze.
2. hodina – informatika
Příprava formuláře pro statistické šetření čárkovací metodou. Pro šetření v terénu – před školou je vhodné zvětšit buňky pro jednotlivé znaky, neboť se v nich může objevit velké množství čárek – viz příklad v příloze.
Připravený formulář si žáci vytisknou.
Dále je nutno přesně žákům vymezit stanoviště v terénu - před školou, kde budou provádět šetření a je nutné je poučit o bezpečnosti při šetření.
Dále určíme přibližný čas a délku šetření (upřesníme při začátku šetření další hodinu).
3. hodina – vlastní šetření
Na začátku opět připomeneme žákům vymezení stanovišť jednotlivých skupin a připomeneme zásady bezpečnosti při šetření.
Dále určíme přesný čas začátku a konce šetření.
Doma
Po šetření si žáci sečtou dosažené čárky pro jednotlivé znaky.
4. hodina – informatika
Žáci si připravený formulář pro statistické šetření upraví pro zpracování výsledků, tj. zmenší buňky pro jednotlivé znaky, neboť do nich budou pouze zapisovat četnosti, které doma vypočítali při sčítání čárek pro jednotlivé hodnoty znaku.
Tabulce tady doplní vypočtené četnosti, vypočítají pomocí vzorce rel. četnosti a rel. četnosti v procentech včetně jejich kontrolních součtů.
Nyní mohou již sestrojit sloupcový a výsečový graf – viz příklad v příloze.
Závěr
Výsledky můžeme publikovat buď v tištěné formě nebo na webu.
Po tomto projektu již žáci nemají problémy s čtením grafů v médiích, umí sestavit výsečový graf i jen odhadem, utvrdí si souvislosti mezi desetinným číslem, zlomkem a procentem. Prakticky procvičí při vytváření vzorců relativní a absolutní adresování.
Příloha
Příklady již hotových statistických šetření:
Barvy vozidel, Obsazenost vozidel, Směr jízdy (z mostu - na most), Typy vozidel, Určení aut soukromá - služební
Příklad hotového formuláře v Excelu je zde