Národní strategie primární
prevence rizikového chování dětí i mládeže
na období 2013 – 2018
(začleněno do
plánu ZŠ Dobřichovice)
Období školního vzdělávání je
velmi významné při formování osobnosti mladých lidí a vše, co se v tomto
období nepodaří, se jen velmi obtížně napravuje v dospělosti. Toto je také
důvod, proč je v oblasti prevence rizikových projevů chování mládeže u
školní populace věnována mimořádná pozornost.
Ve své činnosti naše škola
primárně vychází z dokumentů národní povahy, tzn. z Národní strategie
protidrogové politiky a Strategie prevence kriminality.
Principy strategie :
1. komplexní řešení problematiky primární
prevence (dále jen PP) rizikového chování – preventivní programy
2. kontinuita působení a
systematičnost plánování – preventivní působení musí být dlouhodobé a
systematické
3. uplatňování ověřených dat a
hodnocení efektivity – Minimální preventivní program
4. racionální financování a
garance kvality služeb – granty MěÚ Dobřichovice
5. cílenost a adekvátnost
informací
6. včasný začátek preventivních
aktivit
7. pozitivní orientace PP a vliv
na změnu chování daného jedince
8. koordinace PP – se školním
psychologem, s pedagogicko-psychologickou poradnou, s centry výchovné
péče, s OSPODem, Policií ČR, ale též především s rodiči
Cíle strategie:
Hlavním cílem je minimalizovat
vznik a snížit míru rizikového chování na naší škole. Snažíme se, aby děti
zvládaly zátěžové situace ve výchovně vzdělávacím procesu. Dále plníme tyto
cíle : stanovení pravidel komunikace, nastavení efektivního systému vzdělávání
v oblasti prevence, finanční zajištění, zavedení národního systému
hodnocení.
Cílové skupiny :
Program PP je především zaměřen
na děti a mládež, kde je větší zřetel brána na specifické skupiny mládeže
vykazující rysy rizikového chování. Další cílové skupiny jsou rodiče, veřejnost
a v neposlední řadě učitelé a jejich systém zaškolování a seznamování se
s novými informacemi v oblasti PP. Na úrovni školy se jedná především
o ředitele škol, školní metodiky prevence, výchovné poradce, školní psychology
a učitele.
V celonárodním rámci je
sjednocena terminologie v oblasti PP a to tak, že existuje nově vytvořený
výkladový slovník základních pojmů školské prevence rizikového chování VYNSPI,
dále se pak ve velké míře čerpá z učebnice PP rizikového chování ve
školství.
Koordinace v rámci národní
spolupráce má tuto hierarchii :
- MŠMT – Odbor speciálního
vzdělávání a institucionální výchovy MŠMT
- Krajský školní koordinátor
prevence – pracovník krajského úřadu
- Metodik prevence – pracovník
školského poradenského zařízení
- Školní metodik prevence –
pedagogický pracovník školy
V Dobřichovicích 20.9.2013
vypracovala : Hana Kráslová