Logopedická péče - kdy, kde a jak
Pro děti
Nemluví-li vaše dítě včas a
správně, případně nemluví-li vůbec, je třeba vyhledat příslušného odborníka
klinického logopeda. Pro přijetí do péče budete potřebovat doporučení od svého
dětského lékaře.Nejčastější chybou rodičů a někdy i pedagogických pracovníků bývá
neznalost a nezkušenost v posuzování poruch vývoje řeči a amatérské pokusy
o jejich nápravu. Tím často dochází k pozdnímu zahájení kvalitní
logopedické péče, k prodlužování doby úpravy řeči a mnohdy i ke zbytečným
odkladům školní docházky.
Kde hledat péči klinického
logopeda
Pokud jste po přečtení výše
uvedených informací nabyli přesvědčení, že potřebujete vyhledat logopedickou
péči, nabízíme vám péči klinických logopedů v našem nestátním zdravotnickém
zařízení se sídlem v budově ZŠ Dobřichovice, 5.května 40, 252 29 Dobřichovice
Mgr. Martina Barchánková 602 200 693
Mgr. Gabriela Šlapáková 606 887 529
Mgr. Magdalena Vosmiková 728 525 931 - od
září 2009
Péče klinického logopeda musí být
poskytována pouze ve zdravotnickém zařízení. Výjimku tvoří poskytování
péče imobilním pacientům v domácím prostředí na základě doporučení
lékaře.
Jak je logopedická péče hrazena?
Ve zdravotnictví je běžná
logopedická péče o děti i dospělé hrazena ze zdrojů zdravotních pojišťoven
podle Seznamu výkonů na základě doporučení lékaře a
po předložení platného průkazu pojištěnce.
Pouze výkony prováděné klinickým
logopedem za neléčebným účelem, jako je vyšetření řeči pro přijetí ke studium,
pro výkon povolání, pro soudní a jiná jednání, si klienti hradí sami podle
platného sazebníku.
O vývoji řeči
Vývoj řeči nelze odlišit od vývoje
ostatních schopností člověka. Není proto možné rozvíjet dětskou řeč na úrovni,
která by měla odpovídat věku, pokud celkový vývoj všech schopností a dovedností
dítěte neprobíhá tak, jak bychom si představovali a přáli.
Předřečové
období
Prvním hlasovým projevem dítěte po příchodu na svět je křik.
Ten však nevyjadřuje v prvních hodinách a dnech jeho náladu, ale je pouze
reflexivním projevem. Později nabývá křik na významu - vyjadřuje nelibé pocity.
Koncem šestého týdne si dítě, které je v teple, suchu a nemá hlad,
začíná broukat. Zpočátku je broukání poměrně jednoduché, ale postupně
přechází do stádia žvatlání. Svým žvatláním se dítě snaží napodobovat
slyšená slova a jeví výraznou radost, když na jeho hlasové projevy okolí svou
řečí reaguje. Už zde se začíná projevovat snaha dítěte komunikovat. Tuto jeho
chuť a snahu komunikovat bychom měli co nejvíce udržovat a podporovat.
Vlastní vývoj řeči
První slova se objevují zpravidla koncem prvního roku. Bývají
jednoslabičná nebo dvouslabičná a zpočátku jsou tvořena opakováním stejných
slabik ( mama, tata, baba,...). Dítě by mělo slyšet z
okolí především ta slova, která je již samo schopno vyslovit, aby se upevnilo
spojení mezi sluchovou a artikulační představou slova. Dítě má být za mluvní
výkon vždy chváleno a povzbuzováno.
Rozvoj slovní zásoby
Mezi prvním a druhým rokem
se slovní zásoba názvů osob, věcí a činností výrazně zvětšuje.Mezi druhým a třetím rokem je
dítě schopno se dorozumět a začíná tvořit jednoduché věty a používat gramatické
tvary. Vývoj řeči značně zrychluje rozvoj myšlení, motoriky a dalších
schopností.Mezi třetím a čtvrtým
rokem má dítě snahu o samostatné vyjadřování a zvídavost se projevuje
četnými otázkami ( Co je to? Proč? ...). O sobě samém ještě hovoří většinou ve
3. osobě. Až dítě pochopí, že je oslovováno a že je od něho očekávána odpověď
na toto oslovení, tehdy začíná užívat zájmeno "JÁ". V tomto věku
zpravidla vstupuje do mateřské školy.Mezi čtvrtým
a pátým rokem je pro dítě nejdůležitější činností hra a
kresba, která má typické znaky a je tak vhodná pro upřesnění správné
diagnózy a následné rehabilitace. Většina dětí v tomto období dovede již také
přesněji rozlišovat barvy, vyprávět krátké pohádky, reprodukovat jednoduché
písně a říkanky.
Stručný popis vývoje řeči dítěte
v závislosti na věku
Věk
|
|
Rozvoj
slovní zásoby
|
|
Vývoj
výslovnosti
|
|
|
do l
roku
|
|
Dítě
rozumí jednoduchým pokynům a začíná opakovat jednoduchá slova, která slyší.
|
|
M B P
A E I O U
D T N J
|
|
|
do 2,5
let
|
|
Tvoří
jednoduché věty, od 2 let se ptá "co je to", rozlišuje svou
slovní zásobu.
|
|
K G H CH V F
OU AU
|
|
|
do 3,5
let
|
|
Mluví
ve větách, začíná si osvojovat gramatickou stavbu vět, ptá se
"proč", rozšiřuje dále slovní zásobu. Začíná se tvořit verbální
(slovní) paměť.
|
|
Zvládá
N D T L (i artikulačně)
Bě Pě Mě Vě
|
|
|
do 4,5
let
|
|
Dokončuje
se gramatická stavba vět, dítě již chápe děj a umí ho vyprávět.
|
|
Ň Ď Ť
Vyvíjí se Č Š Ž
|
|
|
do 6,5
let
|
|
Dítě chápe složité děje, má již velkou slovní zásobu,
gramaticky zvládá jednoduchá souvětí.
|
|
C S Z R Ř
kombinace ČŠŽ a CSZ
|
|