Základní škola Dobřichovice,5.května 40
|
Školní řád
|
Pedagogická rada projednala
dne
|
31.8.2012
|
Školská rada schválila dne
|
|
Směrnice nabývá platnosti
ode dne:
|
1.9.2012
|
Klasifikační řád (součást
školního řádu) projednán a schválen pedagogickou radou dne:
|
29.8.2005
|
Na základě ustanovení § 30, odst. 1) zákona č. 561/2004 Sb.,
o předškolním, základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon) v platném znění vydávám jako statutární orgán školy tuto směrnici.
I. Všeobecná ustanovení
1) Tento řád
stanovuje podrobnosti provozu školy, práva a povinnosti žáků, podmínky výchovně
vzdělávacího procesu ve škole, včetně vztahů mezi účastníky tohoto procesu a
povinnosti pracovníků školy.
2) Řád školy je
závazný pro všechny žáky a pracovníky školy.
3) Pro některé
součásti školy je vydán samostatný řád, tj. podrobnosti provozu a pravidel
chování. Jmenovitě jde o:
- školní družinu
- školní jídelnu
- školní hřiště
- řády učeben
- knihovnu
II. Provoz školy a
docházka žáků do školy
1) Provoz školy je v
pracovní dny od 7.00 do 19.00 hodin. Přítomnost jakýchkoli
osob mimo tuto dobu
nebo v jiné dny v prostorách školy musí vždy schválit ředitel
školy nebo jeho
zástupce.
2) Pro žáky se
budova školy otevírá v 7.40 na prvním stupni a v 7.45 na druhém stupni a
uzavírá v 7.55 na 1. stupni a v 8.00 na druhém stupni. Žákům
je umožněn vstup do budovy nejméně 20 minut před začátkem dopoledního vyučování
a 15 minut před začátkem odpoledního vyučování. V jinou dobu vstupují žáci do
školy pouze na vyzvání zaměstnanců školy, kteří nad nimi zajišťují pedagogický
dozor. Dohled nad žáky je zajištěn po celou dobu jejich pobytu ve školní
budově, přehled dohledů je vyvěšen na všech úsecích, kde dohled probíhá. Žáci přicházejí do školy tak, aby nastoupili
nejpozději v 7.55 do učeben na prvním stupni a v 8.00 na druhém stupni a
začali se připravovat na vyučování.
3) Pobyt žáků ve
škole je dán rozvrhem povinných i nepovinných vyučovacích hodin,
rozvrhem zájmových
kroužků a organizací školní družiny a školní jídelny. Vyučování probíhá
podle časového rozvržení vyučovacích hodin a přestávek, které je přílohou
tohoto řádu. Tyto údaje mají žáci zapsány v žákovských knížkách. Vyučování
končí nejpozději do 17 hodin. Vyučovací hodina trvá 45 minut.
4) Dopolední
vyučování začíná v 8.00 hodin na prvním stupni a v 8.05 na druhém stupni.
5) Vyučování probíhá
podle schváleného rozvrhu, včetně rozmístění tříd. Jakékoli
změny je třeba včas
projednat se zástupcem ředitele. Pokud jde o změny,
které se týkají doby
příchodu nebo odchodu žáků ze školy, musí být zaznamenány
v žákovské knížce
žáka a předem potvrzeny podpisem zákonného zástupce.
6) Přestávky
mezi vyučovacími hodinami jsou desetiminutové. Po druhé vyučovací hodině se
zařazuje přestávka v délce 25 minut na prvním stupni a 20 minut na druhém
stupni. Přestávka mezi dopoledním a odpoledním vyučováním trvá minimálně 50
minut. V případech hodných zvláštního zřetele jsou zkráceny některé
desetiminutové přestávky na nejméně 5 minut a přestávku mezi dopoledním a
odpoledním vyučováním na nejméně 30 minut. Při zkracování přestávek ředitel
školy přihlíží k základním fyziologickým potřebám žáků.
7) Po příchodu do budovy si žáci odkládají obuv a svršky v
šatnách a ihned odcházejí do učeben. V průběhu vyučování je žákům vstup do šaten
povolen pouze se svolením vyučujícího.
8) Při organizaci výuky jinak než ve vyučovacích hodinách
stanoví zařazení a délku přestávek pedagog pověřený vedením akce podle
charakteru činnosti a s přihlédnutím k základním fyziologickým potřebám žáků.
9) Před ukončením
dopoledního nebo odpoledního vyučování, zájmového kroužku
nebo jiné předem
naplánované aktivity mohou žáci opustit budovu školy jen se
souhlasem třídního
učitele (v případě jeho nepřítomnosti zástupce ředitele nebo
ředitele), a to na základě
písemného potvrzení zákonného zástupce žáka. V případě
náhlých zdravotních
potíží žáka je nutné jeho osobní předání rodičům, ve
výjimečných a
odůvodněných případech je nutný alespoň telefonický souhlas
rodičů s odchodem
dítěte ze školy.V případě úrazu nebo akutních zdravotních potíží zajistí škola
doprovod žáka k lékaři bez prodlení a rodiče jsou o této skutečnosti
informováni v co nejkratší
době.
10) Zákonný zástupce
je povinen omluvit žáka do 48 hodin od započetí absence.Po ukončení absence žák
předloží neprodleně (nejpozději do tří dnů) písemné zdůvodnění své
nepřítomnosti v ŽK.
11) Nemůže-li se žák zúčastnit vyučování z důvodů předem
známých, požádá zákonný
zástupce o uvolnění žáka:
a) třídního učitele, jde-li o nepřítomnost v rozsahu nejvýše
1 vyučovacího týdne,
b) ředitele školy, jde-li o nepřítomnost delší než 1 týden
V obou případech je nutná písemná žádost zákonných zástupců
o uvolnění z vyučování, která je předána třídnímu učiteli. K žádosti přiloží
souhlas vyučujících vzdělávacích předmětů, včetně přehledu jimi zadaných úkolů
vyučujícími na dobu nepřítomnosti.
Žák může být uvolněn z vyučování pouze na základě písemné
žádosti zákonných zástupců v žákovské knížce, doba a způsob odchodu musí být
přesně uveden (př.: může odejít sám; vyzvedne ho …)
12) Žák je povinen
se zúčastňovat výuky všech předmětů učebního plánu podle
rozvrhu, mimořádných
a předem oznámených vyučovacích hodin (laboratorní
práce, třídnické
hodiny apod.), všech výchovných a vzdělávacích akcí, označených
školou jako povinné.
Jako povinné mohou být označeny pouze takové akce, které
nevyžadují finanční
úhradu ze strany rodičů. Pokud se žák nezúčastní mimoškolní
akce, která probíhá
v době běžného vyučování, stanoví mu škola náhradní
zaměstnání, na které
je jeho docházka rovněž povinná.
13) Docházka na
volitelné nebo nepovinné vyučovací hodiny a předměty, na které se
žák na začátku
školního roku nebo pololetí přihlásil, je pro něj rovněž povinná.
Změna je možná po
souhlasu ředitele školy vždy jen na konci pololetí, a to na
základě písemné
žádosti zákonného zástupce žáka.
14) Při výuce některých předmětů, zejména nepovinných a
volitelných, jsou děleny třídy na skupiny, vytvářeny skupiny žáků ze stejných
nebo různých ročníků nebo spojovány třídy, počet skupin a počet žáků ve skupině
se určí rozvrhem na začátku školního roku, zejména podle prostorových,
personálních a finančních podmínek školy, podle charakteru činnosti žáků, v
souladu s požadavky na jejich bezpečnost a ochranu zdraví a s ohledem na
didaktickou a metodickou náročnost předmětu.
15) O všech přestávkách je umožněn pohyb dětí mimo třídu.
Velké přestávky jsou za příznivého počasí určeny k pobytu dětí mimo budovu
školy.
16) Nejvyšší počet žáků ve skupině je 30. Při výuce cizích jazyků je nejvyšší
počet žáků ve skupině 24.
17) Škola při
vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při poskytování školských
služeb přihlíží k základním fyziologickým potřebám žáků a vytváří podmínky pro
jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů.
18) Škola zajišťuje bezpečnost a
ochranu zdraví žáků při vzdělávání a s ním přímo souvisejících činnostech a při
poskytování školských služeb a poskytuje žákům nezbytné informace k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví.
19) Škola vede evidenci úrazů žáků, vyhotovuje a zasílá
záznam o úrazu stanoveným orgánům a institucím.
20) Bezpečnost a ochranu zdraví žáků ve škole zajišťuje
škola svými zaměstnanci, pedagogickými i nepedagogickými. Zaměstnance, který
není pedagogickým pracovníkem, může ředitel školy k zajištění bezpečnosti a
ochrany zdraví žáků určit pouze, pokud je zletilý a způsobilý k právním úkonům.
21) Veškeré akce
mimo objekt školy (exkurze, vycházky, výlety, kulturní a sportovní
akce apod.) musí být
předem projednány se zástupcem ředitele, který mj. zajistí
vykonávání dozoru
nad žáky a další provozní a bezpečnostní podmínky akce.
III.
Režim při akcích mimo školu
1) Bezpečnost a ochranu zdraví (BOZ) žáků při akcích a vzdělávání
mimo místo, kde se uskutečňuje vzdělávání, zajišťuje škola vždy nejméně jedním
zaměstnancem školy - pedagogickým pracovníkem. Společně s ním může akci
zajišťovat i zaměstnanec, který není pedagogickým pracovníkem, pokud je zletilý
a způsobilý k právním úkonům.
2) Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje
vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků
připadnout více než 25 žáků. Výjimku z tohoto počtu může stanovit s ohledem na
náročnost zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví žáků ředitel školy. Škola pro
plánování takovýchto akcí stanoví tato pravidla – každou plánovanou akci mimo
budovu školy předem projedná organizující pedagog s vedením školy zejména
s ohledem na zajištění BOZ. Akce se považuje za schválenou uvedením
v týdenním plánu práce školy, kde zároveň s časovým rozpisem uvede
ředitel školy jména doprovázejících osob.
3) Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje
vzdělávání, kdy místem pro shromáždění žáků není místo, kde škola uskutečňuje
vzdělávání, zajišťuje organizující pedagog bezpečnost a ochranu zdraví žáků na
předem určeném místě 15 minut před dobou shromáždění. Po skončení akce končí
zajišťování bezpečnosti a ochrany zdraví žáků na předem určeném místě a v
předem určeném čase. Místo a čas shromáždění žáků a skončení akce oznámí organizující
pedagog nejméně 2 dny předem zákonným
zástupcům žáků a to zápisem do žákovské knížky, nebo jinou písemnou informací.
4) Při přecházení žáků na místa vyučování či jiných akcí
mimo budovu školy se žáci řídí pravidly silničního provozu a pokyny doprovázejících
osob. Před takovýmito akcemi doprovázející učitel žáky prokazatelně poučí o
bezpečnosti. Pro společné zájezdy tříd, lyžařské kursy, školy v přírodě platí
zvláštní bezpečnostní předpisy, se kterými jsou žáci předem seznámeni. Při
pobytu v ubytovacích zařízeních se účastníci akce řídí vnitřním řádem tohoto
zařízení.
5) Pokud škola zařadí do školního vzdělávacího programu
základní plaveckou výuku, uskutečňuje ji v rozsahu nejméně 40 vyučovacích hodin
celkem během prvního stupně. Do výuky mohou být
zařazeny také další aktivity jako bruslení, školy v přírodě, atd. Těchto
aktivit se mohou účastnit pouze žáci zdravotně způsobilí, jejichž rodiče o tom
dodají škole písemné lékařské potvrzení ne starší jednoho roku.
6) Chování žáka na mimoškolních akcích je součástí celkového
hodnocení žáka včetně hodnocení na vysvědčení.
7) Při zapojení školy do soutěží bezpečnost a ochranu zdraví
žáků po dobu dopravy na soutěže a ze soutěží zajišťuje vysílající škola, pokud
se zákonným zástupcem žáka nedohodne jinak. V průběhu soutěže zajišťuje
bezpečnost a ochranu zdraví žáků organizátor.
IV. Povinnosti žáků
1) Žák je povinen se
ve škole a při všech akcích pořádaných školou chovat slušně, respektovat pokyny
pedagogů a dodržovat základní mravní principy a pravidla společenského chování.
Zejména se musí zdržet takového jednání, které by :
- ohrožovalo či
poškozovalo zdraví jeho samého nebo jeho spolužáků,
- snižovalo
důstojnost či porušovalo práva kteréhokoli spolužáka,
- vedlo k
poškozování či znehodnocování učebnic, školních potřeb, školního majetku a
majetku spolužáků,
- jakkoli narušovalo
průběh vyučování nebo jiné akce pořádané školou.
Pravidla slušného a
společenského chování dodržují žáci i na prostranství školní
zahrady, školního
hřiště a před školní budovou, a to i v době mimo vyučování.
2) V celém areálu
školy a při všech akcích pořádaných školou platí pro žáky zákaz nošení, držení,
distribuce a užívání návykových látek a to včetně alkoholu a tabákových
výrobků.
3) Žák je povinen v
případě negativního hodnocení svého chování ze strany pedagogických pracovníků
usilovat o nápravu.
4) Každý žák je
povinen dodržovat základní hygienická pravidla (podrobnější informace obdrží od
třídního učitele).
5) Každý žák
zodpovídá za čistotu a pořádek svého pracovního místa a podílí se podle svých
možností na udržování čistoty a estetického vzhledu celé učebny a ostatních
společných prostor školy. Způsobí-li jakékoli poškození zařízení školy,učebních
pomůcek nebo majetku spolužáků, je povinen to ihned hlásit učiteli, je-li škoda
způsobena úmyslně, jsou rodiče povinni ji v plné míře uhradit. Za pořádek v
učebně (včetně čistoty tabule) odpovídá služba, určená třídním učitelem.
6) Žáci zůstávají o přestávkách na svých patrech nebo předem
určených prostorech. Do jiného patra či šaten mohou žáci pouze se svolením
dohlížejícího učitele a to jen z vážného důvodu.
7) Po ukončení
přestávky se každý žák zdržuje na svém místě v učebně, je povinen mít před
zahájením vyučování připraveny své věci a pomůcky tak, aby je v průběhu
vyučovací hodiny mohl co nejefektivněji používat. Dostaví-li se do učebny
pozdě, ihned se omluví vyučujícímu.
8) Žákům je přísně
zakázáno nosit do školy jakékoli předměty, kterými by mohlo dojít k ohrožení
zdraví vlastního nebo jiných osob (nože a jiné zbraně, jedovaté a nebezpečné
látky, pyrotechnické výrobky apod.).
9) Žák nenosí do školy předměty, které nesouvisí s výukou a
mohly by ohrozit zdraví a bezpečnost jeho nebo jiných osob. Cenné předměty,
včetně šperků a mobilních telefonů odkládá pouze na místa k tomu určená, to
znamená pouze do osobních uzamykatelných skříněk, případně na pokyn
vyučujících, kteří je po stanovenou dobu přeberou do úschovy a zajistí jejich
bezpečnost.
10) Používání
mobilního telefonu je zakázáno v době, kdy by mohlo jakkoli narušovat činnost
učitele a ostatních žáků, tj. zejména při výuce, během zájmových
kroužků,činnosti školní družiny a společných akcí mimo školní budovu (např.
návštěvách koncertů, divadelních představení, muzeí apod.) V této době je žák povinen
telefon vypnout. Žák nesmí bez svolení natáčet (ani pořizovat fotografie)
učitele či spolužáky ve výuce a ani o přestávkách. Porušení tohoto ustanovení
je považováno za hrubé porušení školního řádu.
11) Žák má svůj
telefon v osobním opatrování po celou dobu pobytu ve škole nebo na akcích,
organizovaných školou, s výjimkou případů, kdy si jej musí odložit na pokyn
učitele na stanovené místo nebo kdy si jej musí odložit na místo k tomu
určené v souvislosti s činnostmi, které přímé opatrování telefonu vylučují
(například výuka tělesné výchovy, sportovní kroužek, práce v keramické dílně,
práce na pozemku apod.). V době, kdy má žák svůj telefon v přímém opatrování,
nenese škola za jeho ztrátu, poškození či odcizení odpovědnost a žák (resp.
jeho
zákonný zástupce)
nemá nárok na náhradu škody. Všichni žáci jsou ale povinni si počínat tak, aby
ke škodám pokud možno nedocházelo.
12) Žáci jsou ve
škole upraveni a oblečeni přiměřeně prostředí a činnostem, které vykonávají.
13) Žák je povinen
nosit všechny vyučovací předměty i na akce pořádané školou, žákovskou knížku,
kterou pravidelně (minimálně 1 x týdně) předkládá ke kontrole rodičům. Dále je
povinen nosit všechny příslušné pomůcky na vyučování a učebnice podle pokynu
vyučujících.
14) Po vstupu do
budovy jsou žáci povinni se přezout a boty i svrchní oděv odložit v šatně. V
případě, že žák přijede do školy na jízdním kole, koloběžce, skateboardu,
kolečkových bruslích apod. a zanechá je v šatně nebo kdekoliv objektu školy,
činí tak na své riziko a v případě ztráty nebo odcizení nemá nárok na náhradu
škody.
15) Každý žák se
snaží podle svých možností přispívat k tomu, aby ve škole vládla klidná a
přátelská atmosféra, aby se množství hluku snížilo na minimum a aby práce ve
vyučovacích hodinách probíhala co nejefektivněji.
16) Před ukončením vyučování žáci z bezpečnostních důvodů
neopouštějí školní budovu bez vědomí vyučujících. V době mimo vyučování žáci
zůstávají ve škole jen se svolením vyučujících a pod jejich dohledem.
17) Žák zdraví v budově a na školních akcích pracovníky
školy srozumitelným pozdravem. Pracovník školy žákovi na pozdrav odpoví.
V. Práva žáků
1) Žák má právo
svobodně vyjadřovat své názory, a to ve všech záležitostech, které se ho týkají
a při dodržení pravidel slušné komunikace. Jeho názorům musí být věnována
patřičná pozornost.
2) Žák může při
dodržení zásad slušné komunikace vznášet dotazy k učitelům a má právo na své
dotazy obdržet odpověď (aniž by byl kárán za nevědomost nebo vyrušování).
3) Žák má právo
využívat v maximální možné míře vzdělávací nabídku školy, která je dána
rozvrhem vyučovacích hodin a dalších akcí pořádaných školou. Právo účasti žáka
na akcích mimo objekt školy však může být omezeno v případě, že by touto účastí
mohly být ohroženy zdraví nebo bezpečnost jeho samého nebo jiných (například v
důsledku obtížně zvladatelného chování žáka).
4) Žák má právo
využívat přiměřeně svému věku a schopnostem materiální vybavení školy, školní
zařízení a prostory, určené žákům, a to v souladu s tímto řádem a případně
dalšími obecně stanovenými provozními pravidly.
5) Žák má právo
využívat podle možností školy dostupné informační technologie,vyhledávat,
přijímat a rozšiřovat informace (pokud to není v rozporu s jinými obecně
závaznými předpisy – ochrana osobnosti, autorská práva apod.).
6) Žák má právo na
respektování svých individuálních zvláštností a odlišností a zdravotního stavu.
7) Žák má právo na
osobní bezpečí v prostorách školy i na všech akcích pořádaných školou a na
účinnou pomoc v ohrožení.
8) Nově přijatý žák
má právo na pomoc při adaptaci v nových podmínkách.
9) Žák má právo
kdykoli se obrátit na pedagogického pracovníka školy se žádostí o pomoc, radu
či informaci.
10) Žák má právo
účastnit se soutěží a prezentace svých prací, výrobků a nápadů.
11) Žák má právo
přicházet s nápady, podněty a návrhy, které se týkají činnosti školy nebo
třídy, a to buď přímo k učiteli nebo řediteli školy.
12) Žák má právo
učit se v pěkném a čistém prostředí a na pozitivní klima ve třídě.
13) Žák má právo na
spravedlivé hodnocení s přihlédnutím k individuálním zvláštnostem a
osobním handicapům a na včasné a objektivní seznámení se svým hodnocením.
14) Žák má
právo na včasnou informaci o změnách rozvrhu, vyučujících, učebnách apod.,
15) Žák má právo na
pomoc výchovného poradce a speciálního pedagoga.
16) Žák má právo být
zvolen a volit své spolužáky do žákovského parlamentu (v souladu
s pravidly).
17) Ve škole
pracuje školní parlament jako další součást vlivu žáků na dění ve škole.
Zástupce do parlamentu vysílají jednotlivé třídy. Žákovský parlament je orgánem
žáků, který umožňuje demokratickou cestou hledat a nalézat nejvhodnější řešení
jejich problémů, uspokojování jejich potřeb a zájmů a který garantuje realizaci
nalezených řešení. Žákovský parlament spolupracuje zejména s ředitelem školy.
VI. Práva zákonných zástupců žáků
Zákonní zástupci žáků mají právo:
1. na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání svého
dítěte,
2. volit a být voleni do školské rady
3. vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajícím se
podstatných záležitostí jejich dětí, přičemž jejich vyjádřením musí být
věnována pozornost,
4. na informace a poradenskou pomoc školy pro jejich děti v
záležitostech týkajících se vzdělávání podle školního vzdělávacího programu,
5. požádat o uvolnění žáka z výuky podle pravidel
tohoto řádu.
6. zúčastnit se vyučování, být
seznámeni s nároky a s hodnocením a klasifikací žáků, zúčastnit se práce školní
samosprávy. Při návštěvě školy svým jednáním přispívají k pozitivní atmosféře
ve škole.
7. Pravidelně jsou svolávány
třídní schůzky nebo konzultační hodiny, při kterých mají všichni rodiče právo
uplatňovat své připomínky a návrhy například prostřednictvím zápisu z třídních
schůzek. Kromě třídních schůzek mají rodiče možnost informovat se o chování a
prospěchu svých dětí po předchozí dohodě s vyučujícím a to zásadně v době mimo
vyučování v době konzultačních hodin. Aktuální informace o dění ve škole
získáte na internetu.
VI. Povinnosti zákonných zástupců žáků
Zákonní zástupci žáků mají povinnost:
1. Zajistit, aby žák docházel řádně do školy.
2. Na vyzvání ředitele školy se osobně zúčastnit projednání
závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka.
3. Informovat školu o změně zdravotní způsobilosti,
zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly
mít vliv na průběh vzdělávání.
4. Zákonný zástupce žáka je povinen doložit důvody
nepřítomnosti žáka ve vyučování nejpozději do 3 kalendářních dnů od počátku
nepřítomnosti žáka - písemně nebo telefonicky. Po návratu žáka do školy písemně
na omluvném listu v žákovské knížce. Omluvu podepisuje jeden ze zákonných
zástupců žáka. Omluvenku předloží žák třídnímu učiteli bez zbytečného odkladu
po návratu do školy. Absenci žáka omlouvají zákonní zástupci žáka. Z jedné vyučovací
hodiny uvolňuje příslušný vyučující, na delší dobu uvolňuje třídní učitel.
5. Oznamovat škole údaje nezbytné pro školní matriku (§ 28
odst. 2 a 3 školského zákona) a další údaje, které jsou podstatné pro průběh
vzdělávání nebo bezpečnost a žáka, a změny v těchto údajích
6. Zajistit, aby žáci přicházeli do školy na vyučování a
školní akce včas, správně vybaveni a připraveni, nebyli infikováni, nemocni a
intoxikováni.
7. V případě neomluvené absence a při pozdních
omluvách absencí je škola povinna informovat o docházce žáka příslušné oddělení
péče o dítě.
8. Zástupce žáka má povinnost udávat pravdivé údaje vedené
ve školní matrice, neprodleně nahlásí změny. Informace, které zákonný zástupce
žáka poskytne do školní matriky nebo jiné důležité informace o žákovi
(zdravotní způsobilost,…) jsou důvěrné a všichni pedagogičtí pracovníci se řídí
se zákonem č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů.
9. Vyzve-li ředitel školy nebo jiný pedagogický pracovník
zákonného zástupce k osobnímu projednání závažných otázek týkajících se
vzdělávání žáka, konzultuje termín schůzky se zákonným zástupcem žáka.
10. Zákonný zástupce žáka zodpovídá za to, že dítě dochází
do školy bez vší ve všech jeho podobách. V případě výskytu vší bude dítěti
umožněn návrat do školního kolektivu v odůvodněných případech pouze se
svolením dětského lékaře.
VII. Režim ve školní
jídelně
1) Ve školní jídelně
se žáci stravují za předpokladu, že zde plní všechna příslušná pravidla řádu
školy, včetně pokynů zaměstnanců kuchyně.
2) Do jídelny
přicházejí žáci v určený čas (nejdříve v 11.50), chovají se zde slušně, dbají
všech pravidel správného stolování a společenského chování. Po obědě uklidí svá
místa.
3) V případě, že
některý žák opakovaně poruší kázeň v jídelně, může být po předchozím upozornění
rodičů vyloučen na určitou dobu ze stravování. O vyloučení rozhoduje ředitel
školy.
4) Poslední dozor v
jídelně končí s odchodem všech dětí z jídelny a učitel uzamkne vstupní dveře.
VIII. Žákovský
parlament
1) Žákovský
parlament je orgánem žákovské samosprávy a partnerem vedení školy a
pedagogického sboru
při projednávání všech záležitostí, které se přímo týkají žáků
školy.
2) Žákovský
parlament se skládá z volených zástupců 6. - 9.tříd.
4) Žákovský
parelament volí svého předsedu a 1 - 2 místopředsedy. Jednání rady se
uskutečňují podle potřeby, svolává je předseda z vlastní iniciativy nebo na
základě požádání členů rady, ředitele školy.
5) Žákovský
parlament může předkládat vedení školy své návrhy, připomínky a podněty,které se
týkají žáků a žádat jejich projednání.
IX. Úmluva mezi
žáky a učiteli
(Pozn.: Tato část
školního řádu je výsledkem projednávání školních pravidel v jednotlivých
třídách a vychází z
názorů a potřeb žáků. Může být doplňována a upravována, a to vždy
k začátku nového
školního roku. Změnu mohou iniciovat jak učitelé, tak žáci.)
1) Komunikace mezi
učitelem a žákem se odehrává na základě slušnosti, vzájemného respektu a
tolerance. Nejsou přípustné žádné urážky a ponižování,
ztrapňování,zesměšňování, vulgární vyjadřování atp.
2) Kolektivní tresty
nejsou přípustné (učitel nemůže trestat všechny žáky za přestupky jednotlivců
či menších skupin).
3) Učitel i žák
budou respektovat čas začátku i konce vyučovací hodiny.
4) Učitel vždy žákům
předem oznámí, že se bude psát společná klasifikovaná písemná práce v rozsahu
větším než polovina vyučovací hodiny. V jednom dnu nesmí docházet ke kumulaci
více těchto delších písemných prací.
5) Žák nebude
zneužívat svých práv, deklarovaných v oddílu V.
6) Žák bude respektovat
učitele, a to i tehdy, když mu nevyhovuje současný stav nebo když se domnívá,
že učitel nepostupuje správně. V případě neshody lze řešit s vedením
školy za účasti všech zúčastněných.
7) Každý žák se
podle svých schopností a sil snaží přispívat k tomu, aby vzájemné vztahy mezi
žáky a učiteli a mezi žáky navzájem byly vytvářeny na základě vzájemného
respektu a tolerance.
8) Žák nebude ve
školní jídelně nucen do jídla.
9) Všichni
zaměstnanci školy budou žáky chránit před všemi formami špatného
zacházení, sexuálním násilím, využíváním. Budou dbát, aby nepřicházeli do styku
s materiály a informacemi pro ně nevhodnými. Nebudou se vměšovat do
jejich soukromí a jejich korespondence. Budou žáky chránit před nezákonnými
útoky na jejich pověst. Zjistí-li, že dítě je týráno, krutě trestáno nebo
je s ním jinak špatně zacházeno, spojí se se všemi orgány na pomoc
dítěti. Speciální pozornost budeme věnovat ochraně před návykovými látkami.
X. Podmínky zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví dětí a jejich ochrany před sociálně patologickými
jevy a před projevy diskriminace, nepřátelství nebo násilí
1. Všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu
tak, aby neohrozili zdraví a majetek svůj ani jiných osob.
2. Žákům není v době mimo vyučování dovoleno zdržovat se v
prostorách školy, pokud nad nimi není vykonáván dohled způsobilou
osobou.
3. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během pobytu
žáků ve školní budově nebo mimo budovu při akci pořádané školou žáci hlásí
ihned vyučujícímu, nebo pedagogickému dozoru.
4. Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči,
vypínači a elektrickým vedením bez dohledu pedagoga.
5. Při výuce v tělocvičně, dílnách, na pozemcích, v
laboratoři zachovávají žáci specifické bezpečnostní předpisy pro tyto učebny,
dané řádem odborné učebny. Vyučující daného předmětu provedou prokazatelné
poučení žáků v první vyučovací hodině školního roku a dodatečné poučení žáků,
kteří při první hodině chyběli. O poučení žáků provede vyučující záznam do
třídní knihy a ŽK. Poučení o BOZP a PO se provádí rovněž před každou akcí mimo
školu.
6. Školní budova je volně přístupná zvenčí pouze v době, kdy
je dozírajícími zaměstnanci školy zajištěna kontrola přicházejících osob; při
odchodu žáků z budovy pedagogové podle plánu dohledů.
7. Všichni zaměstnanci školy jsou
při vzdělávání a během souvisejícího provozu školy povinni přihlížet k
základním fyziologickým potřebám dětí, žáků a studentů a vytvářet podmínky pro
jejich zdravý vývoj a pro předcházení vzniku sociálně patologických jevů,
poskytovat žákům nezbytné informace k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví.
8. Všichni zaměstnanci školy jsou povinni oznamovat údaje
související s úrazy žáků, poskytovat první pomoc a vést evidenci úrazů
podle pokynů vedení školy.
9. Po poslední vyučovací hodině dopoledního a odpoledního
vyučování vyučující předává žáky, kteří jsou přihlášeni do školní družiny
vychovatelkám školní družiny. Ostatní odvádí do šaten a stravující se žáky pak
do školní jídelny. Dozor v šatnách nad žáky odcházející z budovy vykonává další
dohlížející pedagog.
10. Pedagogičtí zaměstnanci dodržují předpisy k zajištění
bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a protipožární předpisy; pokud zjistí
závady a nedostatky ohrožující zdraví a bezpečnost osob, nebo jiné závady
technického rázu, nebo nedostatečné zajištění budovy, je jejich povinností
informovat o těchto skutečnostech nadřízeného a v rámci svých schopností a
možností zabránit vzniku škody. Sledují zdravotní stav žáků a v případě náhlého
onemocnění žáka informují bez zbytečných průtahů vedení školy a rodiče
postiženého žáka. Nemocný žák může být odeslán k lékařskému vyšetření či
ošetření jen v doprovodu dospělé osoby. Třídní učitelé zajistí, aby každý žák
měl zapsány v žákovské knížce tyto údaje: rodné číslo, adresu, telefonní čísla
rodičů do zaměstnání a domů.
Při úrazu poskytnou žákovi nebo jiné osobě první pomoc,
zajistí ošetření žáka lékařem. Úraz ihned hlásí vedení školy a vyplní záznam do
knihy úrazů, případně vyplní předepsané formuláře. Ošetření a vyplnění záznamů
zajišťuje ten pracovník, který byl jeho svědkem nebo který se o něm dověděl
první.
11. Pedagogičtí a provozní pracovníci školy nesmí žáky v
době dané rozvrhem bez dozoru dospělé osoby uvolňovat k činnostem mimo budovu,
nesmí je samotné posílat k lékaři atd. Škola odpovídá za žáky v době dané
rozvrhem výuky žáka, včetně nepovinných předmětů, přestávek.
.
XI. Postup školy při výskytu podezřelé látky a při
podezření na užití omamné látky žákem
1.
Vytvořit podmínky pro
předcházení výskytu případů užívání návykových látek v prostorách školy
v době školního vyučování, včetně všech školních akcí i mimoškolní
činnosti.
2.
Zajistit bezpečnost a ochranu
zdraví žáků před škodlivými účinky návykových látek v prostorách školy
v době školního vyučování, včetně veškerých školních akcí.
3.
Poskytovat žákům věcné a
pravdivé informace o návykových látkách formou, která je přiměřená jejich
rozumovému a osobnostnímu vývoji.
4.
Působit na žáky
v oblasti primární prevence užívání návykových látek.
5.
Do veškerých poučení o
bezpečnosti a ochraně zdraví zakotvit informace o nebezpečnosti užívání
návykových látek a zákazu jejich užívání při všech činnostech souvisejících se
školními aktivitami.
6.
Při řešení případů
souvisejících s užíváním návykových látek nebo distribucí OPL je třeba
spolupracovat s dalšími zainteresovanými institucemi – Policie ČR, orgány
sociálně-právní ochrany dětí, školská poradenská zařízení apod.
7.
V případech, které stanoví
zákon, plnit ohlašovací povinnost směrem k orgánům činným v trestním
řízení, orgánům sociálně-právní ochrany obce s rozšířenou působností a
zákonným zástupcům žáka.
8.
V závažných případech
(zejména s ohledem na věk nebo chování dítěte) a jestliže se jednání
opakuje, vyrozumí škola orgán-sociálně právní ochrany obce s rozšířenou
působností. Škola může od orgánu sociálně-právní ochrany obce vyžadovat pomoc.
9.
Z konzumace tabákových
výrobků, alkoholu a dalších návykových látek ve škole je třeba vyvodit sankce
tímto stanovené školním řádem
XII. Pravidla hodnocení
žáků
Příloha školního řádu
Klasifikační řád
(schváleno pedagogickou radou dne 29.8.2005)
Obecná ustanovení
Na základě ustanovení zákona č. 561/2004 Sb. o předškolním,
základním středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) vydávám
jako statutární orgán školy tuto směrnici.
Směrnice je součástí školního řádu školy, podle § 30 odst.
(2) školského zákona („Školní řád obsahuje také pravidla pro hodnocení výsledků
vzdělávání žáků a studentů.“).
I. Zásady hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a
chování ve škole a na akcích pořádaných školou, zásady a pravidla pro
sebehodnocení žáků
1. Pedagogičtí pracovníci zajišťují, aby žáci, studenti,
zákonní zástupci dětí a nezletilých žáků,popřípadě osoby, které vůči zletilým
žákům a studentům plní vyživovací povinnost byly včas informovány o průběhu a
výsledcích vzdělávání žáka nebo studenta.
2. Každé pololetí se vydává žákovi vysvědčení; za první
pololetí místo vysvědčení je vydáván žákovi výpis z vysvědčení.
3. Hodnocení výsledků vzdělávání žáka na vysvědčení je
vyjádřeno klasifikačním stupněm (dále jen "klasifikace"), slovně nebo
kombinací obou způsobů. O způsobu hodnocení rozhoduje ředitel školy se
souhlasem školské rady.
4. Škola převede slovní hodnocení do klasifikace nebo klasifikaci
do slovního hodnocení v případě přestupu žáka na školu, která hodnotí odlišným
způsobem, a to na žádost této školy nebo zákonného zástupce žáka. Škola, která
hodnotí slovně, převede pro účely přijímacího řízení ke střednímu vzdělávání
slovní hodnocení do klasifikace.
5. U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel školy
o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka.
6. Do vyššího ročníku postoupí žák, který na konci druhého
pololetí prospěl ze všech povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím
programem s výjimkou předmětů výchovného zaměření stanovených rámcovým
vzdělávacím programem a předmětů, z nichž byl uvolněn. Do vyššího ročníku
postoupí i žák prvního stupně základní školy, který již v rámci prvního stupně
opakoval ročník, a žák druhého stupně základní školy, který již v rámci druhého
stupně opakoval ročník, a to bez ohledu na prospěch tohoto žáka.
7. Nelze-li žáka hodnotit na konci prvního pololetí, určí
ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za
první pololetí bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení prvního
pololetí. Není-li možné hodnotit ani v náhradním termínu, žák se za první
pololetí nehodnotí.
8. Nelze-li žáka hodnotit na konci druhého pololetí, určí
ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a to tak, aby hodnocení za
druhé pololetí bylo provedeno nejpozději do konce září následujícího školního
roku. V období měsíce září do doby hodnocení navštěvuje žák nejbližší vyšší
ročník, popřípadě znovu devátý ročník.
9. Má-li zákonný zástupce žáka pochybnosti o správnosti
hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí, může do 3 pracovních dnů ode
dne, kdy se o hodnocení prokazatelně dozvěděl, nejpozději však do 3 pracovních
dnů od vydání vysvědčení, požádat ředitele školy o komisionální přezkoušení
žáka; je-li vyučujícím žáka v daném předmětu ředitel školy, krajský úřad.
Komisionální přezkoušení se koná nejpozději do 14 dnů od doručení žádosti nebo
v termínu dohodnutém se zákonným zástupcem žáka.
10. Žák, který plní povinnou školní docházku, opakuje
ročník, pokud na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen. To
neplatí o žákovi, který na daném stupni základní školy již jednou ročník
opakoval; tomuto žákovi může ředitel školy na žádost jeho zákonného zástupce
povolit opakování ročníku pouze z vážných zdravotních důvodů.
11. Ředitel školy může žákovi, který splnil povinnou školní
docházku a na konci druhého pololetí neprospěl nebo nemohl být hodnocen,
povolit na žádost jeho zákonného zástupce opakování ročníku po posouzení jeho
dosavadních studijních výsledků a důvodů uvedených v žádosti.
12. Zvláště hrubé slovní a úmyslné fyzické útoky žáka nebo
studenta vůči pracovníkům školy nebo školského zařízení se vždy považují za
závažné zaviněné porušení povinností stanovených tímto zákonem.
Základní vzdělávání
1. Ředitel školy může na základě vlastního rozhodnutí nebo
na základě podnětu jiné právnické či fyzické osoby žákovi po projednání v
pedagogické radě udělit pochvalu nebo jiné ocenění za mimořádný projev
lidskosti, občanské nebo školní iniciativy, záslužný nebo statečný čin nebo za
dlouhodobou úspěšnou práci.
2. Třídní učitel může na základě vlastního rozhodnutí nebo
na základě podnětu ostatních vyučujících žákovi po projednání s ředitelem školy
udělit pochvalu nebo jiné ocenění za výrazný projev školní iniciativy nebo za
déletrvající úspěšnou práci.
3. Při porušení povinností stanovených školním řádem lze
podle závažnosti tohoto porušení žákovi uložit:
a) napomenutí třídního učitele,
b) důtku třídního učitele,
c) důtku ředitele školy.
4. Pravidla pro udělování pochval a jiných ocenění a
ukládání napomenutí a důtek jsou uvedena ve Výchovném řádu ZŠ Dobřichovice,
který je přílohou školního řádu
5. Třídní učitel neprodleně oznámí řediteli školy uložení
důtky třídního učitele. Důtku ředitele školy lze žákovi uložit pouze po
projednání v pedagogické radě.
6. Ředitel školy nebo třídní učitel neprodleně oznámí
udělení pochvaly a jiného ocenění nebo uložení napomenutí nebo důtky a jeho
důvody prokazatelným způsobem žákovi a jeho zákonnému zástupci.
7. Udělení pochvaly a jiného ocenění a uložení napomenutí
nebo důtky se zaznamená do dokumentace školy. Udělení pochvaly a jiného ocenění
se zaznamená na vysvědčení za pololetí, v němž bylo uděleno.
II. Stupně hodnocení prospěchu a chování v případě
použití klasifikace, zásady pro používání slovního hodnocení
1. Chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou se v
případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni:
a) 1 - velmi dobré,
b) 2 - uspokojivé,
c) 3 - neuspokojivé.
2. Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a
nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem a chování žáka
ve škole a na akcích pořádaných školou jsou v případě použití slovního
hodnocení popsány tak, aby byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl
zejména ve vztahu k očekávaným výstupům formulovaným v učebních osnovách
jednotlivých předmětů školního vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a
osobnostním předpokladům a k věku žáka. Slovní hodnocení zahrnuje posouzení
výsledků vzdělávání žáka v jejich vývoji, ohodnocení píle žáka a jeho přístupu
ke vzdělávání i v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon, a naznačení
dalšího rozvoje žáka. Obsahuje také zdůvodnění hodnocení a doporučení, jak
předcházet případným neúspěchům žáka a jak je překonávat.
3. Výsledky vzdělávání žáka v jednotlivých povinných a
nepovinných předmětech stanovených školním vzdělávacím programem se v případě
použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni prospěchu:
a) 1 - výborný,
b) 2 - chvalitebný,
c) 3 - dobrý,
d) 4 - dostatečný,
e) 5 - nedostatečný.
4. Při hodnocení touto stupnicí jsou výsledky vzdělávání
žáka a chování žáka ve škole a na akcích pořádaných školou hodnoceny tak, aby
byla zřejmá úroveň vzdělání žáka, které dosáhl zejména vzhledem k očekávaným
výstupům formulovaným v učebních osnovách jednotlivých předmětů školního
vzdělávacího programu, k jeho vzdělávacím a osobnostním předpokladům a k věku
žáka. Klasifikace zahrnuje ohodnocení píle žáka a jeho přístupu ke vzdělávání i
v souvislostech, které ovlivňují jeho výkon.
A. v předmětech
s převahou naukového zaměření
Stupeň 1 (výborný)
Žák samostatně a tvořivě uplatňuje
osvojené poznatky a dovednosti. Myslí logicky správně. Ovládá požadované
poznatky, fakta, pojmy, definice a zákonitosti uceleně a přesně, chápe vztahy
mezi nimi a smysluplně propojuje do širších celků poznatky z různých
vzdělávacích oblastí. Jeho ústní a písemný projev je správný, přesný, výstižný,
účinně se zapojuje do diskuze. Je schopen samostatně studovat vhodné texty,
řešit problémy a obhajovat svá rozhodnutí. Plně respektuje demokratické
principy, uvědoměle a aktivně pracuje v týmu, jeho působení je velmi
přínosné. Je téměř vždy schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních členů.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák s menšími podněty učitele
uplatňuje osvojené poznatky a dovednosti. Myslí správně, v jeho myšlení se
projevuje logika a tvořivost. Ovládá požadované poznatky, fakta, pojmy,
definice a zákonitosti v podstatě uceleně, přesně a úplně, chápe vztahy
mezi nimi a s menšími chybami propojuje do širších celků poznatky
z různých vzdělávacích oblastí. Ústní a písemný projev mívá menší
nedostatky ve správnosti, přesnosti a výstižnosti. Kvalita výsledků je zpravidla
bez podstatných nedostatků. Zapojuje se do diskuze. Je schopen s menší
pomocí studovat vhodné texty, řešit problémy a obhajovat svá rozhodnutí.
Respektuje demokratické principy, v podstatě uvědoměle a aktivně pracuje
pro tým, jeho působení je přínosné. Je většinou schopen sebehodnocení a
hodnocení ostatních členů.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák se v uplatňování
osvojovaných poznatků a dovedností dopouští chyb. Uplatňuje poznatky a provádí
hodnocení jevů podle podnětů učitele. Má nepodstatné mezery v ucelenosti,
přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků, faktů, pojmů, definic a
zákonitostí, s většími chybami propojuje do širších celků poznatky
z různých vzdělávacích oblastí. Podstatnější nepřesnosti a chyby dovede za
pomoci učitele korigovat. Jeho myšlení je v celku správné, ale málo
tvořivé, v jeho logice se vyskytují chyby. Částečně se zapojuje do
diskuze. Je schopen studovat podle návodu učitele. Občas nerespektuje
demokratické principy, v týmu pracuje ne příliš aktivně, jeho působení je
přínosné v menší míře. Je schopen sebehodnocení a hodnocení ostatních
členů.
Stupeň 4 (dostatečný)
U žáka se v uplatňování
osvojených poznatků a dovedností vyskytují závažné chyby. Při využívání
poznatků pro výklad a hodnocení jevů je nesamostatný. Žák má v ucelenosti,
přesnosti a úplnosti osvojení požadovaných poznatků závažné mezery, chybně
propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí.
V logice myšlení se vyskytují závažné chyby, myšlení není tvořivé. Jeho
ústní a písemný projev má vážné nedostatky ve správnosti, přesnosti a
výstižnosti, málo se zapojuje do diskuze. Závažné chyby dovede žák
s pomocí učitele opravit. Při samostatném studiu má velké těžkosti.
Demokratické principy respektuje jen občas, práce v týmu se pouze účastní.
Jeho působení není příliš přínosné. Sebehodnocení a hodnocení ostatních členů
je schopen málokdy.
Stupeň 5 (nedostatečný)
U žáka se v uplatňování
osvojených vědomostí a dovedností vyskytují velmi závažné chyby. Při výkladu a
hodnocení jevů a zákonitostí nedovede své vědomosti uplatnit ani s podněty
učitele. Žák si požadované poznatky neosvojil, nesmyslně propojuje do širších
celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí. Neprojevuje samostatnost
v myšlení. V ústním a písemném projevu má závazné nedostatky ve
správnosti, přesnosti, i výstižnosti, nezapojuje se do diskuze. Chyby nedovede
opravit ani s pomocí učitele. Vůbec nerespektuje demokratické principy,
nepracuje pro tým. Svou činností narušuje spolupráci, jeho působení není pro
tým přínosné. Správného sebehodnocení a hodnocení ostatních členů není schopen.
B. ve vyučovacích předmětech
s převahou výchovného zaměření
Stupeň 1 (výborný)
Žák je v činnostech velmi
aktivní. Pracuje tvořivě, samostatně, plně využívá své osobní předpoklady a
velmi úspěšně je rozvíjí. Vždy používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a
vybavení. Jeho projev je esteticky působivý, originální, procítění a přesný.
Osvojené vědomosti, dovednosti a návyky aplikuje tvořivě. Aktivně se zajímá o
umění a estetiku. Jeho tělesná zdatnost má vysokou úroveň.
Stupeň 2 (chvalitebný)
Žák je v činnostech aktivní,
převážně samostatný, využívá své osobní předpoklady, které úspěšně rozvíjí.
Používá bezpečně a účinně materiály, nástroje a vybavení. Jeho projev je
esteticky působivý, originální a má jen menší nedostatky. Osvojené vědomosti,
dovednosti a návyky aplikuje méně tvořivě. Má zájem o umění a estetiku. Je
tělesně zdatný.
Stupeň 3 (dobrý)
Žák je v činnostech méně
aktivní, samostatný a pohotový. Nevyužívá dostatečně své schopnosti
v individuálním a kolektivním projevu. Materiály, nástroje a vybavení
používá bezpečně a účinně pouze někdy. Jeho projev je málo působivý, dopouští
se v něm chyb. Jeho vědomosti a dovednosti mají četnější mezery a při
jejich aplikaci potřebuje pomoc učitele. Nemá aktivní zájem o umění, estetiku a
tělesnou kulturu.
Stupeň 4 (dostatečný)
Žák je v činnostech málo
aktivní i tvořivý. Rozvoj jeho schopností a jeho projev jsou málo uspokojivé.
Materiály, nástroje a vybavení většinou nepoužívá bezpečně a účinně. Úkoly řeší
s častými chybami. Vědomosti a dovednosti aplikuje jen se značnou pomocí
učitele. Projevuje velmi malý zájem a snahu.
Stupeň 5 (nedostatečný)
Žák je v činnostech převážně
pasivní. Rozvoj jeho schopností je neuspokojivý. Materiály, nástroje a vybavení
nepoužívá téměř nikdy bezpečně a účinně. Jeho projev je většinou chybný a nemá
estetickou hodnotu. Minimální osvojené vědomosti a dovednosti nedovede
aplikovat. Neprojevuje zájem o práci.
Při hodnocení žáka podle odstavců 1 a 3 se na prvním stupni použije pro zápis stupně hodnocení číslice, na druhém stupni se použije
slovní označení stupně hodnocení podle odstavců 1 a 3.
6. Celkové hodnocení žáka se na vysvědčení vyjadřuje stupni:
a) prospěl(a) s vyznamenáním,
b) prospěl(a),
c) neprospěl(a).
7. Žák je hodnocen stupněm
a) prospěl(a) s vyznamenáním, není-li v žádném z povinných
předmětů stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení
stupněm prospěchu horším než 2 - chvalitebný, průměr stupňů prospěchu ze všech
povinných předmětů stanovených školním vzdělávacím programem není vyšší než 1,5 a jeho chování je hodnoceno stupněm velmi dobré,
b) prospěl(a), není-li v žádném z povinných předmětů
stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm
prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením,
c) neprospěl(a), je-li v některém z povinných předmětů
stanovených školním vzdělávacím programem hodnocen na vysvědčení stupněm
prospěchu 5 - nedostatečný nebo odpovídajícím slovním hodnocením.
8. Výsledky práce v zájmových útvarech organizovaných školou
se v případě použití klasifikace hodnotí na vysvědčení stupni:
a) pracoval(a) úspěšně,
b) pracoval(a).
9. Při hodnocení žáků, kteří nejsou státními občany České
republiky a plní v České republice povinnou školní docházku, se dosažená úroveň
znalosti českého jazyka považuje za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon
žáka. Při hodnocení těchto žáků ze vzdělávacího obsahu vzdělávacího oboru Český
jazyk a literatura určeného Rámcovým vzdělávacím programem pro základní
vzdělávání se na konci tří po sobě jdoucích pololetí po zahájení docházky do
školy v České republice vždy považuje dosažená úroveň znalosti českého jazyka
za závažnou souvislost, která ovlivňuje výkon žáka.
III. Podrobnosti o komisionálních a opravných
zkouškách
1. Žáci devátých ročníků a žáci, kteří na daném stupni
základní školy dosud neopakovali ročník, kteří na konci druhého pololetí
neprospěli nejvýše ze dvou povinných předmětů s výjimkou předmětů výchovného
zaměření, konají opravné zkoušky.
2. Opravné zkoušky se konají nejpozději do konce příslušného
školního roku v termínu stanoveném ředitelem školy. Žák může v jednom dni
skládat pouze jednu opravnou zkoušku. Opravné zkoušky jsou komisionální.
3. Žák, který nevykoná opravnou zkoušku úspěšně nebo se k
jejímu konání nedostaví, neprospěl. Ze závažných důvodů může ředitel školy
žákovi stanovit náhradní termín opravné zkoušky nejpozději do 15. září
následujícího školního roku. Do té doby je žák zařazen do nejbližšího vyššího
ročníku, popřípadě znovu do devátého ročníku.
4. V odůvodněných případech může krajský úřad rozhodnout o
konání opravné zkoušky a komisionálního přezkoušení na jiné základní škole.
Zkoušky se na žádost krajského úřadu účastní školní inspektor.
5. Komisi pro komisionální přezkoušení jmenuje ředitel
školy; v případě, že je vyučujícím daného předmětu ředitel školy, jmenuje
komisi krajský úřad.
6. Komise je tříčlenná a tvoří ji:
a) předseda, kterým je ředitel školy, popřípadě jím pověřený
učitel, nebo v případě, že vyučujícím daného předmětu je ředitel školy,
krajským úřadem jmenovaný jiný pedagogický pracovník školy,
b) zkoušející učitel, jímž je vyučující daného předmětu ve
třídě, v níž je žák zařazen, popřípadě jiný vyučující daného předmětu,
c) přísedící, kterým je jiný vyučující daného předmětu nebo
předmětu stejné vzdělávací oblasti stanovené Rámcovým vzdělávacím programem pro
základní vzdělávání.
7. Výsledek přezkoušení již nelze napadnout novou žádostí o
přezkoušení. Výsledek přezkoušení stanoví komise hlasováním. Výsledek
přezkoušení se vyjádří slovním hodnocením nebo stupněm prospěchu. Ředitel
školy sdělí výsledek přezkoušení prokazatelným způsobem žákovi a zákonnému
zástupci žáka. V případě změny hodnocení na konci prvního nebo druhého pololetí
se žákovi vydá nové vysvědčení.
8. O přezkoušení se pořizuje protokol, který se stává
součástí dokumentace školy.
9. Konkrétní obsah a rozsah přezkoušení stanoví ředitel
školy v souladu se školním vzdělávacím programem.
IV. Způsob získávání podkladů pro hodnocení
1. Při celkové klasifikaci přihlíží učitel k věkovým
zvláštnostem žáka i k tomu, že žák mohl v průběhu klasifikačního období
zakolísat v učebních výkonech pro určitou
indispozici.
2. Hodnocení průběhu a výsledků vzdělávání a chování žáků
pedagogickými pracovníky je jednoznačné, srozumitelné, srovnatelné s předem
stanovenými kritérii, věcné, všestranné, pedagogicky zdůvodněné, odborně
správné a doložitelné.
3. Podklady pro hodnocení a klasifikaci získávají vyučující
zejména: soustavným diagnostickým pozorováním žáků, sledováním jeho výkonů a
připravenosti na vyučování, různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické,
praktické, pohybové,...) kontrolními písemnými pracemi, analýzou výsledků
různých činností žáků, konzultacemi s ostatními vyučujícími a podle potřeby i
psychologickými a zdravotnickými pracovníky.
4. Žák 2. až 9. ročníku základní školy musí mít z každého
předmětu, alespoň dvě známky za každé pololetí. Známky získávají vyučující
průběžně během celého klasifikačního období.
Zkoušení je prováděno zásadně před kolektivem třídy,
nepřípustné je individuální přezkušování po vyučování v kabinetech. Výjimka je
možná jen při diagnostikované vývojové poruše, kdy je tento způsob doporučen ve
zprávě psychologa.
5. Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace,
klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů,
výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení
okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a
praktických činností oznámí žákovi nejpozději do 14 dnů. Učitel sděluje všechny
známky, které bere v úvahu při celkové klasifikaci, zástupcům žáka a to
zejména prostřednictvím zápisů do žákovské knížky - současně se
sdělováním známek žákům.
6. Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne
učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v
určitých obdobích.
7. O termínu písemné zkoušky, která má trvat více než 25
minut, informuje vyučující žáky dostatečně dlouhou dobu předem. Ostatní
vyučující o tom informuje formou zápisu do třídní knihy. V jednom dni
mohou žáci konat jen jednu zkoušku uvedeného charakteru.
8. Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé
klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, aby mohl vždy doložit správnost
celkové klasifikace žáka i způsob získání známek (ústní zkoušení,
písemné,...). V případě dlouhodobé nepřítomnosti nebo rozvázání pracovního
poměru v průběhu klasifikačního období předá tento klasifikační přehled
zastupujícímu učiteli nebo vedení školy.
9. Vyučující zajistí zapsání známek také do katalogových
listů a dbá o jejich úplnost. Do katalogu jsou zapisovány známky z jednotlivých
předmětů, udělená výchovná opatření a další údaje o chování žáka, jeho pracovní
aktivitě a činnosti ve škole.
10. Klasifikační stupeň určí učitel, který vyučuje
příslušnému předmětu. Při dlouhodobějším pobytu žáka mimo školu (lázeňské
léčení, léčebné pobyty, dočasné umístění v ústavech, apod.) vyučující
respektuje známky žáka, které škole sdělí škola při instituci, kde byl
žák umístěn; žák se znovu nepřezkušuje.
11. Při určování stupně prospěchu v jednotlivých předmětech
na konci klasifikačního období se hodnotí kvalita práce a učební výsledky,
jichž žák dosáhl za celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se
neurčuje na základě průměru z klasifikace za příslušné období. Výsledná známka
za klasifikační období musí odpovídat známkám, které žák získal a dalším
kritériím, které byly sděleny žákům i rodičům.
12. Případy zaostávání žáků v učení a nedostatky v jejich
chování se projednají v pedagogické radě, a to zpravidla k 15. listopadu
a 15. dubnu.
13. Na konci klasifikačního období, v termínu, který určí
ředitel školy, nejpozději však 24 hodin před jednáním pedagogické
rady o klasifikaci, zapíší učitelé příslušných předmětů číslicí výsledky
celkové klasifikace do třídního výkazu a připraví návrhy na umožnění opravných
zkoušek, na klasifikaci v náhradním termínu apod.
14. Informace jsou rodičům předávány převážně při osobním
jednání na třídních schůzkách nebo při individuálně dohodnutých
konzultacích Údaje o klasifikaci a hodnocení chování žáka jsou sdělovány pouze
zástupcům žáka, nikoli veřejně.
15. V případě mimořádného zhoršení prospěchu žáka informuje
rodiče vyučující předmětu bezprostředně a prokazatelným
způsobem.
16. Pokud je klasifikace žáka stanovena na základě písemných
nebo grafických prací, vyučující tyto práce uschovávají po dobu, během
které se klasifikace žáka určuje nebo ve které se k ní mohou zákonní
zástupci žáka odvolat - tzn. celý školní rok včetně hlavních
prázdnin, v případě žáků s odloženou klasifikací nebo opravnými zkouškami až do
30.10. dalšího školního roku. Opravené písemné práce musí být předloženy
všem žákům a na požádání ve škole také rodičům.
17. Vyučující dodržují zásady pedagogického taktu, zejména
- neklasifikují žáky ihned po jejich návratu do školy po nepřítomnosti
delší než jeden týden, účelem zkoušení není nacházet mezery ve
vědomostech žáka, ale hodnotit to, co umí, - učitel klasifikuje jen
probrané učivo, zadávání nové látky k samostatnému nastudování celé třídě
není přípustné, - před prověřováním znalostí musí mít žáci dostatek
času k naučení, procvičení a zažití učiva. - prověřování znalostí provádět
až po dostatečném procvičení
učiva.
18. Třídní učitelé (výchovný poradce) jsou povinni
seznamovat ostatní vyučující s doporučením psychologických vyšetření, které
mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobu
získávání podkladů. Údaje o nových vyšetřeních jsou součástí zpráv učitelů
(nebo výchovného poradce) na pedagogické
radě.
19. Klasifikace chování
a) Klasifikaci chování žáků navrhuje třídní učitel po
projednání s učiteli, kteří ve třídě vyučují, a s ostatními učiteli a
rozhoduje o ni ředitel po projednání v pedagogické radě. Pokud třídní
učitel tento postup nedodrží, mají možnost podat návrh na
pedagogické radě i další vyučující. Kritériem pro klasifikaci chování je
dodržování pravidel chování (školní řád) během klasifikačního
období.
b) Při klasifikaci chování se přihlíží k věku, morální a
rozumové vyspělosti žáka; k uděleným opatřením k posílení kázně se přihlíží
pouze tehdy, jestliže tato opatření byla neúčinná. Kritéria
pro jednotlivé stupně klasifikace chování jsou
následující:
Stupeň 1 (velmi dobré) Žák uvědoměle dodržuje pravidla
chování a ustanovení vnitřního řádu školy. Méně závažných přestupků
se dopouští ojediněle. Žák je však přístupný výchovnému působení a
snaží se své chyby
napravit.
Stupeň 2 (uspokojivé) Chování žáka je v rozporu s pravidly
chování a s ustanoveními vnitřního řádu školy. Žák se dopustí
závažného přestupku proti pravidlům slušného chování nebo vnitřnímu
řádu školy; nebo se opakovaně dopustí méně závažných přestupků.
Zpravidla se přes důtku třídního učitele školy dopouští dalších
přestupků, narušuje výchovně vzdělávací činnost školy. Ohrožuje
bezpečnost a zdraví svoje nebo jiných osob.
Stupeň 3 (neuspokojivé) Chování žáka ve škole je v
příkrém rozporu s pravidly slušného chování. Dopustí se takových
závažných přestupků proti školnímu řádu nebo provinění, že je jimi
vážně ohrožena výchova nebo bezpečnost a zdraví jiných osob.
Záměrně narušuje hrubým způsobem výchovně vzdělávací činnost školy.
Zpravidla se přes důtku ředitele školy dopouští dalších
přestupků.
V. Způsob hodnocení žáků se speciálními
vzdělávacími potřebami.
1.Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími
potřebami je osoba se zdravotním postižením, zdravotním znevýhodněním nebo
sociálním znevýhodněním.Zdravotním postižením je pro účely školských přepisů
mentální, tělesné, zrakové nebo sluchové postižení, vady řeči, souběžné
postižení více vadami, autismus a vývojové poruchy učení nebo chování.
Zdravotním znevýhodněním zdravotní oslabení, dlouhodobá nemoc nebo lehčí
zdravotní poruchy vedoucí k poruchám učení a chování, které vyžadují zohlednění
při vzdělávání. Sociálním znevýhodněním je rodinné prostředí s nízkým sociálně
kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, nařízená ústavní
výchova nebo uložená ochranná výchova, nebo postavení azylanta a účastníka
řízení o udělení azylu na území České republiky.
2. Děti, žáci a studenti se speciálními vzdělávacími
potřebami mají právo na vytvoření nezbytných podmínek při vzdělávání i
klasifikaci a hodnocení.
3. Při hodnocení žáků a studentů se speciálními vzdělávacími
potřebami se přihlíží k povaze postižení nebo znevýhodnění. Vyučující
respektují doporučení psychologických vyšetření žáků a uplatňují je
při klasifikaci a hodnocení chování žáků a také volí vhodné a přiměřené
způsoby získávání podkladů.
4. U žáka s vývojovou poruchou učení rozhodne ředitel školy
o použití slovního hodnocení na základě žádosti zákonného zástupce žáka.
5. Pro zjišťování úrovně žákových vědomostí a dovedností
volí učitel takové formy a druhy zkoušení, které odpovídají
schopnostem žáka a na něž nemá porucha negativní vliv. Kontrolní práce a
diktáty píší tito žáci po předchozí přípravě. Pokud je to nutné, nebude
dítě s vývojovou poruchou vystavováno úkolům, v nichž vzhledem
k poruše nemůže přiměřeně pracovat a podávat výkony odpovídající
jeho
předpokladům.
6. Vyučující klade důraz na ten druh projevu, ve kterém má
žák předpoklady podávat lepší výkony. Při klasifikaci se nevychází z prostého
počtu chyb, ale z počtu jevů, které žák zvládl.
7. Klasifikace byla provázena hodnocením, t.j. vyjádřením
pozitivních stránek výkonu, objasněním podstaty neúspěchu, návodem,
jak mezery a nedostatky překonávat,
8. Všechna navrhovaná pedagogická opatření se zásadně
projednávají s rodiči a jejich souhlasný či nesouhlasný názor je
respektován.
9. V hodnocení se přístup vyučujícího zaměřuje na pozitivní
výkony žáka a tím na podporu jeho poznávací motivace k učení namísto
jednostranného zdůrazňování
chyb.
9. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a
žáků nadaných se řídí vyhláškou č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání, pokud
není zvláštním právním předpisem stanoveno jinak.
10. Ředitel školy může mimořádně nadaného nezletilého žáka
přeřadit do vyššího ročníku bez absolvování předchozího ročníku. Podmínkou
přeřazení je vykonání zkoušek z učiva nebo části učiva ročníku, který žák nebo
student nebude absolvovat. Obsah a rozsah zkoušek stanoví ředitel školy.
2. Individuálně vzdělávaný žák koná za každé pololetí
zkoušky z příslušného učiva, a to ve škole, do níž byl přijat k plnění povinné
školní docházky. Nelze-li individuálně vzdělávaného žáka hodnotit na konci
příslušného pololetí, určí ředitel školy pro jeho hodnocení náhradní termín, a
to tak, aby hodnocení bylo provedeno nejpozději do dvou měsíců po skončení
pololetí. Ředitel školy zruší povolení individuálního vzdělávání, pokud žák na
konci druhého pololetí příslušného školního roku neprospěl, nebo nelze-li žáka
hodnotit na konci pololetí ani v náhradním termínu.
Přehled právních předpisů ze kterých klasifikační řád
vychází:
Zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním středním,
vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)
Vyhláška č. 48/2005 Sb. o základním vzdělávání a některých
náležitostech plnění povinné školní docházky
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů
se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně
nadaných
Mgr. Bohuslav Stejskal
ředitel školy