Výchovný řád je vydáván jako součást školního řádu a byl projednán pedagogickou radou dne 31.8.2012.
Stupně závažnosti porušení kázně a školního řádu jsou odstupňovány takto:
1.méně závažné porušení kázně a školního řádu
2.závažné porušení kázně a školního řádu
3.hrubé porušení kázně a školního řádu
Méně závažné porušení školního řádu
Méně závažná porušení školního řádu jsou drobnější vědomá provinění proti školnímu řádu. Za méně závažná porušení školního řádu se považují například:
nevhodná úprava zevnějšku
nepřezouvání se
nepřipravenost na výuku (např. nenošení pomůcek)
pozdní příchody do výuky
rušení výuky (např. používáním mobilního telefonu)
nerespektování pokynů pedagoga při výuce a mimo ni
ničení majetku školy, znečišťování školy a jeho okolí
Za méně závažná porušení kázně, která se opakují, může být uděleno Napomenutí, v případě dalšího opakování pak Důtka tř.učitele, dále Důtka ředitele školy. Udělení Napomenutí tř. uč. a Důtka třídního učitele je zcela v kompetenci tř. učitele. Tato nápravná opatření se ukládají okamžitě. Důtka ředitele školy je zcela v pravomoci ředitele školy, který rozhoduje o udělení na základě vyjádření se pedagogické rady. Porušování kázně se může promítnout do hodnocení chování.
Závažné porušení školního řádu
Závažná porušení školního řádu narušují výuku, výchovu a chod školy.
Za závažná porušení školního řádu se považují například:
neuctivé chování k pracovníkům školy
opakované méně závažné porušování kázně přes opakovaná písemně
doložená upozornění(zápisem nebo dopisem), po předchozích udělených
kázeňských opatřeních (napomenutí tř. uč., třídní důtka)
úmyslné narušování výuky
úmyslné poškozování inventáře školy včetně pomůcek a svěřeného materiálu
nerespektování příkazu pedagoga
neomluvená absence zpravidla do 12 hodin
úmyslné nepravdivé obviňování, drobné krádeže, hrubé chování a šikanování
(slovní i fyzické) spolužáků
Za závažná porušení školního řádu může být udělena důtka ředitele školy.
Hrubé porušení školního řádu
Hrubé porušení školního řádu - narušuje sociální klima školy a třídního kolektivu.
Za hrubé porušení kázně se považuje například:
fyzické napadení spolužáka
hrubé agresivní chování k zaměstnancům školy včetně fyzického napadení
úmyslné způsobení újmy na zdraví jiné osobě, šikanování (fyzické i slovní dlouhodobé)
krádež nebo úmyslné poškození inventáře, pomůcek a materiálu školy ve větším rozsahu
manipulace s drogami, zbraněmi ve škole a na školních akcích
neomluvená absence, záškoláctví zpravidla nad 12 hod
Za hrubé porušení školního řádu se zpravidla uděluje ředitelská důtka, toto porušení školního řádu se může promítnout do hodnocení chování.
Kvalifikace jednotlivých porušení školního řádu zařazených do příslušných kázeňských opatření.
Napomenutí třídního učitele:
drobné kázeňské přestupky (vyrušování,vykřikování, a pod.)
občasné zapomínání směřující k pravidelnosti - ŽK 3 x za čtvrtletí (při čtvrtém NTU), pomůcky, atd. - 5 x za čtvrtletí (při šestém NTU)
nevhodné chování na školní akci
nepřezouvání - 5 x za čtvrtletí (při šestém NTU)
nepořádnost (opakovaná) ve školních věcech
poškozování učebnic, ŽK
Důtka třídního učitele:
časté kázeňské přestupky v hodinách, o přestávkách a ve ŠJ a ŠD / min.3 zápisy v ŽK
pozdní příchody do školy (5 x za 3 čtvrtletí)
nerespektování nařízení TU
opakované nevhodné chování na veřejnosti při školních akcích
ztráta ŽK
Důtka ředitele školy:
předchozí bez nápravy
nedovolené opuštění školy
poškozování zařízení školy
trvalé přestupky proti školnímu řádu /nedovolené chování a činnosti ve školní budově a hřišti, agresivita proti spolužákům,vulgární projevy apod./
nevhodné chování k dospělým, drzost,hrubost
podvody, podepisování rodičů v ŽK,aj.
Druhý stupeň z chování:
záškoláctví /zpravidla do12hod./
opakovaná agresivita, šikanování, krádeže
stálá nekázeň
pravidelné a trvalé neplnění školních povinností
opakovaně poškozování majetku a zařízení školy /včetně finanční úhrady/
vulgární a společensky nebezpečné chování
opakované ubližování spolužákům, surové bití spolužáků s náznaky šikanování
ignorování pokynů vyučujících
konzumace alkoholu na půdě školy nebo při školních akcích
opakované kouření
prokazatelné požití drogy
Třetí stupeň z chování:
další přestupky a předchozí opakovaně a bez jakékoliv nápravy
ignorování školních povinností
neomluvená absence zpravidla nad 12 hodin
falšování omluvenek a známek v ŽK
slovní i fyzické napadení vyučujícího
ohrožení chodu školy, vyhrožování, obecné ohrožování
nabízení drog
šikanování s ublížením na zdraví
Pochvaly:
1.Pochvalu třídního učitele může žáku udělit třídní učitel buď na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních pedagogických pracovníků (např. za výrazný projev školní iniciativy nebo za déletrvající úspěšnou práci).
2.Pochvalu ředitele školy může žáku udělit ředitel na základě vlastního rozhodnutí nebo na základě podnětu ostatních pedagogických pracovníků,či jiné fyzické osoby, a to po projednání v pedagogické radě (např. za mimořádný projev lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo mimořádně úspěšnou práci).
Třídní učitel neprodleně oznámí, prokazatelným způsobem, žákovi a zákonnému zástupci nezletilého žáka výchovná opatření a důvody pro jejich udělení. Veškerá výchovná opatření jsou zapsána v katalogovém listu a uvedena v zápisu z pedagogické rady školy.